hahalj
Är på gång att sätta upp typ villastängsel 10x10 och har en metodfråga.
Stolparna är i 45x45, hörnstolparna gjuts i en grop, övriga stolpar slås ner i jorden ca 40-50 cm eller så långt det går. Har en mix av matjord, lera och sten så man vet inte på förhand hur långt ner man kommer.

Hörnstolparna ska ha snedsträvor för ökad stabilitet, men hur gör jag bäst för att få de på plats?
Hade hoppats slippa gjuta fast dem och bara slå ner dem, såga av och skruva i hörnstolpen. Eller ska jag såga först och sen slå ner dem? Svårt dock att veta hur långt jag får ner dem.
Hur har ni andra gjort?

Tips och råd mottages tacksamt.
Illustration av ett stängsel med hörnstolpe och snedsträvor samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte dra snedsträvan ända bort till nästa stolpe?

Som på den här schematiska bilden:

Snedsträva på ett staket som går från toppen av en stolpe ner till en punkt längre bort på staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
useless useless skrev:
Kan du inte dra snedsträvan ända bort till nästa stolpe?

Som på den här schematiska bilden:
I princip så går det såklart, men det är 2 meter mellan stolparna och det blir då ganska långa iögonfallande snedsträvor.
Är det så man brukar göra även med trästolpar? Har sett nätstängsel med trästolpar där man slagit ner strävan i ca 45 graders vinkel från stolpen, ser lite nättare ut och mer symmetriskt tycker jag.
 
hahalj
Kan tillägga att det är inte bara fyra hörnstolpar, det blir många vinklar och grindar i stängslet som alla ska ha sina snedsträvor...röda linjen, grå punkter är stolpar med strävor... varför ska man göra det enkelt ..

Flygbild av tomt med schematisk ritning av komplex stängselstruktur kring hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Det bästa i så fall är nog att slå ner en stolpe att fästa strävan i.
 
hahalj
Ok, nåt sånt här då.
Hm, det blir ca 26 st extra stolpar bara för detta...

3D-skiss av staket med extra stolpar och stödstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stolparna behöver inte vara så långa. Huvudsaken dom sticker upp en bit ur marken, sen kapar du dom strax över snedsträvan när du har satt dit den.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Aha, bra där. Det känns ju spontant som att gjuta hörnstolpen blir lite overkill då om strävorna sitter stadigt i marken, blir nog ganska stabilt då. Går ju annars gräva ur och slå på lite betong senare om det behövs.

CAD-ritning av stängsel med hörnstolpe och strävor i perspektiv, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hanbyggo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.