Inte svar på frågan men …..planlösningen är konstig. Håller med om att man borde ta bort en dörr. Och att det är alldeles för trångt vid toalett/kommod (de platser man är oftast på i ett badrum. ……..och skriver du ev bastu så lär den inte bli så hårt utnyttjad utan satsa hellre på luft i rummet eller något annat. De flesta bastu blir bara använda några ggr och sedan ett dåligt förvaringsutrymme (om man inte har finsk påbrå ;-).
 
V VikingS skrev:
Inte svar på frågan men …..planlösningen är konstig. Håller med om att man borde ta bort en dörr. Vilken dörr är viktigast? Och att det är alldeles för trångt vid toalett/kommod (de platser man är oftast på i ett badrum. ……..och skriver du ev bastu så lär den inte bli så hårt utnyttjad utan satsa hellre på luft i rummet eller något annat. De flesta bastu blir bara använda några ggr och sedan ett dåligt förvaringsutrymme (om man inte har finsk påbrå ;-).
 
V VikingS skrev:
Inte svar på frågan men …..planlösningen är konstig. Håller med om att man borde ta bort en dörr. Och att det är alldeles för trångt vid toalett/kommod (de platser man är oftast på i ett badrum. ……..och skriver du ev bastu så lär den inte bli så hårt utnyttjad utan satsa hellre på luft i rummet eller något annat. De flesta bastu blir bara använda några ggr och sedan ett dåligt förvaringsutrymme (om man inte har finsk påbrå ;-).
Ja, planlösningen är ovanlig, men det var det som var möjligt att åstadkomma med de förutsättningar som fanns. Själv tycker jag faktiskt det är positivt eftersom jag tycker det är tråkigt med ett vanligt kvadratiskt, det har vi på 1a våningen.

Ja, vi får fundera på om vi kanske sätter toaletten bredvid tvättstället istället.

Bastun har jag dessvärre förstått att jag får skippa. Badkaren hamnar där istället. Men det är synd, för jag är en av dem som skulle använt den.
 
V
4 4väggarochtak skrev:
230cm var bra input, visste inte det, tack. Toalett kommer inte vara några problem att ställa under fönstret vad gäller takhöjden, men då kanske man får ställa den förskjuten gentemot tvättstället, alternativt bredvid tvättstället.
Vad tror du om följande:
WC och handfat där bastun är ritad (vill du ha skåp för förvaring så kommer det också rymmas där), badkar centrerat under takfönstren. Krokar, hyllor eller grund förvaring på väggen mot trappen. Då får du bra gångstråk där taket är som högst, samt att det är något väldigt tilltalande med att kunna ligga i badet och kolla upp på himlen. Skulle kanske också kolla på en duschvägg som är välvd för att ta mindre plats.
 
Hur var det med dörrarna? Går det att ta bort en dörr till toan? Min fundering är i så fall om detta är en görbar lösning? Fortfarande lite trångt. Men lite krympt handfat och välvd duschvägg skapar nog ändå en del utrymme.
 
  • Ritning av ett badrum med markerade områden för bastu/badkar, dusch, handfat och toalett samt texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
V Visorna skrev:
Vad tror du om följande:
WC och handfat där bastun är ritad (vill du ha skåp för förvaring så kommer det också rymmas där), badkar centrerat under takfönstren. Krokar, hyllor eller grund förvaring på väggen mot trappen. Då får du bra gångstråk där taket är som högst, samt att det är något väldigt tilltalande med att kunna ligga i badet och kolla upp på himlen. Skulle kanske också kolla på en duschvägg som är välvd för att ta mindre plats.
Bra input, tack för det. Såg nu när jags precis kollade in i utrymmet att som lägst takhöjd där väggen möter nedre delen av takfönster är det ca 1,6m och jag som är 1,9m kan stå rak nästan överallt, det är bara den sista biten på takfönstret som det inte går. Japp, tanken har alltid varit att kunna ligga i badet under takfönsterna och glo på stjärnorna, alternative vid fönstret där bastun planerades. Det fönstret är 160x150cm så det är rätt trevligt också.
 
E efred skrev:
Hur var det med dörrarna? Går det att ta bort en dörr till toan? Min fundering är i så fall om detta är en görbar lösning? Fortfarande lite trångt. Men lite krympt handfat och välvd duschvägg skapar nog ändå en del utrymme.
Anledningen till två dörrar är för att det här är på 2a våningen, vår "privata" del. Här finns ett litet tvrum, två barnrum samt vårt sovrum och klädkammare, där den övre/norra dörren är direkt till vårt sovrum. Vi tycker det känns lite lyxigt att ha det så även om jag är medveten om låsproblematiken. Men gäster kommer alltså inte vara här och när våra barn senare blir tonåringar kommer de säkert vilja flytta ner till andra rum på 1a plan och källare, då blir det ännu mer vårt egna badrum.

Med det sagt, bastun är inte glömd. En granne med samma typ av hus har byggt en liten bastu i förrådet, med ingång från 1a våningens badrum. Så det skulle kunna funka även här.
 
M Moxmox skrev:
Behöver du ett golvavlopp i bastun? Annars kan du spara in några slantar där.
Det skulle jag inte rekommendera. Om det är öppet bjälklag så sparar man inte in många kronor på lite rör och brukar man kasta vatten i bastun (gör väl alla?) så dunstar inte golvvattnet bort något bra eftersom golvet inte blir så mycket varmare än normalt.
 
N nochl skrev:
Det skulle jag inte rekommendera. Om det är öppet bjälklag så sparar man inte in många kronor på lite rör och brukar man kasta vatten i bastun (gör väl alla?) så dunstar inte golvvattnet bort något bra eftersom golvet inte blir så mycket varmare än normalt.
Kasta vatten i bastun låter inte så trevligt ;)
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Skulle rekommendera att du funderar på var du placerar wc, badkar och dusch mm med avseende på var avloppet ner hamnnar. Det kan vara ganska besvärligt att behöva göra hål och förstärka golvbjälkarna annars. Speciellt med tanke på att du vill ha ett tungt badkar stående där sedan.
 
Japp, förstått att det är en fördel att ha avlopp i bastun, men nu blir ju bastun inte av (iaf inte i det utrymmet).

ja, med tanke på bjälklaget är det såklart bra om toan är närmst där avloppet kommer komma upp, det blir ca strax under mitten i den övre vänstra delen framför fönstret, alltså där bastun tidigare var planerad.

En fråga för den långa väggen där reglarna är 120mm, så den väggen är tjock: Vi vill ha en stor spegel ovanför där tvättstället är tänkt, den ska sitta ”inskjuten” ca 10cm in i väggen så det blir dela som en ram kring den och även avställningsyta. Hur hade ni löst det? Regla på 95 extra hela väggen eller regla på lite grann och samtidigt såga ur lite i 120-reglarna? Tips på hur man löser resten av väggen då bort mot duschen? Känns ju trist att bli av med 95mm längs med hela väggen för det. Samtidigt har vi tänkt ha en mindre inbyggnadshylla i duschen, men den kan vi sätta mellan existerande reglarna, eller hur brukar man bygga dem?
 
Jag tror svaret ligger i huruvida det finns nån funktion i att väggen är så tjock.
Att den är bärande låter kanske inte så sannolikt. Kabelschakt? Rördragningar? Avluftning? Är det något som döljs i väggen?
 
E efred skrev:
Jag tror svaret ligger i huruvida det finns nån funktion i att väggen är så tjock.
Att den är bärande låter kanske inte så sannolikt. Kabelschakt? Rördragningar? Avluftning? Är det något som döljs i väggen?
nej den är inte bärande, jag minns inte varför den blev så tjock. Kan nog bara ha varit att jag sa att jag ville ha lite tjockare för att det skulle vara badrum med kakel innanför och med tanke på att den är en bit ut från undre bärande väggen
 
Nu börjar det hända grejer här! Kakel/klinkers och badrumsinredning är på gång att bestämmas och beställas och vi är i kontakt med några hantverkare. Några frågor kring ev. kontrakt med dem:

- Jag har tidigare bränt mig där jag fick "listpriset" hos grossisten som hantverkaren köpte från. Kan man i kontraktet få någon bra skrivelse som motverkar att jag får oskäligt pris (alltså ett pris som är mycket större än vad jag själv skulle kunna köpa grejerna för)?
- Alla hantverkare vill köra löpande eftersom det är svårt att uppskatta tidsåtgången, vilket jag är helt Ok med. Men jag har bett dem om en ungefärlig kostnad genom timpris och antal timmar. Nu har en återkommit och sagt 500h och till timpris 650kr/h med reservation för +/-10%. Men innebär det då att de ska hålla sig inom de 10% eller skulle det kunna innebära ytterligare de vanliga skäliga 15% avvikelse, alltså som mest 411'kr (500*650*1,1*1,15)?
- Jag vill också försäkra mig om att de börjar inom en viss tid men att de då även avslutar inom rimlig tid så det inte blir ett jobb som sprids ut över fler dagar än nödvändigt. Vad kan man skriva där?
- Tips på kontraktmall?
- Jag kommer nog köpa en del inredning själv på nätet eftersom vissa av de produkterna inte går att få tag på i Sverige. Finns det andra nackdelar förutom sämre produktgarantier? Det ger såklart en viss trygghet, men det mesta kan man byta ut själv om det mot förmodan skulle gå sönder. Men något förutom byggmaterial, rör/el-relaterat eller kakel/klinkers som kan vara bra att hantverkaren ordnar? Vad händer om hantverkaren slår av en flisa på min toastol jag köpt men som de installerar? Vad händer om arbetet stoppar pga att min privatinköpta toastol inte levereras i tid?

Nu tror jag att det här säkert kommer gå jättebra, men jag är hellre påläst innan än efterklok.
 
BirgitS
När det gäller avtal så är Hantverkarformuläret avsett för denna typ av tjänster.
Man kan skriva att jobbet ska avslutas inom 550 timmar delat med 40 timmar/vecka och att varje påbörjad förseningsvecka medför ett vitesbelopp på några tusenlappar.

Om hantverkarna förstör din egendom ska de laga eller ersätta den.

När det gäller förseningar pga. dig så riskerar det att bli dyrt för dig. Kolla om det står något i den finstilta delen av Hantverkarformuläret. Men om det gäller just toastolen så är det något av det sista som görs, något du i princip skulle kunna göra själv och även något som inte kostar så mycket att ta in en hantverkare för separat.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.