7 184 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Köpråd Stiga Park 2022
Strip skrev:Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare
So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?
De nya modellerna kom -21, men de nya beteckningarna först -22. Park 340 PWX = 500 WX. Motorn, från Loncin, skall inte jämföras med motorerna till gå-bakom-klipparna. Valde själv mellan denna fullt trycksmorda och Hondas GCV 530 med stänksmörjning (345 PWX -21, Special -22). Eftersom jag inte var nöjd med Hondan och jag inte hört något negativt om Loncin-motorn, föll mitt val på denna. Loncin gör även motorer åt HVA, Atlas Copco, Toro, BMW m fl, men alla kallar dem givetvis för sina egna. Det var BMW som såg till att kvaliteten höjdes flera snäpp och därigenom blev fabriken aktuell även för andra, som t ex GGP, numera Stiga. Ang rost på aggregatets undersida, som jag såg i en annan tråd, använder jag glasfiberförstärkt rostskyddsmassa. Efter varje klippning gör jag ren undersidan och bättrar där det slitits bort (på sidor och kanter).Strip skrev:Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare
So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?
WTF menar du allvar med stänksmörjningen? Trycksmörjning trodde jag var självklart på en klippare i den här prisklassen Borde jag försöka avbeställa min maskin och ta en vanlig 500WX istället? Hjälp!B baldakinen skrev:De nya modellerna kom -21, men de nya beteckningarna först -22. Park 340 PWX = 500 WX. Motorn, från Loncin, skall inte jämföras med motorerna till gå-bakom-klipparna. Valde själv mellan denna fullt trycksmorda och Hondas GCV 530 med stänksmörjning (345 PWX -21, Special -22). Eftersom jag inte var nöjd med Hondan och jag inte hört något negativt om Loncin-motorn, föll mitt val på denna. ...
jag ska vara ärlig och säga att under alla dessa år som jag skruvat och sålt maskiner.. Så har det varit 3 gånger som stänksmorda motorer gett upp och skurit pga lutning..
Det har då varit handhavandefel samt för lite olja som orsakat detta..
Så i mina ögon så är det mer en myt än regel med stänksmörjningen...
Det har då varit handhavandefel samt för lite olja som orsakat detta..
Så i mina ögon så är det mer en myt än regel med stänksmörjningen...
Det här börjar ju bli spännande.
GCV530 verkar finnas i en lång rad olika varianter: Stålfoder, aluminiumfoder, med eller utan trycksmörjning, och med eller utan oljefilter. En lång rad välinformerat folk påstår dock att just motorn som sitter på 345PWX är trycksmord: Stigas mailsupport, stigas "fabrik i Italien", stigas försäljare här i Sverige, stigas produktchef och slutligen min egen leverantör. Alla verkar överens.
Men ...
Honda säger att de aldrig sålt nån trycksmord GCV530 till Stiga
Nu väntar jag på att nån av alla inblandade ska spotta ur sig en specifik modellkod för just den motor som Stiga använder. Återkommer i ärendet, ska bara köpa popcorn först.
GCV530 verkar finnas i en lång rad olika varianter: Stålfoder, aluminiumfoder, med eller utan trycksmörjning, och med eller utan oljefilter. En lång rad välinformerat folk påstår dock att just motorn som sitter på 345PWX är trycksmord: Stigas mailsupport, stigas "fabrik i Italien", stigas försäljare här i Sverige, stigas produktchef och slutligen min egen leverantör. Alla verkar överens.
Men ...
Honda säger att de aldrig sålt nån trycksmord GCV530 till Stiga
Nu väntar jag på att nån av alla inblandade ska spotta ur sig en specifik modellkod för just den motor som Stiga använder. Återkommer i ärendet, ska bara köpa popcorn först.
Honda har rätt..Strip skrev:Det här börjar ju bli spännande.
GCV530 verkar finnas i en lång rad olika varianter: Stålfoder, aluminiumfoder, med eller utan trycksmörjning, och med eller utan oljefilter. En lång rad välinformerat folk påstår dock att just motorn som sitter på 345PWX är trycksmord: Stigas mailsupport, stigas "fabrik i Italien", stigas försäljare här i Sverige, stigas produktchef och slutligen min egen leverantör. Alla verkar överens.
Men ...
Honda säger att de aldrig sålt nån trycksmord GCV530 till Stiga
Nu väntar jag på att nån av alla inblandade ska spotta ur sig en specifik modellkod för just den motor som Stiga använder. Återkommer i ärendet, ska bara köpa popcorn först.
GCV530 har aluminiumfoder och stänksmörjning.
GXV530 heter modellen som har stålfoder och är dessutom utbytbara, samt har trycksmörjning..
Däremot har stiga GGP motorer som det står Honda på.. det är en Loncin byggd på licens från Honda.. Där Loncin sätter i lite av det de själva vill...
alla får pengar och alla är nöjda...
Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.
Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.
Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strip skrev:Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.
Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
[bild]
alla Honda motorer större än 8 hk har filter.. Honda var första tillverkare att ha filter på sina motorer... extra viktigt på stänksmorda...
forced lubrication är väl trycksmord..Strip skrev:Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.
Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
[bild]
splash lubrication är väl stänksmord...
i USA ja.Strip skrev:
I Europa nej.
I USA är alternativen fler.
I Europa är marknaden inte lika stor.
Så där kan man inte välja,
Nu har fabriken i Italien berättat att motorn i fråga heter SEE4. Jag kan inte tolka Hondas sprängskisser på annat sätt än att den är stänksmord, utan vare sig oljepump eller oljefilter.