Vårt hus byggt 1973 har spånskiveväggar vilket medför att tapeterna spricker när dessa rör sig. Nu ska vi byta fönster och jag skulle vilja åtgärda väggarna i samband med detta. (Eller kan man göra det i efterhand?)
Tanken är reparationsgips som skruvas direkt på spånskivorna. Tänker jag rätt? Eller finns det bättre alternativ?
 
Kosta på dig 13mm gips.
Renoveringsgips är ett skit att hålla på med..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Vanligt gips är bättre och billigare men renoveringsgips fungerar det med. Tänk på att läsa och följa montageanvisningar (från valfri tillverkare) så du blir av med sprickorna runt dörrar och fönster.
 
  • Gilla
Prima15
  • Laddar…
S
P Prima15 skrev:
Vårt hus byggt 1973 har spånskiveväggar vilket medför att tapeterna spricker när dessa rör sig. Nu ska vi byta fönster och jag skulle vilja åtgärda väggarna i samband med detta. (Eller kan man göra det i efterhand?)
Tanken är reparationsgips som skruvas direkt på spånskivorna. Tänker jag rätt? Eller finns det bättre alternativ?
Jag har faktiskt provat det på två väggar (för att få med ett hörn) av ren nyfikenhet, nu har det bara varit så i ett år. Inte någon spricka än iallafall, jag hade förskjutna skarvar mellan spånet och renoveringsgipset.

Alla andra väggar gjorde jag som man förmodligen borde göra, tog ner spånet och satte osb + vanlig gips.
 
  • Gilla
Prima15
  • Laddar…
Jag betalar gärna lite mer för renoveringsgips. Lätt att hantera, följer mindre avvikelser i underlaget på ett överlägset sätt (alla gamla hus har skevheter inbyggda). Mindre bekymmer vid fönster och dörrar eftersom det bygger mindre. Fungerar utmärkt på spånplatta.
 
  • Gilla
Prima15
  • Laddar…
Har satt renoveringsgips på samtliga innerväggar i spån här hemma. Lättarbetat och smidigt.

Bara köra på! Mitt tips är att försöka förskjuta skarvarna.
 
  • Gilla
hscn och 2 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jag har faktiskt provat det på två väggar (för att få med ett hörn) av ren nyfikenhet, nu har det bara varit så i ett år. Inte någon spricka än iallafall, jag hade förskjutna skarvar mellan spånet och renoveringsgipset.

Alla andra väggar gjorde jag som man förmodligen borde göra, tog ner spånet och satte osb + vanlig gips.
Hur är OSB bättre än spånplatta?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag avskyr renoveringsgips och sätter den bara där jag av olika anledningar måste. Dörrar som öppnas inåt (om man inte vill flytta karmen). Rör som kommer upp nära vägg och så vidare.

Den glasfiberarmerade pappen vill alltid "bulla ut"
Så det blir hopplöst att få det snyggt när man spacklar.
 
S Screew skrev:
Jag har faktiskt provat det på två väggar (för att få med ett hörn) av ren nyfikenhet, nu har det bara varit så i ett år. Inte någon spricka än iallafall, jag hade förskjutna skarvar mellan spånet och renoveringsgipset.

Alla andra väggar gjorde jag som man förmodligen borde göra, tog ner spånet och satte osb + vanlig gips.
Vad vann du på bytet av spånskiva till osb?
 
Även vi gör så på ytterväggar där vi haft störst problem med sprickor. Skruvar spånet som är spikat och är extra noga över dörr- och fönsterposter och ser till att ha förskjutning på skarvarna överallt och särskilt över posterna. På innerväggar skruvar vi spånet och sätter fluggers tjocka renoveringstapet.

Detta konceptet har inte gett några sprickor på över 5 år i vart fall.

Bortsett från priset ser jag jag bara fördelar med renoveringsgips, särskilt att man inte behöver sala ut karmarna lika mycket. Klackfoder tycker jag personligen inte är så snyggt sätt att lösa nivåskillnaden på.

Byggmax renoveringsgips har jag samma erfarenhet av som @Danieln84 men gyproc eller norgips är lättjobbade.
 
  • Gilla
Prima15
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Även vi gör så på ytterväggar där vi haft störst problem med sprickor. Skruvar spånet som är spikat och är extra noga över dörr- och fönsterposter och ser till att ha förskjutning på skarvarna överallt och särskilt över posterna. På innerväggar skruvar vi spånet och sätter fluggers tjocka renoveringstapet.

Detta konceptet har inte gett några sprickor på över 5 år i vart fall.

Bortsett från priset ser jag jag bara fördelar med renoveringsgips, särskilt att man inte behöver sala ut karmarna lika mycket. Klackfoder tycker jag personligen inte är så snyggt sätt att lösa nivåskillnaden på.

Byggmax renoveringsgips har jag samma erfarenhet av som @Danieln84 men gyproc eller norgips är lättjobbade.
Tummen upp för Norgips renoveringsgips.
Väldigt hög kvalitet och definitivt inget buktande osv. Spikraka och fina väggar som resultat här hemma
 
  • Gilla
Prima15
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Jag avskyr renoveringsgips och sätter den bara där jag av olika anledningar måste. Dörrar som öppnas inåt (om man inte vill flytta karmen). Rör som kommer upp nära vägg och så vidare.

Den glasfiberarmerade pappen vill alltid "bulla ut"
Så det blir hopplöst att få det snyggt när man spacklar.
Ajdå, det lät ju inte roligt
 
S
prototypen prototypen skrev:
Hur är OSB bättre än spånplatta?
K Kurtivan skrev:
Vad vann du på bytet av spånskiva till osb?
Jag tycker osb griper tag i skruvar bättre, i mitt tycke så är det lättare att dra sönder ett skruvhål i spånskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.