T tane skrev:
Hej,
Hösten 2013 bestämde vi lägga nya plankor på altan av träkomposit med material som har 25 års garanti. Materialet kommer från TimberTech. Resultatet blev verkligen fint och vi var nöjda i början:). När hösten fortsatte märkte jag dock att springor mellan plankor i långändan hade blivit tydligt synliga.:(
Materialet hade börjat krympa. Lite får man tåla tänkte jag, men problemet tog inte slut där. Nu på våren märker vi att materialet hade även börjat svälla upp i skarvarna :mad:. Det ser nästan för djävligt ut i solsken. Har någon råkat ut för samma sak och är det bara riva bort allt och börja från början. Leverantören har bett oss att vänta antal veckor för att se om materialet drar sig tillbaks.
Jag har aldrig varit med om att ett material drar sig tillbaks avsevärt när den en gång har svällt upp. Fukten har gjort sitt, och det är normalt omöjligt att åtgärda så att det blir bra igen.
Några tips och råd vad kan göras?
T tane skrev:
Hej,
Hösten 2013 bestämde vi lägga nya plankor på altan av träkomposit med material som har 25 års garanti. Materialet kommer från TimberTech. Resultatet blev verkligen fint och vi var nöjda i början:). När hösten fortsatte märkte jag dock att springor mellan plankor i långändan hade blivit tydligt synliga.:(
Materialet hade börjat krympa. Lite får man tåla tänkte jag, men problemet tog inte slut där. Nu på våren märker vi att materialet hade även börjat svälla upp i skarvarna :mad:. Det ser nästan för djävligt ut i solsken. Har någon råkat ut för samma sak och är det bara riva bort allt och börja från början. Leverantören har bett oss att vänta antal veckor för att se om materialet drar sig tillbaks.
Jag har aldrig varit med om att ett material drar sig tillbaks avsevärt när den en gång har svällt upp. Fukten har gjort sitt, och det är normalt omöjligt att åtgärda så att det blir bra igen.
Några tips och råd vad kan göras?
Tyvärr kan jag inte komma med så mycket råd nu, men jag är ganska säker på att du hade fått mindre problem om du impregnerat kortändarna med lämplig olja. Jag har ännu värre problem med solida Woodlon plankor från GOP, där har nästan alla kortändar inte bara svällt utan även spruckit. Som vanligt har GOP alla möjliga bortförklaringar, men jag är mycket säker på att materialet inte tål vårt klimat med väta, frysning etc.
Altanen är är nu fem år gammal, men de första problemen visade sig redan efter två år. Jag avråder definitivt från WOODLON trall från GOP!
Jag avråder definitivt från Woodlon trall från GOP! Sprucken och svullen kortänd på ett Woodlon trallbräde, vilket illustrerar problem med materialet i fuktigt och kallt klimat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komposittrall med spruckna kortändar som illustrerar problem med materialets hållbarhet i väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F1Alex F1Alex skrev:
Nej jag har ingen svikt, jag har byggt med 45X145 med 300mm mellan. Tänk till en extra gång hur du vill ha det, ram runt eller med öppna ändar som du täcker med en täckbräda. Skall du lägga som jag gjort med avdelare så måste du bygga reglarna likt en stege där avdelarna skall ligga. Svårt att förklara men vill du så kan jag skicka dig bilder på hur mitt bjälklag såg ut , maila privat så skickar jag lite bilder och några bra tips för att lyckats.
Lycka till����
Hej!
Du får jättegärna skicka bilderna till mig med. Vi ska bygga pool och jag har beställt hem provbitar från scandinaviain. Är du fortfarande nöjd? Några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.