Hej alla!
Skall till hösten dra igång en renovering av tvättstugan här hemma eftersom vi skall byta vår frånluftsvärmepump.
Då den gamla är från 1990 är dags att byta ut.

Tänkte jag behöver bolla lite ideér och få lite tips och råd.

Har testat att rita lite i RoomSketcher och fått till hyffsat hur vi tänkt oss.. men tänker mest lite vad ni tror kan funka bäst etc.

Förutsättningarna är följande :
Huset är byggt 1990
Det är krypgrund och 1.5 plan.

Tvättstugan är även en groventre och med en dörr in till köket som man ser på en äldre planritning.

Värmepannan som skall in är Nibe F370 eller F730. har inte bestämt mig riktigt ännu. firma kommer på måndag för att kolla förutsättningar och lämna offerter.

Mer parten av jobbet skall jag göra själv.

Vår tanke är att lägga klinkers och golvvärme.. men frågan är.. vattenburen eller el?
Med de elpriser som vi sett sista tiden och som troligtvis kommer vara kvar ett tag så är ju tiden för att räkna hem mellanskillnaden kortare.

Tanken är ju att eftersom vi monterar en ny panna så känns det ju i mitt huvud bättre med vattenburet och nyttja den billigare värmekällan?


Men lite funderingar jag har.. hur tjockt blir golvet med respektive?
Hur tjockt kan man räkna med att golvet blir med klinkers generellt?
Tänker lite hur man löser det med tröskel just vid ytterdörren?

Vad kan materialet för golvet kosta med flytspackel och allt som behövs för klinkers?
Är inställd på att jag lär behöva regla om då det är reglar med 600cc.. och eftersom vi har så pass "lång" spännvidd så behöver de tydligen vara 300cc..

Räcker det att fästa de långa reglarna med kortlingar eller bör de långa fästas i grunden på samma sätt som övriga reglar är?

Innerdörren tänker jag att jag vänder på så den öppnas mot köket. då blir det som en badrumströskel enkelt ju.


Sen några funderingar till. Har läst lite om GVKs regler för just tvättstuga. och de står att golvet ska vara vattentätt med 100mm uppvik på vägarna.
Och väggarna räcker om de är vattenavvisande. med andra ord målade med sån speciell våtrumsfärg.

Men vår tanke är att vi skall ha bröstpanel då vi tycker det hade passat bra verkligen..

Men hur bör man då lösa det med "uppviket" ? tänker om man lägger heltäckningsmatta är de ju enkelt då den bygger så lite. men klinkers bygger ju desto mer och vill ju ha panelen ner mot golvet självklart..
hoppas ni förstår hur jag menar annars bara fråga!


Den gamla lösningen är att tvätt och torktumlaren står precis vid ytterdörren. och sen bänkskiva vid fönstret.
och krokar och skoställ på andra sidan ytterdörren.

Sen på andra väggen är det värmepannan och skjutdörrar..


Nya planen är följande

Tvättmaskin och tumlare flyttas som synes på bild.
Det blir 3 stycken 40 skåp med bänkskiva vid fönstret och sen blir det någon form av lösning med skoförvaring (platsbyggt) och krokar i den hörnan.

Där skostället är idag kommer det vägghängd torkställning


Värmepannan kommer stå på samma ställe men de andra ändras en del. i det skåpet som är på golvet jämte pannan går alla vattenrör. både inkommande och radiatorslingor... allt går ner i golvet.. vet att detta är en avvikelse så får se hur det skall lösas bäst. då det idag ej får vara annat än avlopp i golv.

I bilderna från Roomsketcher har jag använt en kombo av tvättmaskin och tumlare för att placera ut vart värmepannan kommer att stå.

Hoppas ni orkat läsa mitt ganska långa och röriga inlägg och hoppas ni vill bidra med era tankar och ideér
Tanken med att flytta maskinerna är just för att skapa en mer "hall känsla" där det blir lite luftigare vid ytterdörren och skapa en mer "tvättstugesida" och en "hallsida"

Planritning av en bostad med fokus på tvättstugerenovering, visar nya placeringar för maskiner och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av en renoveringsidé för en tvättstuga på 8.58 m² med indelning för apparater och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en planerad tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skiss av en tvättstuga med tvättmaskin, arbetsbänk, fönster och golvmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är bredden på rummet? Jag skulle om möjligt undvika en L-lösning och istället ha två skåprader mittemot varandra i den inre delen av rummet.

Lösningen vid fönstret ser inte så bra ut. Om ni ändå ska platsbygga skohylla skulle jag göra en anpassad förvaringslösning för hela den väggen. Om detta är huvudentrén för familjen skulle en kombinerad sittbänk och skohylla passa bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Vad är bredden på rummet? Jag skulle om möjligt undvika en L-lösning och istället ha två skåprader mittemot varandra i den inre delen av rummet.

Lösningen vid fönstret ser inte så bra ut. Om ni ändå ska platsbygga skohylla skulle jag göra en anpassad förvaringslösning för hela den väggen. Om detta är huvudentrén för familjen skulle en kombinerad sittbänk och skohylla passa bra.
Tyvärr är bredden bara 220.
Och vill hellre ha det i en L lösning för att komma åt framsidan av värmepannan.
Och skåpet jämte pannan har ju vattenrören i sig.

idag är det huvudingång men vi är bara två. Men väntar vårt första barn till sommaren så ytan där du tänker kommer det nämligen stå barnvagn en del parkerad..

tanken med de tre skåpen är tvättkorg likt denna lösning som jag verkligen tyckte om.. det är även enda stället att direkt ha fulla skåp förutom ett hörnskåp och överskåp.
Tvättstuga med integrerade tvättkorgar i vit skåpsinredning och en frontlastande tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



angående det med skohylla så kommer den vara ca 100 bred och byggas för att gå att sitta på för lillen.

Tanken är även att om något år renovera andra entrén och där bygga en större förvaringslösning med skor och möjlighet att sitta. För tanken är att vi skall börja använda andra entrén till vardags.
 
Om det ej var tydligt så är den kombinerade tvättmaskinen med tumlare egentligen en värmepanna. Och skåpet bredvid innehåller massa vattenrör som jag vill dölja med denna L lösning
 
Rickard.
Utifrån mitt liv med två barn har jag svårt att förstå vad jag skulle ha all förvaring till och ännu svårare att förstå vars jag skulle torka alla kläder. Jag vägrar tvätta varje dag och jag vill inte torktumla i onödan så bra torkmöjligheter är typ det viktigaste för mig. Jag vill kunna torka minst 3 fulla maskiner med barnkläder samtidigt men förstår också att jag är lite bortskämd med den möjligheten men jag skulle inte nöja mig med en liten väggmonterad sak.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Utifrån mitt liv med två barn har jag svårt att förstå vad jag skulle ha all förvaring till och ännu svårare att förstå vars jag skulle torka alla kläder. Jag vägrar tvätta varje dag och jag vill inte torktumla i onödan så bra torkmöjligheter är typ det viktigaste för mig. Jag vill kunna torka minst 3 fulla maskiner med barnkläder samtidigt men förstår också att jag är lite bortskämd med den möjligheten men jag skulle inte nöja mig med en liten väggmonterad sak.
Bra input!
Tanken är iallafall att lösa med vägghängd. sen har vi även golvstående som vi använder idag om vi ej tumlar.

tyvärr har vi brist på förvaring i huset.. därav vi vill få till bra förvaring här med :)
 
BirgitS
Det man verkligen har nytta i en groventré när man har småbarn är plats för blöta och leriga galonbyxor och overaller (förutom stövlar) så krokar att hänga upp sånt är viktigt.

Småbarn behöver sitta på golvet för att ta på sig overaller och galonbyxor däremot behöver ni kunna sitta på något för att kunna hjälpa till när barnen trilskas.

Jag vet inte hur ni sorterar tvätt men vi har alltid sorterat i fyra högar, mörkt resp. ljust och 40 resp. 60 grader. Däremot behöver ju inte alla vara lika stora. Ett högskåp med trådkorgar fungerar bra och tar mindre plats än 3 mindre skåp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man verkligen har nytta i en groventré när man har småbarn är plats för blöta och leriga galonbyxor och overaller (förutom stövlar) så krokar att hänga upp sånt är viktigt.

Småbarn behöver sitta på golvet för att ta på sig overaller och galonbyxor däremot behöver ni kunna sitta på något för att kunna hjälpa till när barnen trilskas.

Jag vet inte hur ni sorterar tvätt men vi har alltid sorterat i fyra högar, mörkt resp. ljust och 40 resp. 60 grader. Däremot behöver ju inte alla vara lika stora. Ett högskåp med trådkorgar fungerar bra och tar mindre plats än 3 mindre skåp.
bra input!
Krokar kommer det bli en hel del.

sittplats kommer finnas för vår del på skoställ.

idag sorterar vi: underkläder och handdukar
Övriga kläder
Och lakan

tyvärr är jag osäker vart de skulle vara en bra placering för ett högskåp..
 
BirgitS
Går det att få plats med ett högskåp om man flyttar tvätt och tork mot hörnet, dvs. lite närmare dörren än vad tvättmaskinen är utritad?
Då kan ni flytta förvaring från väggskåpen till under fönstret och få den mer bekvämt åtkomlig där.
 
Rickard.
A amoreex skrev:
Bra input!
Tanken är iallafall att lösa med vägghängd. sen har vi även golvstående som vi använder idag om vi ej tumlar.

tyvärr har vi brist på förvaring i huset.. därav vi vill få till bra förvaring här med :)
Kan det gå att prioritera bort en del av bänkyta än för effektivare förvaring och mer plats? Har inte funderat exakt hur men bänkyta är lite överskattat tycker jag, är fint när det är nystädat men inte mycket mer ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att få plats med ett högskåp om man flyttar tvätt och tork mot hörnet, dvs. lite närmare dörren än vad tvättmaskinen är utritad?
Då kan ni flytta förvaring från väggskåpen till under fönstret och få den mer bekvämt åtkomlig där.
tror tyvärr inte det
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att få plats med ett högskåp om man flyttar tvätt och tork mot hörnet, dvs. lite närmare dörren än vad tvättmaskinen är utritad?
Då kan ni flytta förvaring från väggskåpen till under fönstret och få den mer bekvämt åtkomlig där.

Tror tyvärr inte det..
Väggen är drygt 228.
Och maskinerna tar 120 och sen är ju då tanken ett hörnskåp eftersom vi vill bygga in vattenrören

tvättmaskinen står en bit in ja. Men tyvärr får de nog inte plats tro jag.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Kan det gå att prioritera bort en del av bänkyta än för effektivare förvaring och mer plats? Har inte funderat exakt hur men bänkyta är lite överskattat tycker jag, är fint när det är nystädat men inte mycket mer ;)
jo jag har med tänkt på det.
Ett alternativ är ju att ha maskinerna på varandra för att få mer plats.. men är inte alls förtjust i de..

sen på väggen vid fönstret är de endast där skostället är som de går att få plats med en garderob utan att flytta fönster:crysmile:
 
BirgitS
A amoreex skrev:
Tror tyvärr inte det..
Väggen är drygt 228.
Och maskinerna tar 120 och sen är ju då tanken ett hörnskåp eftersom vi vill bygga in vattenrören

tvättmaskinen står en bit in ja. Men tyvärr får de nog inte plats tro jag.
Bygga in vattenrören i ett högskåp och ha trådkorgar över dem?
Framför också om de inte tar hela utrymmet.

Förvaring är bra men väggskåp ger inte så mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bygga in vattenrören i ett högskåp och ha trådkorgar över dem?
Framför också om de inte tar hela utrymmet.

Förvaring är bra men väggskåp ger inte så mycket.
Kan gå.. men måste kolla mer hur långt rören går
 
Hej!
Eftersom det är större leveransproblem med Nibe så har pannan ej kommit ännu... så vi har inte heller dragit igång renoveringen.

En liten tanke som vuxit fram och som vi gillar är den här :
Vrida värmepump 90 grader. låta den stå med litet mellanrum mot väggen för att låta rör gå igenom samt att alla vattenrör med vattenmätare blir synliga ( bygger något för o täcka tillfälligt.
Och sen jämte pannan blir det tvättmaskin och torktumlare.

Andra väggen blir det ett 50cm brett högskåp.
Två 40 skåp för tvättkorg samt ett 60 skåp.
Och över det ett 80skåp samt ett 60 skåp.

Behöver även ha ett mellanrum mellan vägg och högskåp på ca 25cm för att kunna öppna dörren utan att det tar i alla vattenrör.

Detta betyder att mellan bänkskiva till bänkskiva blir det ca 100cm.. vi har försökt visualisera det och det känns okej!

Då blir det vägghängd torkställning ovan maskin och går även att ha något på väggen där rören är.

Idag torkar vi nästan aldrig tvätt i utrymmet då vi gör det på andra ställen

Väggen där fönstret är har vi ej bestämt ännu men det lutar åt skoförvaring, sittbänk och så.

Planen är att det skall kännas som två rum i ett. där det till höger är hall. och vänster sida är tvättstuga.

Vad tror ni om detta?
3D-modell av ett tomt tvättrum med tvättmaskin, torktumlare och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av ett kök, monokroma toner, minimalistisk stil, öppen dörr, skåp, kylskåp och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning, litet badrum, duschhörna, toalettstol, handfat, 8.58 kvm yta, enkel, neutralfärgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och här är även en bild på vattenrören jag pratar om.
Varit i kontakt med rörfirma och det är ett väldigt stort jobb att flytta på dessa då man ej får skarva vattenrör. endast rören till radiator för man skarva. och då hjälper det inte då vissa här är till tappvatten och vissa till radiatorvatten.
Komplicerat rörsystem med ventiler och mätare på vägg, inomhusinstallationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är tacksam för input om vad ni tro om det kommer kännas trångt eller inte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.