A
O Olivens skrev:
@Maskintok
Opps, inlägget hamnade i fel tråd skulle hamnat i ”
Motsvarighet till Bildelsbasen för röjsågar? ”

Är intresserad av att köpa bitarna av dig isof.

Hur är det med bulten, är den höger eller vänstergängad?
vi tar det i den tråden ;)
 
Strip Strip skrev:
Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit :thumbdown: De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare :thumbdown:

So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?
Strip Strip skrev:
Jag har gett upp försöken att hitta en bra begagnad Park till rimligt pris och siktar eventuellt på en ny istället. Men nu är jag väldigt förvirrad vad gäller modellbeteckningarna för 2022. Stigas supportavdelning gav verkligen inte ett skit :thumbdown: De återförsäljare jag fått tag i är just... försäljare :thumbdown:

So... är det nån kunnig människa här på forat som begriper vilken klippare som är vad? Är den nya 500WX identisk med den gamla 340PWX?
De nya modellerna kom -21, men de nya beteckningarna först -22. Park 340 PWX = 500 WX. Motorn, från Loncin, skall inte jämföras med motorerna till gå-bakom-klipparna. Valde själv mellan denna fullt trycksmorda och Hondas GCV 530 med stänksmörjning (345 PWX -21, Special -22). Eftersom jag inte var nöjd med Hondan och jag inte hört något negativt om Loncin-motorn, föll mitt val på denna. Loncin gör även motorer åt HVA, Atlas Copco, Toro, BMW m fl, men alla kallar dem givetvis för sina egna. Det var BMW som såg till att kvaliteten höjdes flera snäpp och därigenom blev fabriken aktuell även för andra, som t ex GGP, numera Stiga. Ang rost på aggregatets undersida, som jag såg i en annan tråd, använder jag glasfiberförstärkt rostskyddsmassa. Efter varje klippning gör jag ren undersidan och bättrar där det slitits bort (på sidor och kanter).
 
  • Gilla
Blodpudding och 1 till
  • Laddar…
B baldakinen skrev:
De nya modellerna kom -21, men de nya beteckningarna först -22. Park 340 PWX = 500 WX. Motorn, från Loncin, skall inte jämföras med motorerna till gå-bakom-klipparna. Valde själv mellan denna fullt trycksmorda och Hondas GCV 530 med stänksmörjning (345 PWX -21, Special -22). Eftersom jag inte var nöjd med Hondan och jag inte hört något negativt om Loncin-motorn, föll mitt val på denna. ...
WTF menar du allvar med stänksmörjningen? Trycksmörjning trodde jag var självklart på en klippare i den här prisklassen :cry: Borde jag försöka avbeställa min maskin och ta en vanlig 500WX istället? Hjälp!
 
A
Strip Strip skrev:
WTF menar du allvar med stänksmörjningen? Trycksmörjning trodde jag var självklart på en klippare i den här prisklassen :cry: Borde jag försöka avbeställa min maskin och ta en vanlig 500WX istället? Hjälp!
har du så dålig terräng då?
 
Maskintok skrev:
har du så dålig terräng då?
Mja, det lutar en del, det gör det. Och så klipper jag ju vägkanterna, förvisso bara 400meter, men ändå... :(
 
A
Strip Strip skrev:
Mja, det lutar en del, det gör det. Och så klipper jag ju vägkanterna, förvisso bara 400meter, men ändå... :(
Hmm ja men 10 grader skall stänksmörjningen klara..
 
A
jag ska vara ärlig och säga att under alla dessa år som jag skruvat och sålt maskiner.. Så har det varit 3 gånger som stänksmorda motorer gett upp och skurit pga lutning..

Det har då varit handhavandefel samt för lite olja som orsakat detta..
Så i mina ögon så är det mer en myt än regel med stänksmörjningen...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det här börjar ju bli spännande.

GCV530 verkar finnas i en lång rad olika varianter: Stålfoder, aluminiumfoder, med eller utan trycksmörjning, och med eller utan oljefilter. En lång rad välinformerat folk påstår dock att just motorn som sitter på 345PWX är trycksmord: Stigas mailsupport, stigas "fabrik i Italien", stigas försäljare här i Sverige, stigas produktchef och slutligen min egen leverantör. Alla verkar överens.

Men ...

Honda säger att de aldrig sålt nån trycksmord GCV530 till Stiga :crysmile:

Nu väntar jag på att nån av alla inblandade ska spotta ur sig en specifik modellkod för just den motor som Stiga använder. Återkommer i ärendet, ska bara köpa popcorn först.
 
A
Strip Strip skrev:
Det här börjar ju bli spännande.

GCV530 verkar finnas i en lång rad olika varianter: Stålfoder, aluminiumfoder, med eller utan trycksmörjning, och med eller utan oljefilter. En lång rad välinformerat folk påstår dock att just motorn som sitter på 345PWX är trycksmord: Stigas mailsupport, stigas "fabrik i Italien", stigas försäljare här i Sverige, stigas produktchef och slutligen min egen leverantör. Alla verkar överens.

Men ...

Honda säger att de aldrig sålt nån trycksmord GCV530 till Stiga :crysmile:

Nu väntar jag på att nån av alla inblandade ska spotta ur sig en specifik modellkod för just den motor som Stiga använder. Återkommer i ärendet, ska bara köpa popcorn först.
Honda har rätt..
GCV530 har aluminiumfoder och stänksmörjning.

GXV530 heter modellen som har stålfoder och är dessutom utbytbara, samt har trycksmörjning..

Däremot har stiga GGP motorer som det står Honda på.. det är en Loncin byggd på licens från Honda.. Där Loncin sätter i lite av det de själva vill... ;)
alla får pengar och alla är nöjda... ;)
 
Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt :)
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.

Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
Specifikationsblad för motorerna GCV520 och GCV530 med detaljerad info om komponenter som t.ex. smörjsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Strip Strip skrev:
Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt :)
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.

Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
[bild]

alla Honda motorer större än 8 hk har filter.. Honda var första tillverkare att ha filter på sina motorer... extra viktigt på stänksmorda...
 
A
Strip Strip skrev:
Som sagt, spretiga uppgifter där alla verkar vara precis lika övertygade om att de har rätt :)
Gällande stålfoder är iaf jag ganska övertygad om att det stämmer, den verkar eventuellt heta GJAMM i så fall, se bifogad bild. Gällande smörjningen verkar det vara som du säger att alla är stänksmorda, men att de som är utrustade med pump och oljefilter missuppfattats som trycksmorda.

Bilden nedan har jag fått från Stiga, men har inte klart för mig ursprunget.
[bild]
forced lubrication är väl trycksmord.. :thinking:
splash lubrication är väl stänksmord... :thinking:
 
Maskintok skrev:
alla Honda motorer större än 8 hk har filter ...
Nej, det stämmer inte, Honda skriver själva i sin motormanual att oljefilter är extra utrustning. Man kan även se på sprängskisser att motorn i fråga finns med eller utan oljepump.
 
  • Gilla
Mr.Kent
  • Laddar…
A
Strip Strip skrev:
Nej, det stämmer inte, Honda skriver själva i sin motormanual att oljefilter är extra utrustning. Man kan även se på sprängskisser att motorn i fråga finns med eller utan oljepump.
i USA ja.
I Europa nej.
I USA är alternativen fler.
I Europa är marknaden inte lika stor.
Så där kan man inte välja,
 
Nu har fabriken i Italien berättat att motorn i fråga heter SEE4. Jag kan inte tolka Hondas sprängskisser på annat sätt än att den är stänksmord, utan vare sig oljepump eller oljefilter. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.