J Jerald Stuartson skrev:
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
Fast det är ju inget som säger att främsta syftet är att spara nåt om man installerar en äldre kamin. Kan ju bara handla om att man vill ha en extra värmekälla och att man tar det man har.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B
J Jerald Stuartson skrev:
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
Det där är en regimskapad myt.
Mina kakelugnar, har garanterat effekt och förbränning lika bra eller...sannolikt bättre.

Om man nu vill vara regimen trogen och köper alla miljö och klimatlögner skall man ha kakelugn. Inte kamin alls.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
J
B byron v2 skrev:
Det där är en regimskapad myt.
Mina kakelugnar, har garanterat effekt och förbränning lika bra eller...sannolikt bättre.

Om man nu vill vara regimen trogen och köper alla miljö och klimatlögner skall man ha kakelugn. Inte kamin alls.
Att hävda att problemet med klimatet är lögn visar bara att du har utbildningspotential.
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
Det går utmärkt att välja en begagnad effektiv gjutjärnskamin med planslipad häll att återbruka.
Jag föreslår Vermont Castings Intrepid II eller motsvarande där det finns reservdelar och utbyteskatalysatorer att få tag på även till >30 år gamla eldstäder
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
J Jerald Stuartson skrev:
Att hävda att problemet med klimatet är lögn visar bara att du har utbildningspotential.
Säger inte att det är lögn.
Men det är inte på något sätt en sanning.
Kanske/kanske inte.
Det mesta tyder på att hela klimatalarmismen handlar om skatteuttag snarare än miljö i sig.

Vidare är det samma personer/organisationer som klimatlarmar. Som sa att massinvandringen var bra och berikade Sverige :)
 
  • Gilla
  • Haha
Kromad82 och 5 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Att hävda att problemet med klimatet är lögn visar bara att du har utbildningspotential.
Att ge sig på vedeldning för att rädda klimatet,det är som att skjuta mygg med kanon
 
  • Gilla
  • Älska
Stegväxellåda och 6 till
  • Laddar…
B
J Jerald Stuartson skrev:
Att hävda att problemet med klimatet är lögn visar bara att du har utbildningspotential.
Jag har dubbla examen, och god vana att läsa, analysera och förstå varierande resultat av forskningsområde.

Hur har du läst in dig och kommit till DIN slutsats ATT koldioxid höjer temp och att temp är farligt för oss människor?

Återkoppla gärna.
 
  • Gilla
  • Haha
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jag har dubbla examen, och god vana att läsa, analysera och förstå varierande resultat av forskningsområde.

Hur har du läst in dig och kommit till DIN slutsats ATT koldioxid höjer temp och att temp är farligt för oss människor?

Återkoppla gärna.
Får man fråga vilka examina? Tänker att det kan ju vara skillnad på om det är examina från ABFs flöjtkurs för nybörjare + excel för 40-talister eller civilingenjör i ekosystemteknik + brandingenjör vi pratar om.
 
  • Gilla
Hampus B och 1 till
  • Laddar…
B
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får man fråga vilka examina? Tänker att det kan ju vara skillnad på om det är examina från ABFs flöjtkurs för nybörjare + excel för 40-talister eller civilingenjör i ekosystemteknik + brandingenjör vi pratar om.
Juristexamen. 2008
Forskarutbildad. 2010
Bsc, statistik. 2010

Du som är insatt kanske kan svara på några frågor.

1. Påverkas temp på jorden av koldioxid?
2. Mycket/lite eller inte alls?
3. Påverkas temp på jorden av solen?
4. Mycket/lite eller inte alls?
5. Om temp stiger, är det dåligt och i så fall varför?

Tacksam för svar...
 
Redigerat:
  • Gilla
El-camino och 1 till
  • Laddar…
B
J Jerald Stuartson skrev:
Att hävda att problemet med klimatet är lögn visar bara att du har utbildningspotential.
Vilket problem?
Det enda man kan utläsa av forskning är att koldioxid ökar. Att detta leder till mycket bättre skördar.....och troligen leder till en liten temphöjning.
Så vad är problemet?
Forskning?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Återbruk är bra men det där är ett typiskt fall av dåligt återbruk. Den miljö och energi du sparar på återbruket är mycket mindre än att du i årtionden använder en icke energieffektiv kamin.
Hej,
Helt obildad i ämnet, men det är inte för uppvärmning utan endast myseldning i omklädningsrummet/lounge i en bastustuga. Så mitt eldande kommer begränsas till Max ngn gång i veckan. Så jag har svårt att tro att skillnaden i den eldningen med gammal kamin, kontra ny kamin, ska överstiga produktion och transporter mm som krävs för att tillverka en ny kamin och frakta den till mig. Men öppen för att jag kan ha fel
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Man kan nog elda en bra kamin ineffektivt och sotande, och en mindre bra kamin rätt hyggligt med bra ved och okej luftfördelning.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B
D Dauen skrev:
Man kan nog elda en bra kamin ineffektivt och sotande, och en mindre bra kamin rätt hyggligt med bra ved och okej luftfördelning.
Helt rätt.
Eldat med tex sur ved i ny kamin luktar lika illa som i gammal
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Helt rätt.
Eldat med tex sur ved i ny kamin luktar lika illa som i gammal
Hej funderar på då avgiften till kommunen är numera 2890:- och ökar om
konsultation behövs. min kamin har spisplatta med ringar upptill så jag ska
försöka prata med sotaren då gamla vedspisar som myndigheterna sägs
bara eldas sporadiskt vid enstaka matlagring och inte är avsedd för att värma
ett hus/stuga. Koloxidutsläppet är det som mäts samt åtgång av ved/kw värme
utbyte för att certifiera en kamin. Så att säga ett osagt förbud mot egentillverkade
kaminer på ett finare sätt samt byråkratisverige att jävlas med folket mot att de tar betalt.
Sur ved/fiseldning med en språng ny kamin kan ge dubbelt så högt utsläpp som att elda
med fullt drag i en gammal kamin med torr o ren ved.
Edit: en person som monterat ett nybygge i fel ordning blev ålagd att genast plocka bort
denna och blev sen ålagd vid rättegång böter a 22tusen kr. ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
M Mountain cliff skrev:
Jag ska bygga en komplementbyggnad och vill återbruka/renovera en kamin som står i ett befintligt hus som ska rivas.
Kaminen är en Handöl 1001(tror jag), se bild. Är den godkänd enligt de ”nya” reglerna, ja, nej eller gråzon?
Tyvärr inte svar på din fråga, men… Jag har en lika dan i stugan som jag behöver byta anslutningsstos på, men glömde ta måttet på rökröret. Har du möjligen måttet på utgående rökrörsanslutning bakpå kaninen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.