Vi har precis kopplat in oss på grannens borrade brunn, genom att dela vattenledningen (innan den kommer in i grannens hus). Problemet är att vi inte får något vatten eftersom styrningen av pumpen ligger hos grannen som också har en backventil.
Hur löser man detta?? Vi har en hydropress hos oss, kan man koppla styrning på den så att man tar vatten båda husen... Eller måste grannen montera bort sin backventil.
Rörig fråga men kanske någon som förstår hur jag menar
 
Är det sug- eller tryckledningen ni kopplat in er på??
 
Eftersom det är en borrad brunn (=djup) så torde det sitta en dränkpump i hålet.
Yvonne måste koppla in efter backventilen eller bättre att flytta tryckströmbrytaren före backventilen.

Det kan bli problem med tryckströmbrytaren då eventuell tryckstöt kan slå ifrån pumpen och sedan slår den på igen och av och på.....

Optimalt är att båda har backventil, hydropress och tryckströmbrytare. Yvonne:s tryckströmbrytare skickar bara en signal till sin granne att nu behöver det pumpas. Hos grannen sitter en kontaktor parallellt med hans tryckströmbrytare.

Prototypen
 
Så vi alltså ha en tryckströmbrytare hos oss också utan problem?
Hydropress har vi idag och tänkte också sätta in en backventil, grannen har en hydrofor.
 
Det kommer att bli så här: Yvonne tappar vatten, trycket sjunker i hydropressen och Yvonne:s tryckströmbrytaren slår till, kontaktorn hos grannen startar pumpen. Om grannen öppnar sin kran så går ju pumpen redan. Om Yvonne stänger sin kran så kommer grannens tryckströmbrytare att få jobba istället tills han stänger sin kran.

Elanslutningen mellan husen går att göra med klenspänning och typ ringledningskabel, allt beroende på lokala förutsättningar.

Prototypen
 
Jag har en liknande fråga. En nyborrad brunn som ska delas mellan mig och grannen.
Vilket är det smidigaste sättet att lösa delad brunn. Tänkte placera en hydropress i garaget och vill helst
klara mig utan ett pumphus.
Kan det bli något problem om man kör hydropress i ena hushållet och hydrofor i det andra?

Mathias
 
Det är ingen skillnad i arbetssätt hos hydrofor och hydropress.
I hydroforen jobbar luften direkt mot vattnet och hydropressen är det en gummiblåsa emellan.

Hydroforen kräver lite mer arbete men är "outslitlig" medan hydropressen kan klara flera år utan åtgärd men blåsan kan gå sönder och då måste man byta.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.