Funderar på att skaffa en av dessa 3 portabla AC:

Andersson ARC: https://www.netonnet.se/art/hem-fri...onditionering/andersson-arc-3-9/1020679.9404/

Nedis: https://www.webhallen.com/se/produc...TU-WIFI-Energiklass-A-Fjarrkontroll-Timerfunk

Woods: https://www.elgiganten.se/product/h...-smart-home-portabel-luftkonditionering/68241

Frågan är om det går att förlänga ventilationslangen till dessa portabla ACn? Jag skulle isåfall behöva en slang som är ca 2,5-3m lång (stället för 1.5m som brukar vara standard). Finns det förlängningssladdar att köpa?
 
Redigerat:
MrJay
Det är ventilationsslang till AC du letar efter? Dessa finns att köpa upp till ca 6m vill jag minnas och är inte så dyra.

Måste fråga, varför Wifi till en portabel AC? Dessa kommer bara kunna kyla rummet du sitter i och kommer i de flesta fall med fjärr i grundutförande.
 
MrJay MrJay skrev:
Det är ventilationsslang till AC du letar efter? Dessa finns att köpa upp till ca 6m vill jag minnas och är inte så dyra.

Måste fråga, varför Wifi till en portabel AC? Dessa kommer bara kunna kyla rummet du sitter i och kommer i de flesta fall med fjärr i grundutförande.
Ja, det är själva ventilationsslangen jag syftar på (har rättat till inlägget nu). Är det samma typ av slang till alla Portabla ACn, eller är det olika beroende på modell på ACn?

WIFI och mobil app är ett måste, då då inte pallar med olika fjärrkontroller. Styr majoriteten av alla apparater hemma via mobilen idag, så varför inte ACn? :D
 
MrJay
Ja, det är nog samma dimension på ventilationsslangen. Har själv ett relativt ”smart hem” men tycker det är så pillrigt att varje gång man skall göra något behöva leta upp mobilen och appen i fråga. Genom att slippa dessa IoT enheter introducerar man inga säkerhetsrisker genom att koppla in prylar med tveksamt säkerhetsmodell som ofta bygger på gamla standard in på lokala nätet (ser sådant varje dag i mitt jobb).
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ja, det är nog samma dimension på ventilationsslangen. Har själv ett relativt ”smart hem” men tycker det är så pillrigt att varje gång man skall göra något behöva leta upp mobilen och appen i fråga. Genom att slippa dessa IoT enheter introducerar man inga säkerhetsrisker genom att koppla in prylar med tveksamt säkerhetsmodell som ofta bygger på gamla standard in på lokala nätet (ser sådant varje dag i mitt jobb).
Vet du från vart man kan köpa dessa ventilationsslangar?
 
OBS! Det brukar inte vara tillåtet att förlänga avluftsslangen på portabla AC. Blir mycket het och kompressorn kan gå åt skogen. Läs manualen noga.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
OBS! Det brukar inte vara tillåtet att förlänga avluftsslangen på portabla AC. Blir mycket het och kompressorn kan gå åt skogen. Läs manualen noga.
hmm, fast spelar ca en extra meter någon roll?
 
Ja
 
P phattrance skrev:
Funderar på att skaffa en av dessa 3 portabla AC:

Andersson ARC: [länk]

Nedis: [länk]

Woods: [länk]

Frågan är om det går att förlänga ventilationslangen till dessa portabla ACn? Jag skulle isåfall behöva en slang som är ca 2,5-3m lång (stället för 1.5m som brukar vara standard). Finns det förlängningssladdar att köpa?
Bor du i hus eller lägenhet?
 
P phattrance skrev:
fast spelar ca en extra meter någon roll?
Det kan det nog göra. Jag upplever att min är känslig på hur "mjuka böjar" slangen har och hur mycket utloppet stryper. Kolla manualen som sagt och du kan alltid testa men var beredd på att det kanske inte funkar bra. Beror säkert på en massa osäkra faktorer och i värsta fall kanske till och med maskinen kan skadas.
 
R Runnis skrev:
Bor du i hus eller lägenhet?
Lägenhet!
 
Portabel AC fungerar inget vidare. Den get kyla prcis i draget men kommer att suga in lika mycket halvvarm luft in i rummet som den blåser ut helt luft. Verkningsgraden blir alltså väldigt dålig.

Har du möjlighet skulle jag istället sätta en split AC där kondensorn sitter ute istället. Finns både portabla och vanliga för fast installation
 
T toolman77 skrev:
Portabel AC fungerar inget vidare. Den get kyla prcis i draget men kommer att suga in lika mycket halvvarm luft in i rummet som den blåser ut helt luft. Verkningsgraden blir alltså väldigt dålig.

Har du möjlighet skulle jag istället sätta en split AC där kondensorn sitter ute istället. Finns både portabla och vanliga för fast installation
Nja, ACn kommer endast att användas 3-5v per år, så vill inte lägga mer än 5-6000kr. Split AC kostar ju betydligt mer när jag googlat.
 
T toolman77 skrev:
Portabel AC fungerar inget vidare. Den get kyla precis i draget men kommer att suga in lika mycket halvvarm luft in i rummet som den blåser ut het luft. Verkningsgraden blir alltså väldigt dålig.
Absolut sant men den kan ändå fungera hyfsat om man tänker sig att den körs i en väluppvärmd lägenhet kvällstid när utetemperaturen sjunkit. Dels suger den in allmänt sval luft i lägenheten, lämpligen "längst bort" och dels punktkyler den (sov)rummet.

Tänker man sig en lägenhet uppvärmd till 30 grader och man kör några timmar med 15 grader ute tror jag man realistiskt kan sänka temperaturen i hela lägenheten till kanske runt 25 och i (sov)rummet till under 20. En väldig skillnad när man ska gå och lägga sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.