Hej!

Tänkte bygga en fristående friggebod intill min carport. Skall funka som cykelgarage.

Skulle behöva er hjälp med följande frågor:

1. Den är totalt 6.5 kvm och takhöjd är 2.5 meter där det är som högst. Så bygglov behövs ej. MEN jag tänkte placera den cirka 5 cm från fasaden till carport. Krävs bygglov då? Den skall stå helt fritt från fasaden av carporten givetvis då behövs ej bygglov vad jag läst. Om den "står på egna ben".

2. Vad jag läst behöver den ej brandskyddas då lagen säger att byggnader som är större än 10 kvm och står närmre än 4 meter från annan byggnad skall brandskyddas. Men min bod är ju 6.5 kvm. Betyder det att jag undantas av dessa regler med brandskydd inom 4 meter av annan byggnad?

Om brandskydd gäller så tänkte jag lägga gips mineralulll samt gips mot väggen inne i boden som vätter mot carportens vägg.

För övrigt är boden tänkt att vara mer än 4.5 meter från grannar samt allmäna vägar så där borde det ej vara problem hoppas jag.

Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få
 
Redigerat:
Känns som att den inte kan stå 5 cm från "fasaden" - eller hur blir det med taksprånget (brukar ju vara iaf 20-30 cm) ?
Men du kanske har hittat ett kryphål - är carporten mer än 10kvm så omfattas väl den av brandskyddsregler dock, och den är väl mer än 10 kvm ?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

"Eftersom en öppen sida i en carport inte kan utföras med brandteknisk klass behöver brandskyddet därför läggas i den andra byggnaden. Exempelvis kan carporten placeras 5 meter från ett småhus eller en annan komplementbyggnad om ytterväggen i den byggnaden utförs i klass EI 30 och har högst 4 m2 oklassad fönsterarea i den vägg som vetter mot carporten. Ett annat alternativ är att använda analytisk dimensionering, vilket kan behövas om två carportar ska placeras nära varandra."
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Känns som att den inte kan stå 5 cm från "fasaden" - eller hur blir det med taksprånget (brukar ju vara iaf 20-30 cm) ?
Men du kanske har hittat ett kryphål - är carporten mer än 10kvm så omfattas väl den av brandskyddsregler dock, och den är väl mer än 10 kvm ?
[länk]

"Eftersom en öppen sida i en carport inte kan utföras med brandteknisk klass behöver brandskyddet därför läggas i den andra byggnaden. Exempelvis kan carporten placeras 5 meter från ett småhus eller en annan komplementbyggnad om ytterväggen i den byggnaden utförs i klass EI 30 och har högst 4 m2 oklassad fönsterarea i den vägg som vetter mot carporten. Ett annat alternativ är att använda analytisk dimensionering, vilket kan behövas om två carportar ska placeras nära varandra."
Hej! Tack för svar. Vi har inget taksprång då detta görs mot långsidan av carporten där inte taket sticker ut alls utan går i linje med fasaden.

Hmm intressant tanke där med brandskydd, så det betyder att jag kan brandskydda väggen i min gillestuga som vätter mot carporten då helt enkelt? Måste alla väggar i gillestugan utföras i EI 30 eller räcker enbart den väggen då?
 
P Patrik_k skrev:
...Måste alla väggar i gillestugan utföras i EI 30 eller räcker enbart den väggen då?
Det finns rätt bra exempel på boverkets sida som jag länkade till, det beror lite på hur väggarna är placerade, avstånd och vinklar...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns rätt bra exempel på boverkets sida som jag länkade till, det beror lite på hur väggarna är placerade, avstånd och vinklar...
Hmm ja jag har kikat där, grejen är att carporten sitter ihop med huset vi bor i.

Vi bor i parhus och vår carport vätter ut mot trädgården. Men exakt samma hus på gatan med samma carports är byggda som så att deras carports sitter ihop. Väggarna där emellan är inte isolerade eller brandskyddsklassade. Så jag tror inte det borde behövas för hur kunde dom bygga två likadana carports mot varandra utan brandskydd annars? :)
 
Jag tror att med så lite som 5 cm avstånd, så anses den sitta ihop med huset. Då går den inte under friggebodsreglerna.
Det finns ingen tydlig regel om avstånd. Men den skall se ut att vara fristående. Beroende på utseende kan det innebära olika mått. Men 5cm tror jag inte man kan tolka in där.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.