Vi köpte hus för fem år sedan där det ingick en folkpool 4x8m (byggd för cirka 50år sedan) med liner som vi tror byttes för cirka 19år sedan.

Linern har en hel del missfärgningar men håller tätt än så länge, imponerande med tanke på att den aldrig skyddas under vintern utan är utsatt för väder och vind året runt.

Känns som att vi vill förekomma ett läckage då poolen ligger cirka 3m från bostadshuset med källare under. Men vi drar oss för det då vi är rädda för vad vi kommer att hitta när vi tar bort den gamla linern... Är väggarna dåliga så drar det fort iväg och lägga 100k och flera månaders arbete på poolen är vi inte så sugna på. Men barnen är 7 och 9 år gamla så är det nån gång man ska ha pool så är det ju nu och de kommande tio åren.

Har funderat på att köpa en något mindre pool i exempelvis glasfiber och lägga i befintligt hål, eller bygga exempelvis en Thermoflexpool däri med mindre dimension. Både poolpump/filter och värmepump är utbytt senaste året så med en ny "balja" skulle hela anläggningen vara tipptopp.

Googlat runt men hittar dåligt med info om liknande operationer, tycker det borde vara ganska vanligt med tanke på alla gamla folkpooler i trä som finns nedgrävda runt om i landet.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
If it ain't broken, don't fix it :) Speciellt då ni inte är sugna på att fixa poolen just nu. Du behöver nog inte ligga sömnlös över att linern spricker som och ballong. Ser linern inte förfärlig ut skulle jag kört vidare lite till, stommen kan vara i gott skick bakom. Eller byt liner så blir den som ny.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Att bygga något nytt i något gammalt och ruttet låter både dyrt och jobbigt. Fixa det du har istället. Tror du överdriver både kostnad och arbetsinsats. Inget av det du behöver höra är speciellt svårt. Kör på nu när du kanske har lite hjälp av tjäle i marken. Ditt största problem kommer vara att väggarna rasar in när du byter plyfa och reglar.
 
Problemet är att vi vill bygga trädäck runt poolen (ligger gamla stenplattor där nu) och jag vill inte bygga in något som kan bli ett problem och kräva stora insatser om några år. Så att byta liner är det minsta vi får göra, då får vi också ett kvitto på skick på ram och plywood.

Risken känns dock överhängande att skicket är så dåligt att man inte vill lägga 15-20k på en ny liner, bygga trädäck runt och veta i bakhuvudet att skicket är dåligt på det som inte syns. Barnen blir äldre och att någon trycker ifrån väggen med en fot och att väggen ger sig bakom linern vill man helst slippa.

Eftersom man har tidspress när poolen är tömd och linern borta så vill man gärna ha lite klart för sig vilka alternativ som finns och vad dom innebär, innan man tömmer poolen.

Som sagt, i bästa fall räcker det men byte av liner, skimmer och lite sånt för att få en fräsch och fin pool. Men om så inte är fallet? Att handgräva upp runt hela poolen för att byta skivor och eventuellt reglar går ju så klart, men med arbetsinsatsen och kostnaden så funderar jag på om det inte går att lösa med en PP eller glasfiberpool som sänks ner i befintligt hål.
Säg att man köper en som är 3,5X7,5m, tar bort linern och sänker ner poolen. Sen fyller man mellanrummet mellan gamla poolväggen och den nya poolen med lättbetong och singel (för dränering).
 
Om stommen är slut kanske du kan bygga en ny innanför, regla upp, isolera och klä med plywood. Linern skall ju ändå måttbeställas. Det du vill undvika är som sagt att väggarna rasar. Jag tror det är lika mycket jobb (men dyrare) med att sänka ner något från fabrik, med återfyllning och göra i ordning botten. Fördelen är väl iofs att du eventuellt samtidigt kan göra ny dränering.
 
  • Gilla
MackeNo1
  • Laddar…
Hemmakatten
Ta kontakt med en poolfirma och be de komma ut och inspektera poolen.
 
M MackeNo1 skrev:
Problemet är att vi vill bygga trädäck runt poolen (ligger gamla stenplattor där nu) och jag vill inte bygga in något som kan bli ett problem och kräva stora insatser om några år. Så att byta liner är det minsta vi får göra, då får vi också ett kvitto på skick på ram och plywood.

Risken känns dock överhängande att skicket är så dåligt att man inte vill lägga 15-20k på en ny liner, bygga trädäck runt och veta i bakhuvudet att skicket är dåligt på det som inte syns. Barnen blir äldre och att någon trycker ifrån väggen med en fot och att väggen ger sig bakom linern vill man helst slippa.

Eftersom man har tidspress när poolen är tömd och linern borta så vill man gärna ha lite klart för sig vilka alternativ som finns och vad dom innebär, innan man tömmer poolen.

Som sagt, i bästa fall räcker det men byte av liner, skimmer och lite sånt för att få en fräsch och fin pool. Men om så inte är fallet? Att handgräva upp runt hela poolen för att byta skivor och eventuellt reglar går ju så klart, men med arbetsinsatsen och kostnaden så funderar jag på om det inte går att lösa med en PP eller glasfiberpool som sänks ner i befintligt hål.
Säg att man köper en som är 3,5X7,5m, tar bort linern och sänker ner poolen. Sen fyller man mellanrummet mellan gamla poolväggen och den nya poolen med lättbetong och singel (för dränering).
Hej! Vi sitter i samma sits och ville därför höra hur det löste sig för er? Byggde ni något nytt eller renoverade befintligt? :) Vår tanke var att renovera poolen men när poolfirman skulle dra igång så insåg de att den redan var renoverad en gång och att stommen därför är för dålig..
 
T Tallkottens skrev:
Hej! Vi sitter i samma sits och ville därför höra hur det löste sig för er? Byggde ni något nytt eller renoverade befintligt? :) Vår tanke var att renovera poolen men när poolfirman skulle dra igång så insåg de att den redan var renoverad en gång och att stommen därför är för dålig..
Projektet har legat på is sedan detta skrevs, men nu har vi köpt liner och ska byta i vår.
Har inte kollat skicket på stommen utan vi håller tummarna och kör.

Då vi gör jobbet själva så blir ett linerbyte överlägset billigast. Förutsatt att stommen är tillräckligt frisk då, annars får jag försöka lösa det på något sätt...
 
M MackeNo1 skrev:
Projektet har legat på is sedan detta skrevs, men nu har vi köpt liner och ska byta i vår.
Har inte kollat skicket på stommen utan vi håller tummarna och kör.

Då vi gör jobbet själva så blir ett linerbyte överlägset billigast. Förutsatt att stommen är tillräckligt frisk då, annars får jag försöka lösa det på något sätt...
Tack för svar! Jag håller tummarna för att det löser sig för er :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.