Någon som vet om det finns att köpa färdiga fönsterbleck i trä i Sverige eller man får hyvla egna? Jag behöver rätt många och har bara en dålig handhyvel så slipper gärna. Kan ju sätta en platt bit i lutning men det passar dåligt i min konstruktion.

Ett trästycke med en snedskuren kant och urskålad profil, möjlig användning som fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eller jag kan såklart ta det med cirkeln istället. Ibland måste man fråga innan hjärnan aktiveras :)
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nä, ett bleck kan inte göras av trä. Bleck är behandlad plåt som inte ska rosta, numera är ju renzink modernt tidigare har galvanisering visat god hållbarhet (>70år), men riktigt gamla bleck var nog förtennta.

Visst kan du göra vattbräder av trä till dina fönster, jag gissar att sågningen/hyvlingen av ytan är ett betydligt mindre problem än att hitta rätt virkeskvalite om du bara har bygghandlarnas sortiment att tillgå.

Varför trä? Fundera på varför det heter fönsterbleck och varför man i hundratals år valt behandlad plåt framför trä om man haft råd och möjlighet.
 
F fribygg skrev:
Nä, ett bleck kan inte göras av trä. Bleck är behandlad plåt som inte ska rosta, numera är ju renzink modernt tidigare har galvanisering visat god hållbarhet (>70år), men riktigt gamla bleck var nog förtennta.

Visst kan du göra vattbräder av trä till dina fönster, jag gissar att sågningen/hyvlingen av ytan är ett betydligt mindre problem än att hitta rätt virkeskvalite om du bara har bygghandlarnas sortiment att tillgå.

Varför trä? Fundera på varför det heter fönsterbleck och varför man i hundratals år valt behandlad plåt framför trä om man haft råd och möjlighet.
Ahaa vattbräda så dyker det upp lite fler resultat på google. Tack för det!
 
Vad tänker du dej för träslag?
Ska du behandla ytan? Med vad isåfall?
 
Spontana tankar: ek, olja, spärrfärg, slutlig färg.

Det bör hålla länge om man har koll på det över tid...
 
  • Gilla
Pettttter
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad tänker du dej för träslag?
Ska du behandla ytan? Med vad isåfall?
Får se vad jag hittar, det är bara ett enkelt förråd så väldigt låg ambitionsnivå. Förråd som först kommer tjänstgöra som lekstuga ska jag säga, därför många och olikformade fönster. Men vilken bit målad trä som helst borde väl hålla lika bra som alla andra bitar målat trä? Har ju utebord tex av målat trä som klarar ur och skur, är det någon skillnad?
 
  • Älska
pgson
  • Laddar…
Är det konstruktionsmässigt eller kemiskt eller något annat tekniskt fel att göra dom av tryckt virke? Har en del över från altanbygge. Ett år gamla så borde kunna målas nu till våren också?
 
P Pettttter skrev:
Är det konstruktionsmässigt eller kemiskt eller något annat tekniskt fel att göra dom av tryckt virke? Har en del över från altanbygge. Ett år gamla så borde kunna målas nu till våren också?
Prova du snedställda vattbräder av tryckt virke om du vill det, då kanske det räcker med att montera brädan under fönsterkarmen lätt lutande utåt, hoppa du över hyvling på sånt virke, det är inte värt besväret.

Jag skulle valt tätvuxen fura om ekonomi eller kulturmiljö gjort att jag inte velat ha bleck, har själv provat det på nån jaktstuga och kan än i dag reta mig på att jag inte beställde bleck hos plåtslagare.
 
F fribygg skrev:
Prova du snedställda vattbräder av tryckt virke om du vill det, då kanske det räcker med att montera brädan under fönsterkarmen lätt lutande utåt, hoppa du över hyvling på sånt virke, det är inte värt besväret.

Jag skulle valt tätvuxen fura om ekonomi eller kulturmiljö gjort att jag inte velat ha bleck, har själv provat det på nån jaktstuga och kan än i dag reta mig på att jag inte beställde bleck hos plåtslagare.
Det går inte att vinkla så som jag tänkt mig konstruktionen (jag bygger egna fönster med plexi utan riktig karm). Är det något negativt med att hyvla/snedsåga tryckt eller du menar bara för att det inte behövs?
 
Förresten det här med högkvalitativt virke, tät kvistfri fura osv, går det att köpa utan att specialbeställa? Har frågat någon gång på Krauta och Bauhaus men det kändes som att dom knappt förstod frågan
 
Är en kombination droplist/fönsterbleck du söket.
Har gjort tre fasta fönster i vinter med den i trä. Nu hade jag gammal tätvuxen liggande men så blev det. Är till ett förråd som ska byggas i år.
Ett träfönster med droplist/fönsterbleck i en grå färgställning mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20220405_122814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är en kombination droplist/fönsterbleck du söket.
Har gjort tre fasta fönster i vinter med den i trä. Nu hade jag gammal tätvuxen liggande men så blev det. Är till ett förråd som ska byggas i år.
[bild] [bild]
Vackert!! Exakt sådan vattbräda (om det nu är rätt ord)tänker jag mig. Sen bygger jag inte ett löst fönster med karm utan pressar fast direkt på regelverket. Kan nog luta vattbrädan ändå nu när jag tänker efter så tryckt lutande virke kanske är enklaste lösningen. Du valde att hyvla ner ser det ut som?
 
Japp, jag har ju rikt/plan så det var enkelt. Ville ha en rak kant att fästa glasningslisten mot. När jag renoverat fönster och satt i glaskassett så sätter jag motsvarande droplist i aluminium och fästs med plastclips.
Närbild på fönsterkant med glasningslist och aluminium droplist monterad med plastclips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Pettttter skrev:
Har frågat någon gång på Krauta och Bauhaus men det kändes som att dom knappt förstod frågan
:crysmile:
Tyvärr normalt idag. :sick:

Har själv monterat vanliga fasadbrädor 21x95 som fönsterbleck under stallfönstren. Det gick inte att luta dem utåt så de sitter helt rakt monterade. De har nu suttit i dryga 20 år. De är rätt kassa nu (murkna), men inget som syns om man inte går nära. Hade de lutat åtminstone 22,5 grader hade de nog varit ok fortfarande. Målade dem vita vid uppsättningen, troligtvis med alkydoljefärg. Har sedan aldrig rört dem.
Kan ju tillägga att detta är västra Skåne där horisontellt regn är frekvent förekommande året runt.

Fördelen med trä är ju att det är enkelt och billigt att bara byta ut dem mot nya när de gjort sitt.
 
  • Gilla
Pettttter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.