För 13 månader sedan ansökte jag om bygglov för nybygge av hus i Huddinge kommun. I samband med att vi fick en ny handläggare, för att den tidigare slutade, gick handläggningstiden upp från 1,5v till 9v. Är det någon annan som har liknande erfarenhet och vad bör jag göra? Det har i mitt fall inte räckt med att jag klagat till avdelningschefen.
 
Drömhuset på drömplatsen Drömhuset på drömplatsen skrev:
För 13 månader sedan ansökte jag om bygglov för nybygge av hus i Huddinge kommun. I samband med att vi fick en ny handläggare, för att den tidigare slutade, gick handläggningstiden upp från 1,5v till 9v. Är det någon annan som har liknande erfarenhet och vad bör jag göra? Det har i mitt fall inte räckt med att jag klagat till avdelningschefen.
Vad finns det att klaga på? Handläggningstiden är ju 10 veckor för ett bygglov.
 
dagusddaman dagusddaman skrev:
Vad finns det att klaga på? Handläggningstiden är ju 10 veckor för ett bygglov.
Hej,
Det finns väldigt mycket att klaga över. Bara det att handläggningstiden ökade med 7,5v pga ny handläggare är en sak. Detta visar tydligt på kompetensskillnaden och att kommunen behövde delegera ärendet till en person med samma erfarenhet. Handläggaren har flera gånger uttryckt sig om att ärendet är svår. Men utöver detta vägrar handläggaren uppdatera oss med vart i processen vi är. Hen ber oss vänta på brevet och det tar upp till tre veckor för denna att skicka brevet från att hen säger att ”brevet kommer i veckan”. Handläggaren har b.la klagat över att arkitektbyrån inte är känd för de. Vilket inte bör vara deras fokusområde. Det tillkommer nya granskningsfrågor varteftersom osv osv. Hen har handlagt ärendet i snart 9mån varav 8mån är handläggningstid. Detta är rent utsagt bedrövligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.