J
Tar in offerter på en solcellsanläggning, har än så länge bara hunnit prata med en leverantör. Denne säger en sak jag önskar dubbelkolla med forumet.

Jag har ett badrum på övre plan av huset med ett utlopp enligt bilden. Solcellsleverantören säger att det är ok att täcka denna med en solcellspanel. Taket har vinkel 45 grader.

Vad tycker ni, är det ok eller kan det bli några problem?
 
  • Takpanna med integrerat utloppsrör för ventilation på ett rött tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jerald Stuartson skrev:
Tar in offerter på en solcellsanläggning, har än så länge bara hunnit prata med en leverantör. Denne säger en sak jag önskar dubbelkolla med forumet.

Jag har ett badrum på övre plan av huset med ett utlopp enligt bilden. Solcellsleverantören säger att det är ok att täcka denna med en solcellspanel. Taket har vinkel 45 grader.

Vad tycker ni, är det ok eller kan det bli några problem?
Nja, det riskerar ju inte att regna in i det. som det gör nu.
Jag tror nog att du får ut luften fasten det sitter en panel ovanför. Det är ju 1-2 dm luft emellan.
Annars brukar det vara ganska lätt att flytta en sådan, om det bara finns en annan bra plats i närheten, kanske på andra sidan av taket. Har sett en 87 åring göra det själv !

I alla fall inget att låta bli solpaneler för.
 
Enligt de som monterade panelens på mitt hus så skulle det inte vara något problem men jag valde ändå att flytta den till andra sidan av taket. Inga problem att fixa själv
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
J JonnyN80 skrev:
Enligt de som monterade panelens på mitt hus så skulle det inte vara något problem men jag valde ändå att flytta den till andra sidan av taket. Inga problem att fixa själv
Ok, får se vad de andra leverantörerna anser. Flyttar helst inte om det inte medför någon risk för skador på huset.
 
sunnis
Det där är ju avluftningen för avloppet så det inte ska bildas undertryck/övertryck, det spelar ingen roll om den täcks för med solceller som sitter 1dm ovanför, den lilla mängd luft som blir vid spolning kan ventileras obehindrat ändå. Att flytta den är slöseri med tid och pengar, dessutom blir det ett hål i takpappen som ska lagas med ny papp vilket innebär en risk.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.