God kväll,

Vi har en granne som bor ganska tätt in på vårt hus och grannens hus ligger ovanför vårt. Tomterna skiljs alltså åt av en slänt som består av en gran, ett hasselträd, en björk och lite annat smått och gott. Jag skulle vilja upprätta något för att minska insynen från grannen och även, om möjligt, minska ljudet från densamma.

Någon som har något tips på vad man kan göra? Vi byggde en liten prototyp i form av ett insynsskydd men då tomtgränsen går mitt i slänten så är ett plank inget vidare bra alternativ (mindre än fyra meter).

Slänt mellan två tomter med träd, gräs och rester av snö, intill en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt med träd mellan två fastigheter, potentiellt för insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slänt med löv, träd och snörester som potentiellt kan användas för insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt med gran, hasselträd, björk och stenar mellan två tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slänt med en gran, hasselträd och en björk, separerar nära belägna grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt med gran, hasselträd, björk och stenar nära ett hus, lite snö syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
På vår/sommar/höst har du väl naturligt insynsskydd av grönskan? Om du ska täcka för mer måste du söka bygglov för plank, går kommunen med på det? Annars plantera höga häckar i slänten, mycket pengar och mycket besvär för vad?
 
Ljudskydd kräver antagligen både bygglov, godkännande av grannen och en rejäl investering.
Att fylla ut mellanrummen med t ex syren brukar bara att vara att hitta någon som har syren och tigga plantor/skott. Nackdelen är att de i början inte växer så snabbt. Fläder är också högväxande och väldigt lätt att ta grenar från och föröka. Fläder kan man snabbt få att växa högt och sätter man tillräckligt många så ser det ut som stora buskar.
Sen finns det en hel rad med buskar och mindre träd att välja mellan, varav ett fåtal är gröna på vintern.

Snabbaste varianten är nog att sätta en spaljé som ni täcker med snabbväxande och mer långsamväxande, och om klimatet tillåter det, vintergröna sådana. Humle ger snabbt skydd och sen är det bara att välja något lämpligt bland andra klängväxter. Tre störar är en traditionell variant för humle och är bra för att skära av siktlinjer i luckor i lvrig växtlighet.
 
Tack för förslag! Jonatan79; Precis, på sommaren är det inga större problem med insyn förutom på ytorna mellan träden. Min första tanke var att plantera ett antal thujor mellan träden, men frågan är om det kommer se ut för något?
 
BirgitS
Tujor fungerar dåligt i en torr slänt eftersom de kräver en hel del vatten.

Tillägg: Det ser ut som en mycket torkskadad tuja bredvid den stora stenen på bild 4.
 
Redigerat:
Passar kanske bättre med någon typ av bokhäck, avenbok kanske, beror på jordmånen. Thujor är fula som stryk, hälsn. Stilpolisen ;)
 
  • Gilla
Lengan och 1 till
  • Laddar…
Det enda jag ser som ett tätväxande alternativ är vanlig svensk eller norsk gran samt frisera den om man vill. Bok, ek eller lönn är annars något jag själv är svag för, vet dock ej hur stort ditt hus är, men många amerikanska hus har större träd vid infarter osv. växer sig över infarten som ett tak, det ser stilfullt ut, gillar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.