Detta är en lång historia som jag ska försöka sammanfatta så kort det går. Syftet är att meddela andra om vad som väntar vid anlitande av polarpumpen.

Min mammas gamla kombipanna gick sönder en kall vinterdag för ca 3år sedan. Efter att ringt ett dussin olika installatörer var det polarpumpen som kunde installera överlägset snabbast. De vara klara med allt efter ca 2-3veckor. Övriga uppgav tider allt från 6v till 12v. Jag var lite fundersam från början pga alla negativa recensioner jag hade läst men det kändes som att vi inte hade något val pga den situation vi befann oss i.

Hur som helst, de kom, de installerade en Mitsubishi Ecodan, allt gick kanon...
Tills 7e december 2021. Då stannade pannan, jag åkte ut. Fick inte igång den. Ringde polarpumpen flera ggr utan att lyckas med annat än att prata med en växel som säger ”vi hör av oss”

Den 10e december 2021 ringer polarpumpen tillbaka (då har jag jagat dom via Mail och telefon ca 10ggr)
Via telefon gör vi en felsökning med deras tekniska support och de kan konstatera att det är något fel på utomhusdelens gasledning/tryck. Eftersom garantitiden inte har gått ut upprättas ett reklamationsärende och han hjälper mig via telefon att slå på pumpen på reservkraft så att mamma slipper frysa under vintern.

Informationen vi fick den dagen var att företaget som har installerat pumpen hos min mamma har gått i konkurs. Polarpumpen ska leta rätt på en ny tekniker som kan komma ut. De hör av sig när det är dags.
december går..
Januari går..
Februari går..

3e mars
Tekniker kommer och felsöker. Hittar en trasig 4-vägs ventil i utomhusdelen. Beställer en ny och meddelar när de har den nya ventilen hemma.

30e mars
Tekniker kommer och byter ventilen. Han ringer mig 14.00 och säger att han är klar och att allt fungerar. Samma dag 16.30 kommer min mamma hem från jobbet och märker att utomhusdelen står still och pumpen går på reservkraft.
Jag åker dit, konstaterar samma sak. Jag kontaktar teknikerns företag utan framgång.

1a April
Jag får jag tag i teknikerns företag och pratar med deras support. De ber mig slå av strömmen och slå på så kommer det fungera. Jag åker dit och gör detta. Då går den inte igång alls längre. Vid uppstartsproceduren går den från 0% till 95% sen larmar den med koden U2. Nu är det kväll och helg jag får inte tag i någon. Pumpen står helt stilla hela helgen och i huset är det 10 grader.

4e april
Jag får jag tag i teknikerns företag. Förklarar att inget fungerar, huset är iskallt och det larmar med koden U2. Jag får då information av dom att U2 betyder att säkringen har gått i huset. Att det inte har något med pumpen och göra. Jag åker dit och kollar detta. Ingen säkring har gått. Jag ringer upp dom igen och då får jag information att de har inga tekniker tillgängliga och jag får vända mig till polarpumpen. Jag ringer polarpumpen och jag mailar polarpumpen totalt utan framgång. Efter 1h i telefon slutar det med ”vi hör av oss”

Idag 5e April.
Jagade polarpumpen förgäves. Kontaktade IF försäkringar om evakueringsboende förgäves, huset måste brinna innan hon får bo på annan plats. Jag får via en kontakt på jobbet numret till en säljare hos Mitsubishi. Jag förklarar hela röran för honom och han blir smått tokig. Han förklarar ganska tydligt vad han personligen tycker om polarpumpen. Han förklarar väldigt tydligt att felkod U2 inte har ett skit med någon säkring att göra. Han förklarar att pandemi eller inte så ska inte ett ärende likt denna ta 4 månader att lösa OCH han guidade mig via telefon hur jag kunde slå på pumpen i nöddrift så att det åtminstone kan värma upp huset.
Han ber mig kontakta Mitsubishis egna support, förklara hur deras återförsäljare har hanterat detta och ifall de kan påskynda detta ärende.

Där är vi nu!
Efter nästan på dagen 4månader, 20 talet samtal och lika många Mail, har vi fortfarande en trasig pump.
Mamma har spenderat 8nätter i ett iskallt hus.
Vi vet fortfarande inte när och om någon kommer och fixar pumpen och ifall vi någonsin för ett korvöre i ersättning för att hon har haft sin primära värmekälla igång i 4månader med elpatron och med de fina elpriserna som råder just nu. Hennes förbrukning är 4ggr högre än vanligt och det finns fakturor som backar det.

Enligt mig är detta riktiga jävla skojare och jag kommer aldrig aldrig aldrig någons att ha något med dessa att göra igen!!
De fixar snabbt när de får sälja nya prylar men fan att få hjälp av dom när något går sönder.

Så ja, det återstår att se hur detta slutar...‍♂️
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Tokslut och 58 till
  • Laddar…
Sorglig hisoria.....
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
Det är ett väldigt dåligt man-machine-interface när man måste ha en Mitsubishi-tekniker i telefonluren för att klara av att starta värmepumpen i nöddrift. Det ska stå med max ett par enkla ord eller symboler på frontpanelen så att alla med synen i behåll kan få igång den så länge det finns el. Eftersom det finns växelventil får man nog inget varmvatten men den ska i alla fall ge värme till huset så det inte står och fryser sönder på vintern. U2 betyder "onormalt hög hetgastemperatur" från kompressorn i utedelen. Kan bero på gasläckage. Oacceptabelt lång tid att få service.
 
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
jag själv har en NIBE och tycker allt är så mkt enklare i jämförelse med denna.

Varför pumpen inte hoppade direkt över på reservkraft första gången den dog råder det väldiga oklarigheter kring. Fått olika anledningar både från Mitsubishi och polarpumpen. Det man behövde göra var att plocka frontpanelen. Slå av strömmen och sen flytta en specifik DIP-Switch från läge off till on. Polarpumpen hävdar att den ska normalt vara i läge off och Mitsubishi hävdar att den normalt alltid ska va i läge on.

när pumpen dog andra gången efter deras reparation då blev jag tvungen att ta ytterligare två av dessa DIP-switchar och flytta de från läge Off till On.

som du säger, det är som gjort för att en normal funtad person inte ska kunna ge sig på detta och man blir 100% beroende av att någon ska komma ut. Vilket de inte gör..

J Josth skrev:
Det är ett väldigt dåligt man-machine-interface när man måste ha en Mitsubishi-tekniker i telefonluren för att klara av att starta värmepumpen i nöddrift. Det ska stå med max ett par enkla ord eller symboler på frontpanelen så att alla med synen i behåll kan få igång den så länge det finns el. Eftersom det finns växelventil får man nog inget varmvatten men den ska i alla fall ge värme till huset så det inte står och fryser sönder på vintern. U2 betyder "onormalt hög hetgastemperatur" från kompressorn i utedelen. Kan bero på gasläckage. Oacceptabelt lång tid att få service.
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Det är ett väldigt dåligt man-machine-interface när man måste ha en Mitsubishi-tekniker i telefonluren för att klara av att starta värmepumpen i nöddrift. Det ska stå med max ett par enkla ord eller symboler på frontpanelen så att alla med synen i behåll kan få igång den så länge det finns el. Eftersom det finns växelventil får man nog inget varmvatten men den ska i alla fall ge värme till huset så det inte står och fryser sönder på vintern. U2 betyder "onormalt hög hetgastemperatur" från kompressorn i utedelen. Kan bero på gasläckage. Oacceptabelt lång tid att få service.
Gasläclage verkar vara den ursprungliga symptomen så teknikern var väl inte en av de 200000 bästa...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
J jani84 skrev:
jag själv har en NIBE och tycker allt är så mkt enklare i jämförelse med denna.

Varför pumpen inte hoppade direkt över på reservkraft första gången den dog råder det väldiga oklarigheter kring. Fått olika anledningar både från Mitsubishi och polarpumpen. Det man behövde göra var att plocka frontpanelen. Slå av strömmen och sen flytta en specifik DIP-Switch från läge off till on. Polarpumpen hävdar att den ska normalt vara i läge off och Mitsubishi hävdar att den normalt alltid ska va i läge on.

när pumpen dog andra gången efter deras reparation då blev jag tvungen att ta ytterligare två av dessa DIP-switchar och flytta de från läge Off till On.

som du säger, det är som gjort för att en normal funtad person inte ska kunna ge sig på detta och man blir 100% beroende av att någon ska komma ut. Vilket de inte gör..
mitsubishis dipswitchar är ju en djungel och känns lite omodernt...
 
  • Gilla
JohanWesther
  • Laddar…
MrJay
Så kortfattat så gick beställningen och installationen bra och snabbt men supporten är värdelös och pumpen verkar inte vara något vidare?
 
  • Gilla
Robban_90_ och 4 till
  • Laddar…
Har precis handlat av polarpumpen och beställning och installation gick bra och levererades i tid med smidig kommunikation med installatörern...Men om den slutar funka så är frågan vad jag gör.

Polarpumpen har ju sålt den till mig, så ev garanti bör gå igenom dom.
Men installationen gjordes ju av en annan firma, så ev fel i installtionen borde gå på dom (ev via Polarpumpen då?).

MEN ev felsökning och åtgärd utöver detta kommer ju bli klurigt, särskilt vid akut läge. Och som vanligt så står man väl mellan två företag när det delas på detta sätt (vilket ofta gör att saker tar tid). Det är inte så det borde vara förstås, men ofta är.
Vill man ha en enda motpart så bör man nog välja ett mer lokalt VVS-företag som både säljer pumpen, installerar, servar och har jourverksamhet. Kostar ju ofta lite mer initialt, men det är ju det man då betalar för...

Om något skulle hända aktu så kommer jag nog då att ringa en "vanlig" jour-VVS som får sparka igång pumpen, och om det är ett garantifel så reklamerar jag sen till polarpumpen...men det betyder förstås att jag troligen kommer få stå för kostnaden för "utryckningen" själv. Det får jag ta på besparingen jag gjorde genom att handla på nätet då...
Sen har jag iofs el-element som backup i huset, så förhoppningsvis blir det inte så akut...
 
  • Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Grundproblemet är att Polarpumpen inte installerar någonting. Istället anlitar dom billigast möjliga firma i närheten av kunden och billigast möjliga brukar sällan vara bra...
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils och 19 till
  • Laddar…
När vi installerade bergvärme för en del år sedan, så hade polarpumpen ett pris som låg kraftigt över alla andra, före ROT. Men de var billigast efter ROT. Visade sig att de räknade ROT även på själva värmepumpen (material). Säljaren motiverade det med att de har egen fabrik som tillverkar värmepumpar…

Sådana oseriösa företag befattar jag mig inte med.
 
  • Gilla
Polyester och 9 till
  • Laddar…
Enligt skatteverket får man använda schablonberäkning vid installation av värmepumpen och dra ROT på 30% av totalkostnaden. Dock inte på hela kostnaden...
 
  • Gilla
3640
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt skatteverket får man använda schablonberäkning vid installation av värmepumpen och dra ROT på 30% av totalkostnaden. Dock inte på hela kostnaden...
Vilket blir 9% av totalkostnaden och så står det på min faktura men jag tog en lokal firma då Polarpumpen inte kunde berätta för mig vem som skulle installera.
 
Jag har ett pågående ärende hos Polarpumpen som bland annat lett till att ComfortZone avslutat sitt samarbete med dem. Det är fortfarande lite oklart vems felet egentligen är (pumpen som levererats stämmer inte med specs eller serienummer) så jag sparar vidare detaljer till senare, men med tanke på Polarpumpens historik i kundhantering så ser det inte så ljust ut
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
Vem har du betalat för installationen? Polarpumpen eller installationsföretaget. Den som tagit betalt är också den som har ansvaret
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Grundproblemet är att Polarpumpen inte installerar någonting. Istället anlitar dom billigast möjliga firma i närheten av kunden och billigast möjliga brukar sällan vara bra...
Jag hade dock turen att få en jättebra kille som verkligen kunde sina saker. Jag är dessutom extremt nöjd med min Daikin-pump så här långt.
 
  • Gilla
TobiasN79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.