Jag har hittat ett fint porslinshandfat med två skilda blandare.
Handfatet kanske kan vara från 50-talet och ser ut att vara i hyfsat skick, är dock smutsigt så det är lite svårt att bedöma ytan.

Brukar det gå att få porslinshandfat rena och fräscha ? Vi bygger nytt hus så det får ju inte vara så mycket skavanker.
Hur är det med gamla kranar, brukar det funka med nya packningar o.s.v.
Någon som har två kranar i handfatet, är det ok ?
Jag gissar att vår VVS-kille ej blir särskilt förtjust ...
 
porslinet går att få ren och fresh om det är bara kalk och rostavlagringar - går oftast bort med avkalkningsmedel. Sen kan du kunna bedömma om det finns andra skador och repor i den rengjorda ytan.
lycka till!
gaia
 
Prova med citronsyra utblandat i vatten, tar bort järnavlagringar bra.

Jag har ett handfat med två kranar och bäst använder man det väl genom att tappa upp vatten i det och sen tvätta sig. Annars blir man antingen skållad eller iskall.

Handfatet har suttit i huset sen 20-talet och när vi gjorde om badrummet så fick det åka tillbaka igen, rörisen skakade dock på huvet! Vi bytte dock vattenlås och bottensilen på det för de var trasiga.
 
Citronsyran fungerar tipp topp, sedan tar du bort ev. rost med elektrolys ( kolla på nätet), allt som behövs är elektrolyt och ett bilbatteri ...

.Henrik
 
Nu tvättar man ju händerna alltid under rinnande vatten Alltså installerar man en blandare så att det ur varmvattenkranen kommer ca 30 -35 gradigt vatten att tvätta häderna i. Kallvatten tar man ur den andra kranen för att borsta tänderna... Ja det är väl allt ett tvättställ används till nuförtiden....
 
vad skall man använda för blandare till det här alternativet?
 
Man kan lämpligen sätta en sk blandningsventil i källaren eller dolt där den inte syns. Man använder sådana på vedpannor etc. Kör på detta viset hemma till min mora classic utan inbyggd termostat för att inte skolla lillflickan och oss andra. Kostar några hundra.

Lagavulin
 
finns det inte ofta även en blandningsventil på el-varmvattenberedaren som man kan ställa ut-temperaturen på? isåfall kunde man ju ställa in den på 35grader. man behöver ju knappast varmare än det i köket heller. då kan man ju köra tvågreppsblandare i hela huset och slippa separat blandare. (i mitt hus har det hittills inte funnits vatten, så allt blir nytt i badrums-tillbyggnaden och köket)
 
Varmvattenberedaren ska ställas på ca 60 gr för att undvika tillväxt av legionella-bakterier. Blanda till ljummet vatten bör man nog göra nära förbrukningsstället.
 
Skulle isåfall 4 meter från beredare vara för långt avstånd? I själva beredaren skulle vattnet vara 60-70grader.
 
Normalt så har man väldigt varmt i köket när man diskar och inget behov av denna temp på övriga tappställen, därav blandningsventilen.

Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.