Har ett rum i fritidshuset som tidigare varit uterum. Detta har nu byggts ihop med allrummet. Det gamla ribbgolvet (30x30 reglar med ca 5mm mellanrum och öppet rakt ner i grunden) skall bort och därefter skall det sättas trossbotten, isolering, undergolv och 14 mm massivt furugolv.

Vad skall jag välja för undergolv? I resten av huset har man använt råspont (byggt ca -70). Men antagligen så får det väl bli spånskiva nu, enklast och snabbast gissar jag på.

Såg att det fanns åtminstone både 12, 18 och 22 mm i bygghandeln. Hur tjockt behöver jag för att det skall bli stabilt? golvbjälkarna är 100x50 och ligger cc600 med en spännvidd på 2400. Jag kommer antagligen att sätta kortlingar i mitten av detta och placera ut 2-4 stolpar för att undvika ev. svikt i mitten av bjälklaget.

Jag kan inte välja en kraftigare dimension på golvet i sig, då det redan är köpt och inlagt i övriga utrymmen.

Oavsett vilken dimension jag behöver, vad är sedan skillnaden på att köra golvspån och vanlig spån? Vanlig spån är lite billigare och måttmässigt så skulle det vara som klippt och skuret att lägga in 3 st vanliga skivor på ca 1200x2400 då rummet är 3600 brett.
 
Definitivt ska du ha golvspån. Den är för det första 22mm, och tunnare ska du inte ha om du vill ha ett stadigt golv. För det andra är den spontad, så du limmar ihop plattorna till en homogen skiva över hela golvet.
 
För extra stabilitet så skall du dessutom limma spånet mot reglarna (och skruva).
 
22mm golvspån it is, tack för hjälpen!
 
hempularen skrev:
För extra stabilitet så skall du dessutom limma spånet mot reglarna (och skruva).
Och inte minst för att det inte ska knarra.

Använd vinterlim, inte vanligt trälim.
 
Kortfattat, hur monterar jag skivorna bäst? Limmar man skivan mot golvbjälken för att sen limma ihop skivorna i sponten och sen skruvar hela rasket genom skivorna ner i golvbjälken? eller skruvar man fast en skiva först genom fjädern (i vinkel) för att sen limma fast nästa? (så monterar jag i alla fall golvet).

Antagligen inte det senare alternativet då jag inte behöver dölja skruvarna?
 
För att komplicera det hela lite: det finns två typer av golvspån. Dels sådana som måste monteras med stöd under skarvarna, dels sådana som kan skarvas fritt. De sistnämnda är enklare att montera, eftersom du kan kapa dem hur som helst.
Det är ingen poäng att skruva i fjädern för att dölja skruvarna. Skruva rakt genom plattan bara.
 
Kapning lär det bli, en skarv/längd om man säger så, men det är väl bara att passa in kortlingar där.

Ser man skillnad på skivorna? Heter de olika? Vad är vanligast?
 
Det där med skruvningen. Det skall vara ganska tätt med skruv så det där med att bara skruva i skarven funkar inte.

Kommer inte ihåg exakt men har för mig att du skall ha skruv på typ var 20e cm.

Du klämmer dit ordentligt med lim i skarven, en limsträng på varje golvbjälke, slår ihop skivna med föregående. Skruvar. Lägg dem så att kortskarvarna ligger omlott.
 
Nej, man ser inte skillnad på skivorna (jag kan i alla fall inte det). Jag tror att det har med spontens utformning att göra. Du får kolla med dem som säljer dem.
 
Tack för all hjälp, nu bör jag ha råkoll inför stundande projekt (först skall jag få lite polare till att skyffla ut 5-6 kubik matjord ur grunden bara.....)
 
Totte_S
MMR skrev:
Kortfattat, hur monterar jag skivorna bäst? Limmar man skivan mot golvbjälken för att sen limma ihop skivorna i sponten och sen skruvar hela rasket genom skivorna ner i golvbjälken? eller skruvar man fast en skiva först genom fjädern (i vinkel) för att sen limma fast nästa? (så monterar jag i alla fall golvet).

Antagligen inte det senare alternativet då jag inte behöver dölja skruvarna?
Bara så det inte blir galet; man kan lätt fatta det du skrivit som att du tänker limma och skruva dit furugolvet, men det tänker du väl inte göra?! (Inte lim och skruv i plankgolv, bara skruva i fjädern så blir det bra.):)
 
Det är väl golvspånet som ska limmas.
 
Totte_S skrev:
Bara så det inte blir galet; man kan lätt fatta det du skrivit som att du tänker limma och skruva dit furugolvet, men det tänker du väl inte göra?! (Inte lim och skruv i plankgolv, bara skruva i fjädern så blir det bra.):)
Jo det skall limmas i kortsidorna enligt Dala Flodas instruktioner, så det får de stå för.

"Rekommenderad monteringsmetod är även här mekanisk med skruvar. Varje rad med golvbrädor skruvas vid varje bjälke, läkt eller regel. Ändsponten ska limmas."
 
Totte_S
MMR skrev:
Jo det skall limmas i kortsidorna enligt Dala Flodas instruktioner, så det får de stå för.

"Rekommenderad monteringsmetod är även här mekanisk med skruvar. Varje rad med golvbrädor skruvas vid varje bjälke, läkt eller regel. Ändsponten ska limmas."
Ja då så är det ju ingen ko på isen! Limma i ändspånten blir ju bara samma princip som att ha längre bräder.
Själv har jag nämligen parkett som är limmat i spånten som den ska, men även spilad i sponten med dyckert! Dessutom tight mot väggarna och även rejält spikat där. Kan säga att det bubblar upp en hel del på e flesta ställena...:rolleyes:
Det försvinner efterhand till förmån för massivt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.