R
K Karl Olssvan skrev:
Ja. de hinner inte - Då alla ska beställa en pump nu
Så är hela samhället nu. Jag ringer till försäkringskassan, pensionsmyndigheten, a-kassa, skatteverket, polisen. Osv aldrig kommer du fram direkt. Polisen hade kö på 2 timmar, skatteverket "hade inte tid just nu att ställa dig i telefonkö" , då är det mer än 3 timmar kö. Arbetsförmedlingen brukar ta 3 timmar i kö. 30 minuter till ett försäkringsbolag eller banken.

Kan nog hända. Man får själv ringa o kolla vad som händer.
Du kan inget göra.

Saker är inte som förr. Själv försöker jag få ut medicin till den jag förvaltar. Men det går ej,då hen inte har ID och det inte går att få tid för det för det före oktober hos polisen . O Skatteverket "har inga tider kvar" Hen kommer snart bli blind.
Är du anställd av Polarpumpen?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
Mr007 och 19 till
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Är du anställd av Polarpumpen?
Nej, jag försöker säga att det troligen ändå inte var dåligt att beställa av dem. En mindre firma kunde ha haft samma problem. En kompis nära mig beställde en spis av elon och det var en 70 och då fick de beställa den. Det tog bara 7 månader. De sa 1 vecka.. Men så blev det inte. Så att beställa av de som har stor omsättning är nog faktiskt smart.
 
  • Haha
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 4 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Nej, jag försöker säga att det troligen ändå inte var dåligt att beställa av dem. En mindre firma kunde ha haft samma problem. En kompis nära mig beställde en spis av elon och det var en 70 och då fick de beställa den. Det tog bara 7 månader. De sa 1 vecka.. Men så blev det inte. Så att beställa av de som har stor omsättning är nog faktiskt smart.
Stor omsättning kräver att det finns tillräckligt med personal som kan ta hand om alla ärenden , så att stor omsättning skulle vara någon garanti för bättre service/support har jag svårt att se.

när det gäller värme/varmvatten så föredrar åtmindstånde jag att köpa lokalt av någon firma med några år på nacken med bra omdömen.
Och/eller att tillverkaren/distributören annars är kvick på att ta över ärendet och skicka dit lämplig tekniker.
 
  • Gilla
Mr007
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade dock turen att få en jättebra kille som verkligen kunde sina saker. Jag är dessutom extremt nöjd med min Daikin-pump så här långt.
Har också en Daikin..som tickat på i 7 år nu utan större bekymmer. Tog till med 190m borrhål och har hitills inte behövt köra med tillskottsvärme ens under de kallaste vintrarna, så Daikin tycks fungera för de flesta.
 
  • Gilla
Hålis och 3 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Har också en Daikin..som tickat på i 7 år nu utan större bekymmer. Tog till med 190m borrhål och har hitills inte behövt köra med tillskottsvärme ens under de kallaste vintrarna, så Daikin tycks fungera för de flesta.
Dom flesta märken fungerar troligen om dom installeras korrekt ;)
 
  • Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
Det tog 3månader innan någon kom ut för att kolla vad för reservdelar som behövs. Ca 1månad till för att få reservdelen

K Karl Olssvan skrev:
Ofta är nog problemet att det är brist på reservdelar och främst att delarna inte finns nära. Så även en "bra" firma kan inte laga för de har inte rätt grejor. Just nu är problemet större än vanligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mr007 och 3 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Har också en Daikin..som tickat på i 7 år nu utan större bekymmer. Tog till med 190m borrhål och har hitills inte behövt köra med tillskottsvärme ens under de kallaste vintrarna, så Daikin tycks fungera för de flesta.
Jag hade en Daikin LVVP i mitt tidigare hus i Göteborg och den funkade bra (mycket god ekonomi) efter att jag fixat allt strul som pellejönsen som installerat den ordnat.

Jag hade otroliga mängder magnetit i vattnet (jag fattar fortfarande inte varifrån det kom, hela huset var nyrenoverat inkl nytt värmesystem med golvvärme i bottenplan och radiatorer på övre plan men tror budgetelement från öst) så elementens termostater och golvvärmeventilerna beckade igen så pumpen stannade med "för lågt flöde" massor av gånger, men typiskt nog bara när det var kallt ute så man behövde värme. Efter att jag spolat ur hela systemet och satt in magnetfilter så tickade den på bra utan några problem.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
Mr007 och 11 till
  • Laddar…
Sjukt, jag har en mycket liknande historia.

Ecodan köpt av Polarpumpen 2018.
5 års garanti då jag servade i somras.

I december la kompressorn av.

Sju veckors ihärdiga försök från min sida att få hjälp av Polarpumpen, inte så mycket som ett svar på mejl, i telefonväxeln alltid en helt okunnig tjej som svarade och hänvisade att mejla på nytt.

Efter sju veckor utan ett knyst tog jag hit en lokalt baserad tekniker på eget bevåg som felsökte och gav mig ett nummer till Mitsubishi. Ringde och fick beskriva alla härdsmältor med Polarpumpens obefintliga service.

I slutändan tog Mitsubishi garantin och min lokala installatör bytte hela utedelen, tog honom 45 minuter.

Ta fan inte i Polarpumpen med tång gott folk!
 
  • Gilla
Mr007 och 7 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med Polarpumpen.

har haft 2 reklamationsärenden 1 i augusti blev klart i februari.

sen en ny i januari, har fortfarande inte betalt den fakturan, den är pausad hos svea tills de behagar att lösa/ringa upp. Sa till svea inderas takt så tarvde nog 6 månader+

sälja går bra, men när nått är strul tar de noll ansvar… ingen seriös kundtjänst
 
  • Gilla
Mr007 och 1 till
  • Laddar…
A
D droopy skrev:
Har också en Daikin..som tickat på i 7 år nu utan större bekymmer. Tog till med 190m borrhål och har hitills inte behövt köra med tillskottsvärme ens under de kallaste vintrarna, så Daikin tycks fungera för de flesta.
För de flesta av de som har Daikin menar du?
 
useless useless skrev:
Grundproblemet är att Polarpumpen inte installerar någonting. Istället anlitar dom billigast möjliga firma i närheten av kunden och billigast möjliga brukar sällan vara bra...
I likhet med Zave, erfarenheter finns
 
Har samma erfarenhet av Polarpumpen. Ett riktigt dåligt företag som inte värnar om sina kunder! Rekommenderas inte!!! QUOTE="jani84, post: 4702997, member: 165486"]Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️[/QUOTE]
 
X
Angående billiknelsen: Är det garantiärende skall du få lånebil. Punkt. Finns inget annat.

Angående ansvar för garanti för värmepumpen: Där du köpt prylen. Köper du installation själv så har du två ställen att reklamera till, säljare och installatör. Nu har du köpt med installation så då är det säljare som gäller.
Du kan även ha rätt till ersättning för merkostnader till följd av felet. Garanti skall nämligen vara kostnadslös.
Händer inget kan man ställa högre krav. Du kan även hamna i sits att du anlitar egen vald firma och skickar fakturan till säljaren.
Konsumentköplagen är en bra början att gräva i, liksom Konsumentverkets hemsida (Hallå konsument).
Dokumentation över allt är alltid bra. Helst e-post. Skriv även ner alla samtal samt vem och när du pratat med. Du kan även spela in samtal (finns appar för detta, och det är helt lagligt - observera att du själv måste delta i samtalet du spelar in, du får alltså inte spela in ett samtal du själv inte deltar i).

Polarpumpen har jag, för flera år sedan, köpt luft luft av. Det fungerade utmärkt. Föräldrarna likaså för ett par år sedan.
Ingen av oss har dock behövt reklamera.
 
  • Gilla
Anders39 och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt läge för TS. När man byter eller installerar ny pump så förutsätter man ju en bekymmersfri drift ett bra tag. Visst kan ett fel hända men det ska ju en seriös firma hantera på ett bra sätt vilket man inte gjort i detta fall. Köpa element är väl inte det som måste göras när man installerar en ny pump utan man lägger ju en massa pengar för att få en trygg värmekälla. Otroligt dåligt skött och det var bra info då vissa på jobbet tittat på priset inför kommande utbyte. Många firmor som fungerar klockrent även i dessa tider så bättre att välja en sådan, även om det blir några tusenlappar dyrare.
 
  • Gilla
Mr007
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.