Huddingebo Huddingebo skrev:
"Fossilfritt är feltänkt"

Jag kan inte begripa hur man kan vara så korkad att man tror att det är miljömässigt bättre att tillverka en maskin av järn, stål etc som eldar olja eller kol istället för att producera el av solen med solceller.

Undrar om det är samma människor som är klimatförnekare, Trump-vänner och förnekar vad Ryssland har ställt till med i sitt grannland...
Med det skrivet så kan man nästan utvärdera din text.
" om de tillverkas i kina med kol och olja så är de inte miljövidrigt i sverige för de är inte vi som tillverkat det"

Nej de är verkligen inte miljövänligt med de miljövänliga att tillverka. Däremot att ha de i drift.

Men kan man återvinna kisel efter 30 år? Alu går ju att smälta ner men då är de ju utsläpp där med, glas går att smälta igen ?

Lågt att dra in den sista meningen du tramsar med =)
 
Tackar för alla svar.
Ja det var många tänkvärda aspekter på solceller.
Vet någon vad det är i solcellen som blir förbrukad eftersom effektgraden blir sämre med tiden?
Mvh
Fredrik
 
S
K knightjocke skrev:
Brukar det inte vara 80% effektgaranti vid 25år? De är ju inte skrot för det. Så länge de producerar mer än effektförlusten i växelriktaren så är de inte uttjänta.

Det blir krångliga att få siffrorna att gå ihop när man behöver flytta dem eller byta tak.
tja, sätter man solpaneler på ett tak som är äldre än 5-10 år så har man varken ekonomi eller miljö i tankebanorna så då kanske det kvittar :)
 
S SueCia skrev:
tja, sätter man solpaneler på ett tak som är äldre än 5-10 år så har man varken ekonomi eller miljö i tankebanorna så då kanske det kvittar :)
Varför det? Menar du att man då kastar solcellerna om man skulle behöva lägga om taket?
Lönsamt med solceller är det iaf för de jag känner.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför det? Menar du att man då kastar solcellerna om man skulle behöva lägga om taket?
Lönsamt med solceller är det iaf för de jag känner.
Nu var detta återigen inte frågan utan om det var fosilfritt.
Lönsamt, tja det är nog på gränsen, där man har bäst förhållanden, och för att de flesta installerat dessa med bidrag. Men de kan också vara otroligt bra där man behöver enklare offgridlösning etc. Men faktum är att det knappast är miljövänligt med hemma-solceller jämfört med storskalig produktion. De passar dessutom väldigt mkt bättre i de delar av världen där det inte är mörkt halva året :).
 
  • Haha
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Herregud vad folk är vilseledda...

Givetvis finns det i princip ingenting som är helt fosilfritt. Inte ens vedeldning om man kör motorsåg och kör hem veden på släpet.

Allt måste jämföras mot alternativen. Och då står sig solceller extremt bra.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Herregud vad folk är vilseledda...

Givetvis finns det i princip ingenting som är helt fosilfritt. Inte ens vedeldning om man kör motorsåg och kör hem veden på släpet.

Allt måste jämföras mot alternativen. Och då står sig solceller extremt bra.
Ja om du är säker på att du köper de tillverkade i europa. Köper du de i kina kan de ju kvitta.
De är dessutom ett komplement och passar bäst att sätta dit när man väl har nytt tak.

Om du hoppade på den karusellen dock för 15 år sen så verkade de inte vara särskilt bra heller. En släkting har en hel lada med solceller men han var inte nöjd och skulle byta ut de allihop. Ifrågasatte inte varför för jag var inte intresserad =)

Vi har förresten sådana på jobbet, extremt mycket dessutom. Eltillverkning i vinter? ca 0
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Herregud vad folk är vilseledda...

Givetvis finns det i princip ingenting som är helt fosilfritt. Inte ens vedeldning om man kör motorsåg och kör hem veden på släpet.

Allt måste jämföras mot alternativen. Och då står sig solceller extremt bra.
Knappast. Mängden el som produceras av sol i Sverige är försumbar, dessutom produceras denna under sommarhalvåret då det inte finns någon större brist. Detta efter åratal av subventioner. Den svenska elen kommer ej heller från kol och olja som du verkar tro utan primärt från, vatten, vind och kärnkraft. En mycket passande mix för vårt land.
Har själv en offgridlösning med solceller på en stuga, fungerar mkt bra. Men det är varken billigt eller bra för miljön jämfört med centraliserad produktion och distribution.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
B
R Rkarlsson skrev:
Ja om du är säker på att du köper de tillverkade i europa. Köper du de i kina kan de ju kvitta.
De är dessutom ett komplement och passar bäst att sätta dit när man väl har nytt tak.

Om du hoppade på den karusellen dock för 15 år sen så verkade de inte vara särskilt bra heller. En släkting har en hel lada med solceller men han var inte nöjd och skulle byta ut de allihop. Ifrågasatte inte varför för jag var inte intresserad =)

Vi har förresten sådana på jobbet, extremt mycket dessutom. Eltillverkning i vinter? ca 0
Finns länkar både till energimyndigheten och Naturvårdsverket längre upp i tråden som visar att de är miljövänliga (eller "co2 snåla" under dess livslängd) även om de är tillverkade i Kina. Tyskland har ju typ 50% (?) fossila bränslen i sin elprod så de är väl inte så värst mycket bättre än de kinesiska, om man ska vara ärlig.

Sen har jag en känsla av att vanligt folk emellanåt funderar på om de ska lägga sina pengar på en renovering av köket, en ny bil, ny soffa, resa till Thailand eller solpaneler. Och i den jämförelsen faller solpaneler rätt väl ut miljömässigt. Jag tror inte man ska underskatta den miljöeffekten heller.

Men jag håller med om att de inte var så bra för 15år sedan. Tekniken/priset har utvecklats enormt under den tidsperioden.

Även den solel som produceras på sommaren lär väl bidra till minskad gas och kol från Putin. Men visst. Bidraget till den svenska effektsituationen på vintern är ju nära 0 från solpaneler, men energi producerar de.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Finns länkar både till energimyndigheten och Naturvårdsverket längre upp i tråden som visar att de är miljövänliga (eller "co2 snåla" under dess livslängd) även om de är tillverkade i Kina. Tyskland har ju typ 50% (?) fossila bränslen i sin elprod så de är väl inte så värst mycket bättre än de kinesiska, om man ska vara ärlig.

Sen har jag en känsla av att vanligt folk emellanåt funderar på om de ska lägga sina pengar på en renovering av köket, en ny bil, ny soffa, resa till Thailand eller solpaneler. Och i den jämförelsen faller solpaneler rätt väl ut miljömässigt. Jag tror inte man ska underskatta den miljöeffekten heller.

Men jag håller med om att de inte var så bra för 15år sedan. Tekniken/priset har utvecklats enormt under den tidsperioden.

Även den solel som produceras på sommaren lär väl bidra till minskad gas och kol från Putin. Men visst. Bidraget till den svenska effektsituationen på vintern är ju nära 0 från solpaneler, men energi producerar de.
Du slipper ha panelerna på en båt i drygt 3 månader som sörplar ett par kubik per sjömil. Bara där sticker de ju iväg. Då är ju tyskland ett bättre val.

Jag är självklart inte emot varken paneler eller vindkraft. Men man måste se till hela helheten.

Jag har en känsla att solpaneler ligger så långt ner i listan för de flesta. Brorsan var inne på att fixa integrerade paneler men han hoppade det helt trots han blivit mer och mer åt självförsörjning.

Det tråkiga med paneler i vår del av världen är ju att de bara är effektiva halva året. I norrland är de väl helt värdelösa hela vintern.
Det är som sagt ett komplement.
 
B
R Rkarlsson skrev:
Du slipper ha panelerna på en båt i drygt 3 månader som sörplar ett par kubik per sjömil. Bara där sticker de ju iväg. Då är ju tyskland ett bättre val.

Jag är självklart inte emot varken paneler eller vindkraft. Men man måste se till hela helheten.

Jag har en känsla att solpaneler ligger så långt ner i listan för de flesta. Brorsan var inne på att fixa integrerade paneler men han hoppade det helt trots han blivit mer och mer åt självförsörjning.

Det tråkiga med paneler i vår del av världen är ju att de bara är effektiva halva året. I norrland är de väl helt värdelösa hela vintern.
Det är som sagt ett komplement.
Ja, helheten. Och det är ju de som energimyndigheten och Naturvårdsverket gjort.

De där månaderna på båt är en fis i rymden i förhållande till nyttan under panelens livslängd. Den bidrar ju till att andra energikällor, till exempel kolkraft och gas används mindre under 25 30år.
 
El producerad på sommaren och våren bidrar till minskad användning av vattenkraft och högre elexport.
Elexporten minskar eldningen av kol olja och gas i Europa och ökad produktion i Sverige bidrar till en säkrare tillgång på el vintertid när vattenföråden töms.

Solcellsel är extremt miljövänligt ur ett livscykelperspektiv.
Solceller producerar såhär års bra med effekt.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Nilsson4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.