Jag har byggt ett uthus på mitt lantställe och vill få in vatten där, en sträcka på ca 25 meter. Jag har sedan tidigare grävt ner en PEM-slang 25x2,3mm för denna sträckning för att vid eventuellt behov kunna dra vattenrör därigenom. Det behovet har nu uppstått. Slangen ligger inte på frostfritt djup och därför behöver jag skaffa en frostvakt. Jag orkar inte gräva upp slangen igen för att lägga den på större djup så därför ser jag två halvdana lösningar på problemet, och skulle behöva lite råd hur jag lösa rör och värme. Värmekabeln jag tittar på har ytterdiametern 5,5mm.
1) Pex-rör 22x3mm med värmekabel i röret?
2) Pex-rör 15x2,5mm med värmekabeln mellan Pex och PEM?
3) Något annat förslag?
 
Redigerat:
Går det inte att använda pemslangen som vattenledning då ..... går ju absolut inte att dra igenom någon 22mm pex genom eftersom 25mm pem är ca 20mm invändigt så ser det ju även svårt ut med 16mm pex å värmekabel.
 
  • Gilla
nkls
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Du har ju redan en vattenslang. I Med värmekabeln och på med vattnet.
 
  • Gilla
nkls
  • Laddar…
Jag tänkte att pemslangen är 22,7 mm invändigt och att det då skulle funka med en 22mm pex i den. Hursomhelst, jag hör vad du säger. Hur blir det med vattentrycket i 25 meter lång slang i den dimensionen? Tänkte att det var bättre med en tunnare dimension för tryckets skull.
 
nkls nkls skrev:
Jag tänkte att pemslangen är 22,7 mm invändigt och att det då skulle funka med en 22mm pex i den. Hursomhelst, jag hör vad du säger. Hur blir det med vattentrycket i 25 meter lång slang i den dimensionen? Tänkte att det var bättre med en tunnare dimension för tryckets skull.
Nu tror jag du tänker bak och fram. Bättre med en grövre slang.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är högst troligt att jag gjort det. Tänkte bara att det blev tyngre med större volym och att trycket då kanske skulle sjunka. Jag har som sagt ingen aning om sånt här så därför är jag tacksam för all input.
 
Hel rätt. Det finns ju inga dumma frågor, bara dåliga lösningar eftersom man inte vågat fråga innan.

Nu är jag inte heller någon expert på vatten men vågar ändå påstå att du får bättre tryck i uthuset ju grövre slang du har. Men man har ju haft fel förr:)
 
  • Gilla
nkls
  • Laddar…
Om man bara ska ta ut lite vatten i taget, så kan ju en nödlösning fungera med att sätta en backventil + en hydropress på inkommande slang i förrådet. Denna måste då förstås tappas ur om det blir frost.:cry:
 
  • Gilla
nkls
  • Laddar…
Jag har en hydropress i bostadshuset och vill helst inte skaffa fler. I uthuset ska jag ha ett grovkök med tvättmaskin. Sen är det tänkt att det ska finnas en dusch och wc för användning någon gång om året om jag får gäster. För varmvatten har jag tänkt köra något slags genomströmningsvärmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.