Vill komplettera befintlig belysning i en bastu med LED list under lavar.
Vill köpa nåt som är gjort för en bastu och även om priset springer iväg
känns det vettigt.
Har hittat några alternativ. Bland annat denna.

LUMINOUS LED-LJUSSLINGA, 5
https://www.k-rauta.se/produkt/led-ljusslinga-harvia-luminous-for-bastu-5m/6410041024059M WX441

Den känns rimlig i pris.
Men kan inte se om den är dimbar.
Någon som testat den?
Skulle i så fall komplettera med en dimmer efter drivdonet.
Nexa LDR-075.
Den kör 433Mhz men oklart om den funkar med Telldus.
Samma sak där..någon som har kopplat den till Telldus Z-net lite v2?
Eller finns det andra brytare som är bättre?
Dimmer är inget krav...

Det är inte alltid man kan läsa eller fråga sig till info så jag kör frågan här istället.:D
 
Fläskigt pris för led-listen.
Dessa lister går på 12 eller 24 Volt, så Nexa LDR-075 ska funka bra. LDR-075 kopplas på trafons sekundärsida (12 V).

LDR-075 tillhör "System Nexa" och funkar tillsammans med telldus.
 
E etompau skrev:
Fläskigt pris för led-listen.
Dessa lister går på 12 eller 24 Volt, så Nexa LDR-075 ska funka bra. LDR-075 kopplas på trafons sekundärsida (12 V).

LDR-075 tillhör "System Nexa" och funkar tillsammans med telldus.
Jag tror också det bör funka, lite konstigt att inte Telldus håller sin kompatibilitets-lista uppdaterad, men
det kanske är lönlöst nu när utbudet är så stort.
Nexa har ju funkat utmärkt när det gäller pluggar.
Håller med om att priset är högt, men jag vill tro att kvalitén är högre än en enklare variant.
 
IngemarB IngemarB skrev:
Vill komplettera befintlig belysning i en bastu med LED list under lavar.
Vill köpa nåt som är gjort för en bastu och även om priset springer iväg
känns det vettigt.
Har hittat några alternativ. Bland annat denna.

LUMINOUS LED-LJUSSLINGA, 5
[länk]M WX441

Den känns rimlig i pris.
Men kan inte se om den är dimbar.
Någon som testat den?
Skulle i så fall komplettera med en dimmer efter drivdonet.
Hej Ingemar, köpte du denna LED-list och testade om den är dimbar? Jag är sugen på att köpa den men vill gärna ha en dimbar. Både eftersom det inte framgår vilken ljusstyrka det är på den och för att det är smidigt att kunna välja mellan ”städabastun”-ljusstyrka och lite mer mysljus.
 
flamman100 flamman100 skrev:
Hej Ingemar, köpte du denna LED-list och testade om den är dimbar? Jag är sugen på att köpa den men vill gärna ha en dimbar. Både eftersom det inte framgår vilken ljusstyrka det är på den och för att det är smidigt att kunna välja mellan ”städabastun”-ljusstyrka och lite mer mysljus.
Japp, den var dimbar men ska jag vara helt ärlig så kör jag nästan uteslutande på 100%. Kan kanske bero på vad man har för drivdon men det skiljer inte mycket mellan lägsta och högsta. Ett bra tips är att ta en spontad bräda och klyva när du monterar den på laven.
Listen passar perfekt i sponten. Snyggare montering än kabelklämma och billigt. Dimbar belysningsinstallation i bastu med brädor på väggen och en del av en bastuaggregat synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-ljuslist monterad i kluven spontad bräda under träbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flamman100
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Japp, den var dimbar men ska jag vara helt ärlig så kör jag nästan uteslutande på 100%. Kan kanske bero på vad man har för drivdon men det skiljer inte mycket mellan lägsta och högsta. Ett bra tips är att ta en spontad bräda och klyva när du monterar den på laven.
Listen passar perfekt i sponten. Snyggare montering än kabelklämma och billigt.[bild][bild]
Hej Ingmar,
jag har försökt hitta mer information om LED listen utan att lyckas. Hur ser listen ut, tror du att det är det möjligt att klippa av listen som är 2,5m till t.ex 2st 1m lister? Eller blir delen som klipps bort "oanvändbar" ?

tack för svar!
 
EdwardK EdwardK skrev:
Hej Ingmar,
jag har försökt hitta mer information om LED listen utan att lyckas. Hur ser listen ut, tror du att det är det möjligt att klippa av listen som är 2,5m till t.ex 2st 1m lister? Eller blir delen som klipps bort "oanvändbar" ?

tack för svar!
Hej!

Nu borde väl egentligen Harvia svara på din fråga men det verkar som du sökt info utan att lyckas.
Återförsäljaren K-Rauta satt inte inne med några svar så möjligen kan Harvia hjälpa dig.
Spontant skulle jag vilja svara nej på din fråga. Listen är ju helt inkapslad i gummi och jag har inte heller sett info om att den ska vara möjlig att kapa. (det har jag sett på andra lister för torra utrymmen)
Risken är nog att båda delarna blir oanvändbara.
Men ska du ha den i en bastu så kan man ju precis som jag gjort köra den i slingor.
Kanske är denna list bättre för dig?

Bastubelysning 4 st LED-lister med drivdon (bastupunkten.se)
 
IngemarB IngemarB skrev:
Hej!

Nu borde väl egentligen Harvia svara på din fråga men det verkar som du sökt info utan att lyckas.
Återförsäljaren K-Rauta satt inte inne med några svar så möjligen kan Harvia hjälpa dig.
Spontant skulle jag vilja svara nej på din fråga. Listen är ju helt inkapslad i gummi och jag har inte heller sett info om att den ska vara möjlig att kapa. (det har jag sett på andra lister för torra utrymmen)
Risken är nog att båda delarna blir oanvändbara.
Men ska du ha den i en bastu så kan man ju precis som jag gjort köra den i slingor.
Kanske är denna list bättre för dig?

Bastubelysning 4 st LED-lister med drivdon (bastupunkten.se)
Hej,
tack för ditt snabba svar. Har faktiskt ställt frågan till Harvia också utan något svar än så länge..
Enligt bruksanvisningen ska den gå att klippa kortare: https://mediabank.harvia.com/catalog/Harvia/r/1129/viewmode=previewview/qsr=wx441
Dock ser det ut som att den bara kan kortas av, men delen som blir "bortklipp" blir oanvändbar.

Det du länkade till ser ut att vara ett bättre alternativ för mej, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.