Jag har en gammal Gustavsbergstoalett av modell 325 (jag tror det är -T, men det ser ut som -1 på tycket) med oklar ålder.. troligen från ca 70-talet till tidigt 80-tal.

Den läcker ganska mycket vatten genom bottenventilen (tror jag). Jag har öppnat upp innanmätet och ser att det inte rinner över i breddavloppet, så påfyllningen verkar funka som den ska.

Eftersom jag ska riva rummet om nått år har jag inte speciellt stor lust att köpa en ny toalett som ändå inte kommer passa i det nya rummer, så därför tänkte jag se om denna kan fixas.

Har ni tips på vad det vanligaste felet är? Och vilken del ska isåfall bytas?

Exploded diagram av reservdelar till Gustavsbergstoalett modell 325, inklusive flottör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller finns det fler delar som bör bytas som inte är med på skissen?
 
Det är väl inte så många delar att välja på. Det borde gå att ta loss de tätande delarna och se var det kan komma igenom vatten. Delen märkt 4 i vänstra skissen eller 9 i högra skissen borde vara misstänkt. För något år sedan bytte jag en del i min toalett då mekanismen hakade upp sig och fastnade i öppet läge. När den efter ett antal hundralappar och ett antal timmars jobb fortfarande hakade upp sig köpte jag en ny toalett för 1600 kr i stället.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Japp. Om inloppsventilen funkar och det inte rinner över, så är det ventilbollen som läcker (4 eller 9). Ofta är det sprickor i dem eller så är de helt i upplösningstillstånd.
 
  • Gilla
BP bp och 1 till
  • Laddar…
Okej, Tack!


Jag har läst andra trådar här på Byggahus där det talats om att slipa något med slippapper samt "fortfarande svårt att få det tätt", så jag undrar mest om det fanns något "säte" till bollen som också skulle behöva bytas.

Ni som bytt boll, var det krångligt?
Jag har tyvärr inte möjlighet att spendera 10-tals timmar på stolen, men om det går att byta på ca 1 timme så kan det ju vara värt att prova :)
 
Hej.
Det är enkelt att byta bollen.
Bild 1. Delen under no 3 tar man bort. Kläm in benen längst ner och lyft ur hela spolanordningen.
Bollen är skruvad på spolstången mot en låsmutter. En liten skiftnyckel och handkraft behövs.
Fråga hur mycket hela delen på bild 1 kostar. Om den är gammal kan det vara ide att byta allt.
 
  • Gilla
Amr87 och 1 till
  • Laddar…
Y
Byt inte ut den Y bygeln som är i mässing mot dagens plast utan köp bara ny boll.
Den i plast är kass. Om din mässinghållare har gått sönder i två delar och måste byta så ok, men gänga på cisternlockets mutter på bygeln när du håller allt löst i handen för det är något fel på dom nya gängorna, muttern kommer kila fast och skada bygeln annars om du inte har slitit in den.. ta lite flytande tvål..
Originalet i metall är bäst. kläm inte onödigt hårt så den böjer sig, kan vara svårt att få den rätt sen.

Jobbet är lätt. Tar kanske 5-10 minuter beroende på hur rapp man är att skruva loss muttern som har en miljard gängor. Samt om man har rätt snits när man återmonterar bygeln i bottenfästet. Få inte panik om det läcker utan låt den fylla upp och spola en gång så kan den sätta sig till rätta. Kan även bli att pinnen hamnar lite fel när man lagt på locket och skruvat dit muttern och då blir lite läck ut i holken, bara att försöka rätta till locket igen. :)

Lite bökigare att byta den enligt bild 5.
Tvinga upp den horisontella pinnen så den är fri från breda röret som bollen sitter på, sen nyp tag i smala pinnen med näbbtång och snurra den horisontella pinnen tills den gängat loss sig och man kan sedan lyfta upp allt och byta boll.

Bollen kostar 60-80kr
#7889747
 
Redigerat:
  • Gilla
Vizör och 2 till
  • Laddar…
Tack allesammans!
Era kommentarer och tips har varit till stor hjälp.

Ny boll inköpt och monterad och det ser ut att hålla tätt! Jag har fyllt tanken och stängt av vattnet så att man kan se om det finns vatten kvar imorgon.

Yrrol: Ja! Originalklyckan i mässing är mycket stadigare än de moderna plastbyglarna som jag klämde på i bygghandeln. Den befintliga ser ut att hålla många år till.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Stor tack .. snålåker på denna inlägg lyckats byta bollventilerna på båda mina toaletter ..
 
Tack från mig med, tack vare denna tråd fick jag ordning på min rinnande 325 (y)
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Hej. Jag behöver oxå byta bottenventil och spolanordning till min Gustavsberg wc modell 325 från 1979. Har ni köpt orginaldelar? Eller finns det nån prisvärd kopia? Nån som kan länka till rätt reservdel?
 
Y Yrrol skrev:
Byt inte ut den Y bygeln som är i mässing mot dagens plast utan köp bara ny boll.
Den i plast är kass. Om din mässinghållare har gått sönder i två delar och måste byta så ok, men gänga på cisternlockets mutter på bygeln när du håller allt löst i handen för det är något fel på dom nya gängorna, muttern kommer kila fast och skada bygeln annars om du inte har slitit in den.. ta lite flytande tvål..
Originalet i metall är bäst. kläm inte onödigt hårt så den böjer sig, kan vara svårt att få den rätt sen.

Jobbet är lätt. Tar kanske 5-10 minuter beroende på hur rapp man är att skruva loss muttern som har en miljard gängor. Samt om man har rätt snits när man återmonterar bygeln i bottenfästet. Få inte panik om det läcker utan låt den fylla upp och spola en gång så kan den sätta sig till rätta. Kan även bli att pinnen hamnar lite fel när man lagt på locket och skruvat dit muttern och då blir lite läck ut i holken, bara att försöka rätta till locket igen. :)

Lite bökigare att byta den enligt bild 5.
Tvinga upp den horisontella pinnen så den är fri från breda röret som bollen sitter på, sen nyp tag i smala pinnen med näbbtång och snurra den horisontella pinnen tills den gängat loss sig och man kan sedan lyfta upp allt och byta boll.

Bollen kostar 60-80kr
#7889747
Tackar för detta, började ge, hade enligt bild 5 och testat att skruva isär med händerna men den satt för hårt, gick kanon men näbbtång 👍🙂
 
A Anders243 skrev:
Jag har en gammal Gustavsbergstoalett av modell 325 (jag tror det är -T, men det ser ut som -1 på tycket) med oklar ålder.. troligen från ca 70-talet till tidigt 80-tal.

Den läcker ganska mycket vatten genom bottenventilen (tror jag). Jag har öppnat upp innanmätet och ser att det inte rinner över i breddavloppet, så påfyllningen verkar funka som den ska.

Eftersom jag ska riva rummet om nått år har jag inte speciellt stor lust att köpa en ny toalett som ändå inte kommer passa i det nya rummer, så därför tänkte jag se om denna kan fixas.

Har ni tips på vad det vanligaste felet är? Och vilken del ska isåfall bytas?

[bild]

Eller finns det fler delar som bör bytas som inte är med på skissen?
Tack för bra tips. Jag lyckades också byta delar till denna typ av toalettspolning. Tack alla som bidragit med info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.