Hej har köpt en en bostadsrätt och skulle flytta i dag men för nån månad sen fick vi besked att 7 lgh har blivit vattenskadade och ett rörkoppling på 5,våningen har gått sönder.Så 7 lgh har fått vattenskador,det har läckt in då genom ytterväggen så alla golv och element är bortplockat samt delvis insidan på ytterväggarna är upprivna.Va in kollade våran lgh och träffade en målare som berättade att det runnit vatten mellan valven i sprickor i själva valven .Tittade själv runt och kanske ett 20 tal sprickor i golven.Det ä väl inte okay har själv jobbat som som undertaksmontör i 30 år har inget minne av nått liknade .Har även en kompis som jobbat i 50 år på byggen och han tycker att det är skumt och det tycke även målaren jag pratade med. Önskar feedback fån har lite mera koll än jag.
 
K kjellerik.oskarsson skrev:
Hej har köpt en en bostadsrätt och skulle flytta i dag men för nån månad sen fick vi besked att 7 lgh har blivit vattenskadade och ett rörkoppling på 5,våningen har gått sönder.Så 7 lgh har fått vattenskador,det har läckt in då genom ytterväggen så alla golv och element är bortplockat samt delvis insidan på ytterväggarna är upprivna.Va in kollade våran lgh och träffade en målare som berättade att det runnit vatten mellan valven i sprickor i själva valven .Tittade själv runt och kanske ett 20 tal sprickor i golven.Det ä väl inte okay har själv jobbat som som undertaksmontör i 30 år har inget minne av nått liknade .Har även en kompis som jobbat i 50 år på byggen och han tycker att det är skumt och det tycke även målaren jag pratade med. Önskar feedback fån har lite mera koll än jag.
Kolla med styrelsen eller hitta ritningarna för byggnaden hos kommunen.
 
Ja vill bara veta om det är vanligt att det kan läcka genom ett valv vid nybyggen,och om det är ok kan inte tro det själv
 
Vad ska du göra åt saken?
 
K kjellerik.oskarsson skrev:
Ja vill bara veta om det är vanligt att det kan läcka genom ett valv vid nybyggen,och om det är ok kan inte tro det själv
Valven är ju avgränsning av brandzoner mellan lägenheterna så de ska ju vara täta. Rörgenomföringar och liknade ska också brandtätas om de passerar genom olika zoner.
Sen har ju vatten en förmåga att förr eller senare leta sig igenom någonstans ändå om läckaget får pågå tillräckligt länge.
 
Enligt vad vi fått veta gick en koppling sönder efter kl 16,00 på våning 5 och upptäcktes dagen efter vi 7 tiden på morgonen ,men hur fan kan det läka vatten från övervåningen mitt i taket i vardagsrummet i våningen över (våran lgh ) enligt målarn jag pratade med samt att vårat gjutna golv är fullt med sprickor.
 
Hur gamalt är huset?

I praktiken finns det ofta olika otätheter mellan våningar.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan hade vi ett fall. En medlem hade renoverat sitt kök, monterat IKEA blandare som på den tiden hade en typ av koppling där man bara stack in ett kopparrör, verktygslös koppling. En sådan koppling hoppade av, ingen var hemma, det sprutade fullt vattentryck i 6 timmar.

På våningen under var det en lokal, som var nyrenoverad för 2 milj (som 8 - 10 milj idag). Hade invigts samma dag som vattenläckan. Det regnade i hela lokalen på 200 kvm. Och samtliga lägenheter på samma våning som olyckan drabbades.

Rivning och uttorkning pågick i över 6 månader. Fortfarande 3 år senare kördes avfuktning i vissa utrymmen.

Juridiskt blev det en jäkla soppa, Föreningens förs. bolag, och lokalinnehavarens förs. bolag krävde medlemmen på skadestånd, han ansågs ha varit försumlig, han skyllde på en VVS firma som blånekade till att ha varit där, men det fanns faktura som bevis, medlemmens försäkringsbolag krävde VVS firmans ansvarsförsäkring. Efter flera års malande mellan försäkringsbolagen, visade det sig att IKEA hade tagit ett allmänt ansvar för bristerna med kopplingen. Enligt rýkte hade de avsatt 600 milj för skadestånd.
 
  • Gilla
Trunk
  • Laddar…
En kollega fick ett mindre läckage från sin diskmaskin. I en lägenhet på 13e våningen. Grannarna i 7 våningar ned fick vattenskador. Och där är då juridiken att skador i resp. lägenhet får man stå för själv. Han var nästan rädd när han kom hem på kvällarna och behövde möta sina grannar i trappuppgången. Det var ett 60-tals hus.
 
H hempularen skrev:
Hur gamalt är huset?

I praktiken finns det ofta olika otätheter mellan våningar.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan hade vi ett fall. En medlem hade renoverat sitt kök, monterat IKEA blandare som på den tiden hade en typ av koppling där man bara stack in ett kopparrör, verktygslös koppling. En sådan koppling hoppade av, ingen var hemma, det sprutade fullt vattentryck i 6 timmar.

På våningen under var det en lokal, som var nyrenoverad för 2 milj (som 8 - 10 milj idag). Hade invigts samma dag som vattenläckan. Det regnade i hela lokalen på 200 kvm. Och samtliga lägenheter på samma våning som olyckan drabbades.

Rivning och uttorkning pågick i över 6 månader. Fortfarande 3 år senare kördes avfuktning i vissa utrymmen.

Juridiskt blev det en jäkla soppa, Föreningens förs. bolag, och lokalinnehavarens förs. bolag krävde medlemmen på skadestånd, han ansågs ha varit försumlig, han skyllde på en VVS firma som blånekade till att ha varit där, men det fanns faktura som bevis, medlemmens försäkringsbolag krävde VVS firmans ansvarsförsäkring. Efter flera års malande mellan försäkringsbolagen, visade det sig att IKEA hade tagit ett allmänt ansvar för bristerna med kopplingen. Enligt rýkte hade de avsatt 600 milj för skadestånd.
H hempularen skrev:
Hur gamalt är huset?

I praktiken finns det ofta olika otätheter mellan våningar.

I föreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan hade vi ett fall. En medlem hade renoverat sitt kök, monterat IKEA blandare som på den tiden hade en typ av koppling där man bara stack in ett kopparrör, verktygslös koppling. En sådan koppling hoppade av, ingen var hemma, det sprutade fullt vattentryck i 6 timmar.

På våningen under var det en lokal, som var nyrenoverad för 2 milj (som 8 - 10 milj idag). Hade invigts samma dag som vattenläckan. Det regnade i hela lokalen på 200 kvm. Och samtliga lägenheter på samma våning som olyckan drabbades.

Rivning och uttorkning pågick i över 6 månader. Fortfarande 3 år senare kördes avfuktning i vissa utrymmen.

Juridiskt blev det en jäkla soppa, Föreningens förs. bolag, och lokalinnehavarens förs. bolag krävde medlemmen på skadestånd, han ansågs ha varit försumlig, han skyllde på en VVS firma som blånekade till att ha varit där, men det fanns faktura som bevis, medlemmens försäkringsbolag krävde VVS firmans ansvarsförsäkring. Efter flera års malande mellan försäkringsbolagen, visade det sig att IKEA hade tagit ett allmänt ansvar för bristerna med kopplingen. Enligt rýkte hade de avsatt 600 milj för skadestånd.
Ajdå inte kul,det här är ett nybygge å vi hann inte flytta in men det jag reagerar på alla sprickor i betonggolvet minst 20 meter på 67 kv och att det läckt sprickorna i golvet och läkt mellan våningarna.
 
Är det verkligen sprickor? Inte fogar mellan betongelement?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Nä de är sprickor lite överallt i vårat golv som enligt en målare jag träffade så har vattnet runnit i sprickorna mellan våning 5 till våning 1.Har även runnit i gavelväggarna. Vi har fotat sprickorna ock taket där man ser att det är slipat och spacklat om.
 
K kjellerik.oskarsson skrev:
Nä tro inte det, men är inte helt säker. Ska försöka kolla.
Vanligast vid bostadsbygge är filigranvalv, men hdf förekommer också
 
Förklara gärna .har i alla jobbat som undertaksmontör närmare 30 är och har inte va ja kan minnas att det är ok att det är sprickor i valven så att det att läker vatten mellan våningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.