Vi har beställt och betalt till polarpumpen. Problemet är att när du behöver få tag i dom när något felar så händer absolut ingenting. De svarar inte i telefon. De svarar inte på Mail. Dagar, veckor, månader går. Deras växel antecknar glatt allt du säger och avslutar samtalet med ”-jag skickar detta till tekniska avdelningen så hör de av sig”

polarpumpen ifrågasätter inte att det i mitt fel är ett garanti ärende och att de ska fixa det. Problemet blir att det tar en jvla evighet och inget händer.

T toolman77 skrev:
Vem har du betalat för installationen? Polarpumpen eller installationsföretaget. Den som tagit betalt är också den som har ansvaret
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
uppdatering:

Efter att igår ha pratat med Mitsubishis support direkt och dragit hela historien för dom så skulle de i sin tur ta kontakt med polarpumpen och försöka påskynda ärendet.

Imorse ringde polarpumpen upp mig och meddelade att imorgon kommer det en tekniker från samma bolag som ”fixade” förra gången och fixar igen.

Jag vågar inte tro på någonting längre men om det verkligen kommer någon imorgon och löser detta så är det ändå smått magiskt. När jag pratade med företaget i fråga någon dag sedan var de så otroligt fullbokade och hade ingen att skicka. Det gäller tydligen att rätt person/företag sätter press för att något ska hända...


J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
Lite observationer. Dels beror på problemen du har på vad som har hänt med elpriser. Det har gjort efterfrågan stor på pumpar.
Jag tycker inte heller att man kan förvänta sig att det ska fungera hela tiden. Exempel du köper en ny bil av Volvo. Om denna bil inte funkar när du är hemma så kommer de laga den. Det man inte kan förvänta sig är att du ska få det gjort på några dagar. Det kan faktiskt dröja om man har otur.
Det är så det är nu, man köper inte en garanti för funktion utan en sak som kan vara trasig om man har otur. Så då måste man ha ett alternativ. Det går tex att köpa elektriska element. Varför har du inte gjort det?
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 12 till
  • Laddar…
Om installatören driftsätter den enligt guideline så kommer den slå över till elpatronen om utedelen larmar för tex kompressor.
Om däremot det är flödeslarm så kommer inte elpatronen aktiveras.
Känns inte som installatören följt guideline som finns tillgänglig för alla återförsäljare som jobbar ihop med Mitsubishi och dess inloggning.

Lite vanskligt att köpa en anläggning på postorder som innefattar både värme och varmvatten !
 
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
Är på jakt efter ett nytt värmesystem och fick en offert ifrån Polarpumpen som var lockade 20-30 tusen mindre än närmsta andra. Tog flera omgångar att läsa recensionerna och bestämt mig att det inte är värt stressen av att veta att händer något så får man ingen hjälp :(

Så tråkig att din mamma hamnat i denna avskyvärda situation. Är iallafall glad att hon har någon som kunnat hjälpa henne genom den tuffa tiden
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Lite observationer. Dels beror på problemen du har på vad som har hänt med elpriser. Det har gjort efterfrågan stor på pumpar.
Jag tycker inte heller att man kan förvänta sig att det ska fungera hela tiden. Exempel du köper en ny bil av Volvo. Om denna bil inte funkar när du är hemma så kommer de laga den. Det man inte kan förvänta sig är att du ska få det gjort på några dagar. Det kan faktiskt dröja om man har otur.
Det är så det är nu, man köper inte en garanti för funktion utan en sak som kan vara trasig om man har otur. Så då måste man ha ett alternativ. Det går tex att köpa elektriska element. Varför har du inte gjort det?
jämförelsen med en ny bil haltar nog lite, skulle den nya bilen behöva in på verkstad så lär du få en lånebil.
Blir lite stökigare om man är utan varmvatten och värme om dom inte kommer ut och monterar en beredare för varmvatten och ställer ut radiatorer provisoriskt.
Men tråden handlar väl mer om att det inte händer något .
 
  • Gilla
Mr007 och 15 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
jämförelsen med en ny bil haltar nog lite, skulle den nya bilen behöva in på verkstad så lär du få en lånebil.
Blir lite stökigare om man är utan varmvatten och värme om dom inte kommer ut och monterar en beredare för varmvatten och ställer ut radiatorer provisoriskt.
Men tråden handlar väl mer om att det inte händer något .
Servicen rent generellt för olika saker har minskat. En värmepump är nu mera som att köpa en sak. Precis som med bilen. Det är servicen och garantier som nu är sämre. Man kan nog inte längre förvänta sig att få en lånebil. Ofta ja, men man kan inte längre kräva det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Paj66 och 4 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Grundproblemet är att Polarpumpen inte installerar någonting. Istället anlitar dom billigast möjliga firma i närheten av kunden och billigast möjliga brukar sällan vara bra...
det är det som är affärsideen att alltid skylla på andra
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 3 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Servicen rent generellt för olika saker har minskat. En värmepump är nu mera som att köpa en sak. Precis som med bilen. Det är servicen och garantier som nu är sämre. Man kan nog inte längre förvänta sig att få en lånebil. Ofta ja, men man kan inte längre kräva det.
Beror nog på vem du köpt bilen av precis som det beror på vem man köpt värmepumpen av.
Bil på postorder blir nog knepigare att få bra service/support men kanske funkar!
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Servicen rent generellt för olika saker har minskat. En värmepump är nu mera som att köpa en sak. Precis som med bilen. Det är servicen och garantier som nu är sämre. Man kan nog inte längre förvänta sig att få en lånebil. Ofta ja, men man kan inte längre kräva det.
Om det händer saker under garanti tiden så är det självklart att du får en lånebil.
Har haft det själv ett antal gånger och aldrig varit snack om saken.
 
  • Gilla
Mr007 och 4 till
  • Laddar…
Oavsett vilket så brukar alla seriösa företag svara på telefon eller mail inom rimlig tid.
 
  • Gilla
Mr007 och 3 till
  • Laddar…
Är det pga höga elpriser att polarpumpen inte svarar på varken Mail eller telefon?
Är det pga höga elpriser polarpumpen skickar ut en tekniker som ”lagar” pumpen som sen visar sig inte alls vara lagad?

Jag driver eget inom ventilation och förstår precis att det kan vara högt tryck ibland, MEN, att inte svara kunden, att inte meddela vad som händer, vad man tror det kan handla om i tid innan problemet blir avhjälpt är bara riktigt jävla dåligt och skapar en stor frustration och osäkerhet. Helt i onödan!

Du lämnar in din Volvo på bilverkstaden men sen får du noll info på 4månader om vad som händer och när du åker ut för att kolla läget så släpper de inte in dig utan hänvisar till telefon och Mail, som de skiter i och svara på.
Du hade du glatt åkt hem och väntat, haft förståelse för att såhär fungerar branschen just nu?

Vad gäller element så har hon haft det i sitt sovrum när vi väl insåg att detta dröjer sinnesjukt lång tid. Hade han däremot sagt den 10december att detta kommer minst ta 60dgr, det kan ta 120dgr innan vi fixat detta, ja då hade vi fixat element samma dag. Återigen. Information. Det är A och O. OM man bryr sig om kunden och är serviceminded

K Karl Olssvan skrev:
Lite observationer. Dels beror på problemen du har på vad som har hänt med elpriser. Det har gjort efterfrågan stor på pumpar.
Jag tycker inte heller att man kan förvänta sig att det ska fungera hela tiden. Exempel du köper en ny bil av Volvo. Om denna bil inte funkar när du är hemma så kommer de laga den. Det man inte kan förvänta sig är att du ska få det gjort på några dagar. Det kan faktiskt dröja om man har otur.
Det är så det är nu, man köper inte en garanti för funktion utan en sak som kan vara trasig om man har otur. Så då måste man ha ett alternativ. Det går tex att köpa elektriska element. Varför har du inte gjort det?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 25 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Beror nog på vem du köpt bilen av precis som det beror på vem man köpt värmepumpen av.
Bil på postorder blir nog knepigare att få bra service/support men kanske funkar!
Ofta är nog problemet att det är brist på reservdelar och främst att delarna inte finns nära. Så även en "bra" firma kan inte laga för de har inte rätt grejor. Just nu är problemet större än vanligt.
 
  • Haha
  • Gilla
peljoh och 1 till
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Ofta är nog problemet att det är brist på reservdelar och främst att delarna inte finns nära. Så även en "bra" firma kan inte laga för de har inte rätt grejor. Just nu är problemet större än vanligt.
Materialbrist är en sak, att inte återkoppla som det handlar om i tråden är en annan sak.
Nu gäller det tappvarmvatten och värme så då är det lite viktigare än tex en bil som man kan hyra rätt kvickt.
 
  • Gilla
Mr007 och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Är det pga höga elpriser att polarpumpen inte svarar på varken Mail eller telefon?
Är det pga höga elpriser polarpumpen skickar ut en tekniker som ”lagar” pumpen som sen visar sig inte alls vara lagad?
Ja. de hinner inte - Då alla ska beställa en pump nu
Jag driver eget inom ventilation och förstår precis att det kan vara högt tryck ibland, MEN, att inte svara kunden, att inte meddela vad som händer, vad man tror det kan handla om i tid innan problemet blir avhjälpt är bara riktigt jävla dåligt och skapar en stor frustration och osäkerhet. Helt i onödan!
Så är hela samhället nu. Jag ringer till försäkringskassan, pensionsmyndigheten, a-kassa, skatteverket, polisen. Osv aldrig kommer du fram direkt. Polisen hade kö på 2 timmar, skatteverket "hade inte tid just nu att ställa dig i telefonkö" , då är det mer än 3 timmar kö. Arbetsförmedlingen brukar ta 3 timmar i kö. 30 minuter till ett försäkringsbolag eller banken.

Du lämnar in din Volvo på bilverkstaden men sen får du noll info på 4månader om vad som händer och när du åker ut för att kolla läget så släpper de inte in dig utan hänvisar till telefon och Mail, som de skiter i och svara på.
Kan nog hända. Man får själv ringa o kolla vad som händer.
Du hade du glatt åkt hem och väntat, haft förståelse för att såhär fungerar branschen just nu?
Du kan inget göra.

Vad gäller element så har hon haft det i sitt sovrum när vi väl insåg att detta dröjer sinnesjukt lång tid. Hade han däremot sagt den 10december att detta kommer minst ta 60dgr, det kan ta 120dgr innan vi fixat detta, ja då hade vi fixat element samma dag. Återigen. Information. Det är A och O. OM man bryr sig om kunden och är serviceminded
Saker är inte som förr. Själv försöker jag få ut medicin till den jag förvaltar. Men det går ej,då hen inte har ID och det inte går att få tid för det för det före oktober hos polisen . O Skatteverket "har inga tider kvar" Hen kommer snart bli blind.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
Mr007 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.