D Danjulll skrev:
Tjena!
Hur gick det? Vad jag kan förstå borde regleringen ha blivit ca +10% ?
Allmogen Allmogen skrev:
Hej!

Undrar vilken husleverantör deamie007 har valt samt vilket husleverantör EmmaSvensson har?

Jag har läst om det här i grupper för nybyggnation av Smålandsvillan på Facebook.
min leverantör är Husverket och de har en enkel klausul om att de kan lägga till 5% av köpeskillingen vid eventuella råvaruprishöjningar, inte kopplat till någon indexering så godtyckligt och svårt för dig som kund att skydda dig mot. Dessutom kom vi inte överens om tydliga leveranstider (vi var naiva för leveransen av ett litet Attefallshus) så det går inte att använda i vårat fall.
 
dreamie007 deamie007 skrev:
min leverantör är Husverket och de har en enkel klausul om att de kan lägga till 5% av köpeskillingen vid eventuella råvaruprishöjningar, inte kopplat till någon indexering så godtyckligt och svårt för dig som kund att skydda dig mot. Dessutom kom vi inte överens om tydliga leveranstider (vi var naiva för leveransen av ett litet Attefallshus) så det går inte att använda i vårat fall.
Tror absolut du kan kräva att de dokumenterar att de faktiskt har haft råvaruprishöjningar som motsvarar 5 % av köpeskillingen. Kan inte på rak arm komma på vilken lag/paragraf/reglering som kan tänkas gälla här - finns dock säkert någon kunnig här inne som kan peka dig i rätt riktning.
 
Det här är så typiskt byggbranschen. Vi lämnar fast pris - men bara om vi kan köpa material till rätt pris.
Å andra sidan så har byggbranschen låga marginaler - ca 5%. Så man kan lätt förstå att 10% höjda materialpriser slår hårt på byggaren, framförallt vid stora entreprenader som gäller över flera år. Dessa brukar dock indexregleras.
Jag tycker i alla fall att man som kund, speciellt privatperson ska kunna kräva att byggaren bevisar de förhöjda kostnaderna. I former av kalkylpris kontra inköpspris.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
Vi hade en sådan klausul i kontraktet. Byggde 2018 så det här är inget nytt. Det som skiljer är väl att vårt pris låg stabilt, alltså de tog inte ut något extra.
 
B Blåsalvia skrev:
Vi hade en sådan klausul i kontraktet. Byggde 2018 så det här är inget nytt. Det som skiljer är väl att vårt pris låg stabilt, alltså de tog inte ut något extra.
Vilken leverantör hade ni?
 
Någon som byggt med Älvsbyhus och fått det prisreglerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.