Hej. Kan man isolera "bort" kattvinden ur huset? Alltså; sätta isolering/(frigolit?) mot den varma delen av huset.

Just nu har vi en kattvind till varje sovrum och dessa har vi inga större behov av förvaringsmässigt förutom att kanske förvara nåt smått där som inte är känsligt mot kyla. Dessutom hade det varit trevligt att slippa att det drar kallt därifrån, samt blir det mindre värme inifrån huset som kryper ut där.

Frågan är helt enkelt om man kan "stänga av" kattvindarna från resten av huset, typ som man gör med en kallvind? Sålänge man ventilerar rätt (inte för mycket eller för lite) så borde det väl inte vara några konstigheter?

Hemskt tacksam för svar
 
Här gjorde jag ett litet konstverk för att beskriva vad jag menar.

YT = Yttertak
KV = Kattvind
S = Sovrum
Röda linjen = Tänkt isolering.
 
  • Schematisk ritning som visar placering av isolering mellan yttertak, kattvind och sovrum markerad med röd linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har jag gjort här hemma också. En kattvind är stängd och alltså kall, man ser ner till takfoten. Den andra är isolerad precis som övriga huset och med lucka in som förråd.
Så det går såklart bra. Nackdelen blir att man inte kan inspektera den om du bygger igen den. Annars isolera som en vanlig vägg mot kattvinden
 
Har du bara en tom innervägg mot katttvinden idag? Jag har isolerat taket och väggen i kattvinden. Innerväggar är bara en tom vägg hos mig
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Har du bara en tom innervägg mot katttvinden idag? Jag har isolerat taket och väggen i kattvinden. Innerväggar är bara en tom vägg hos mig
Har små dörrar in till varje kattvind. Dessa tänker jag mig täta ordentligt med list osv i såna fall. Tack för svar.
 
I mitt föräldrahem är väggarna mot kattvinden isolerad, men det finns en "lucka" som snarare är en stor plugg på respektive sida av huset.
Den består av en spånskiva som täcker hålet med ungefär en decimeters marginal runt om. Sedan är det en masonit-sarg som passar så bra mot hålet i väggen som möjligt så att det nästan blir press-passning. I masonit-sargen är det sedan ungefär 30cm isolering.
Kring hålet i väggen är motsvarande masonitsarg gjord.

Den ena är i ett sovrum, där är luckan tapetserad (med övervik kring kanten) och sitter med två skruvar diagonalt så att den är tät och diskret.

Mot den andra väggen är luckan placerad i ett förråd och därför bara rå spånskiva och sitter enbart på plats utan ytterligare hjälp än passformen. (Den luckan brukar öppnas hyfsat regelbundet då säsongs-förvaring av jul-prylar och dynor till utemöbler etc. skett där.)
 
  • Gilla
Ronny Peterson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.