Hejsan. Jo det är så att jag påbörjat lagning av ett tak från 1800 där det ska sättas plåt på och pärten/spåntaket under bevaras för det är så torrt och fint. Men nedre delen av 3 takstolar är rötskadade och nu undrar jag om jag behöver Riva en tredje rad för att komma åt och skarva på befintliga takstolar.

Jag har rivit två rader nu som syns på bilderna. Och även kapat bort de som var för skadat(de lilla som var kvar)

Men jag behöver tips och bilder på hur man kan laga detta på ett enkelt vis
Och vilka cc mått på reglarna ska jag använda mig av?
Delvis rivet gammalt tak med träspån och synliga takbjälkar samt en hög med rivet material på en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kul med renovering av gammalt hus - man vet aldrig vad man hittar dock :)

Jag skulle "skalat av" dom en bit till så att du kan skarva i friskt virke. Även om det inte är så mycket tungt som skall tas upp av takfötterna

C/C-måttet är rimligtvis detsamma som du redan har, du skarvar ju på på befintliga takstolar, och jag skulle försökt matcha även virkesmåttet så det ser så bra ut som möjligt, även om det ibland är svårt att hitta helt rätt i dimensioner.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kul med renovering av gammalt hus - man vet aldrig vad man hittar dock :)

Jag skulle "skalat av" dom en bit till så att du kan skarva i friskt virke. Även om det inte är så mycket tungt som skall tas upp av takfötterna

C/C-måttet är rimligtvis detsamma som du redan har, du skarvar ju på på befintliga takstolar, och jag skulle försökt matcha även virkesmåttet så det ser så bra ut som möjligt, även om det ibland är svårt att hitta helt rätt i dimensioner.
Jo tack att man aldrig vet vad man stöter på har jag allt fått sett.
Och att hitta liknande virke är i princip omöjligt om du inte vänder dig till någon som håller på och bygger timmerhus men då blir det en kostnadsfråga.

Tänker jag rätt med min lösning om en varsin regel på utsidan av befintliga takstolarna och skarva in en bit på de gamla och fästa med hålplattor och stötta upp nuvarande takstol med reglar? Finns det andra sätt så tipsa gärna.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kul med renovering av gammalt hus - man vet aldrig vad man hittar dock :)

Jag skulle "skalat av" dom en bit till så att du kan skarva i friskt virke. Även om det inte är så mycket tungt som skall tas upp av takfötterna

C/C-måttet är rimligtvis detsamma som du redan har, du skarvar ju på på befintliga takstolar, och jag skulle försökt matcha även virkesmåttet så det ser så bra ut som möjligt, även om det ibland är svårt att hitta helt rätt i dimensioner.
Tror jag förstod ditt tips såhär att du menade på att skala av mer av takstolarna och slå in passande reglar på den nuvarande takstolen.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Jo tack att man aldrig vet vad man stöter på har jag allt fått sett.
Och att hitta liknande virke är i princip omöjligt om du inte vänder dig till någon som håller på och bygger timmerhus men då blir det en kostnadsfråga.

Tänker jag rätt med min lösning om en varsin regel på utsidan av befintliga takstolarna och skarva in en bit på de gamla och fästa med hålplattor och stötta upp nuvarande takstol med reglar? Finns det andra sätt så tipsa gärna.
Det finns ju lite olika sätt förstås.

Jag tänker spontant på två sätt:
- Antingen skruva på en bit med tex fransk bult eller genomgågende bult i befintliga stumpar (övre bild). Har man tillräckligt lång infästning i friskt trä så funkar den troligen kanon
- Eller sätta spikplåtar på vardera sidan och "förlänga" stumpen (nedre bild) - men jag tror av erfarenhet att denna lösning blir svår att få rak, den riskerar att "slappa", även om det kanske blir starkt nog att hålla taket i sig...


Två metoder för att förstärka träkonstruktioner: övre med genomgående bult, nedre med spikplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns ju lite olika sätt förstås.

Jag tänker spontant på två sätt:
- Antingen skruva på en bit med tex fransk bult eller genomgågende bult i befintliga stumpar (övre bild). Har man tillräckligt lång infästning i friskt trä så funkar den troligen kanon
- Eller sätta spikplåtar på vardera sidan och "förlänga" stumpen (nedre bild) - men jag tror av erfarenhet att denna lösning blir svår att få rak, den riskerar att "slappa", även om det kanske blir starkt nog att hålla taket i sig...


[bild]
Den första bilden funkar ju men har ett problem med att första takstolen ligger ju emot och inte har utrymme för en regel på den sidan(se bild) Markerat med blått
Takstol nära husvägg markerad med blått där det saknas utrymme för regel, på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Den första bilden funkar ju men har ett problem med att första takstolen ligger ju emot och inte har utrymme för en regel på den sidan(se bild) Markerat med blått
[bild]
Men där borde det funka med regel på andra sidan ?
Ev måste du "putsa" till den gamla så det passar, alternativt såga ut den nya regeln så del passar in förstås dock...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men där borde det funka med regel på andra sidan ?
Ev måste du "putsa" till den gamla så det passar, alternativt såga ut den nya regeln så del passar in förstås dock...
Ja jag kapade av en del på takfotens yttre del som var rötskadat,hur blir det om jag kapar ur likadant en bit in på takstolen och passa in en ny regel och skruva in den med grövre skruv och stötta upp på insidan med en stående regel upp mot takstolen,har inga bilder på det.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Ja jag kapade av en del på takfotens yttre del som var rötskadat,hur blir det om jag kapar ur likadant en bit in på takstolen och passa in en ny regel och skruva in den med grövre skruv och stötta upp på insidan med en stående regel upp mot takstolen,har inga bilder på det.
Är inte riktigt med på hur du menar där.
Menar du ett stödben mellan underram och överram ?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte riktigt med på hur du menar där.
Menar du ett stödben mellan underram och överram ?
[bild]
Ja precis du har ju en stående där nu och hittade en bild på hur jag menar med. Illustration av olika snitt och konstruktioner för takstolar med markerad detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Ja precis du har ju en stående där nu och hittade en bild på hur jag menar med. [bild]
Ja det kan kanske gå, men är den skadad såpass lång in så kanske man bör överväga att byta både underram och överram (och stödben) helt istället.

Det är ju helt andra krafter om den är skadad "innan" väggen så att säga, än om det bara är utsticket...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja det kan kanske gå, men är den skadad såpass lång in så kanske man bör överväga att byta både underram och överram (och stödben) helt istället.

Det är ju helt andra krafter om den är skadad "innan" väggen så att säga, än om det bara är utsticket...
Ja så kanske det blir men det jag sett så handlar det om max 20cm som är skadat på den yttre delen,sedan är virket fräsch inåt.
 
U
Är det verkligen sånna takstolar du har?
Tycker mer det ser ut som ett åstak
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det verkligen sånna takstolar du har?
Tycker mer det ser ut som ett åstak
Nej det är det säkerligen inte,har inte kollat noggrannare än. Det jag vet är att det är byggt av timmer.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det verkligen sånna takstolar du har?
Tycker mer det ser ut som ett åstak
Låter rimligt.
Är det ett åstak så är det kanske bäst att bytta ev rötskadad del mella två åsar...

takkonstruktion050.jpg

dvs en del av karveln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.