Min första spontana tanke är att om man ska bygga ett hus i den prisklassen bör man definitivt lägga pengar på en duktig arkitekt, det tror jag kan spara in en hel del i slutänden.

I övrigt håller jag med ovan kommentarer om i stort sett allt.

De gemensamma ytorna känns väldigt små i förhållande till övrigt. Uterummet känns väldigt konstigt placerat borta vid badrummen, det vill man hellre ha i närheten av gemensamma ytor. Jag tror att hela planlösningen skulle behöva tänkas om från grunden.

Det ser heller inte ut att vara helt skalenligt, vilket kan ge en lite skev uppfattning om hur det är fördelat. Ett tips är att rita upp den i RoomSketcher och lägga in lite möbler för att få en bättre uppfattning.

De funktioner ni har ritat in tror jag ni kan få in på 50 kvm mindre yta utan att det för den sakens skull skulle kännas trångt någonstans…

Lägger in en bild på en planlösning jag ritade för skojs skull i en annan tråd som inspiration. Anledningen att jag lägger in den är för den är inte helt olik er planlösning i formen, med en innergård och två flyglar där gångarna ligger mer mot innergården. Jag har delat upp mer så att barnavdelningen är avskild - men ändå närmre föräldradelen och sen är de allmänna utrymmena separata istället.

3D-skiss av en husplanlösning med innergård, två barnrum, master bedroom och allmänna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fabaa och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med om synpunkterna på korridorerna. Jobba bort dem så mycket som möjligt.

När barnen är små, ska de även sova i lekrummet då? Man brukar vilja ha dem hyfsat nära de första åren. Kan vara läskigt att gå genom hela mörka huset om man vaknar mitt i natten av en mardröm när man är 6-7 år. Planen känns mer som ett hus för den som har tonåringar.

När ni ändå ska ha så stort hus: låt även barnrummen få klädkammare, en var mellan de två sovrummen, så funkar det automatiskt som ljuddämpare mellan dem.

Från garaget måste man förresten ha en sluss till bostaden, dvs två dörrar. Löses enklast genom att ta bort korridoren och gå genom tvättstugan, som är tillåten att använda som sluss.

Jag rekommenderar bestämt att ha dörr från stora badrummet till resten av bostaden. Som det är ritat nu måste den som vill använda det badrummet gå förbi lekrum/kontor, genom en korridor, genom ert sovrum och klädkammare till badrummet. En väldigt fånig modenyck som är lätt att åtgärda.

Badrummet i barn/gästdel är litet och ligger långt bort, placera det gärna i anslutning till hallen istället, så försvinner samtidigt behovet av den korridoren.

Jag tror att ni med lite smartare planering lugnt kan spara 60 kvm utan att det känns mindre.

Trappan, lämpligtvis en U-trappa, sätter ni givetvis i hallen (som kanske måste bli lite större då), den går då både ner i källaren och upp på taket. Jag rekommenderar att ni har någon form av rum där uppe, som ger lite skydd mot sol, väder och vind, även om det kanske bara är ett mindre uterum vid trappan i hörnet av terassen.
Har själv byggt nytt för 2 år sen med garage i sutteräng.
Trappa upp till tvättstugan och bara 1 dörr utan sluss ut till köket och det var inga problem.
Det enda var att det skulle hålla brandklassningen på 30 minuter.
 
Ta med er hur huset ska kylas på sommaren om ni ska ha mycket glas.
Särskilt om det blir i lite söderläge.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rikard_Sa skrev:
Jag har tyvärr inga konkreta tips över planlösningen, men huset känns rätt litet när man tittar på ritningen för att vara så stort som 260kvm ändå är. Så det känns som mycket yta försvinner. Känns lite trångt i köket att passera runt bordet när det sitter människor där.
Många här är duktiga så du kommer nog få många bra tips, sen när det är ett hus i den här prisklassen så kanske det kan vara bra och ta med en arkitekt som kan hjälpa er att få till en väl nyttjad planlösning.
Tack för input!
Vi ska absolut ta in en arkitekt innan vi går vidare men tänkte faktiskt först själva försöka lägga vår touch på det och sen kolla öppetsinnat med en arkitekt.
Håller med att det känns lite väl trångt just nu
 
  • Gilla
Rikard_Sa
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med om synpunkterna på korridorerna. Jobba bort dem så mycket som möjligt.

När barnen är små, ska de även sova i lekrummet då? Man brukar vilja ha dem hyfsat nära de första åren. Kan vara läskigt att gå genom hela mörka huset om man vaknar mitt i natten av en mardröm när man är 6-7 år. Planen känns mer som ett hus för den som har tonåringar.

När ni ändå ska ha så stort hus: låt även barnrummen få klädkammare, en var mellan de två sovrummen, så funkar det automatiskt som ljuddämpare mellan dem.

Från garaget måste man förresten ha en sluss till bostaden, dvs två dörrar. Löses enklast genom att ta bort korridoren och gå genom tvättstugan, som är tillåten att använda som sluss.

Jag rekommenderar bestämt att ha dörr från stora badrummet till resten av bostaden. Som det är ritat nu måste den som vill använda det badrummet gå förbi lekrum/kontor, genom en korridor, genom ert sovrum och klädkammare till badrummet. En väldigt fånig modenyck som är lätt att åtgärda.

Badrummet i barn/gästdel är litet och ligger långt bort, placera det gärna i anslutning till hallen istället, så försvinner samtidigt behovet av den korridoren.

Jag tror att ni med lite smartare planering lugnt kan spara 60 kvm utan att det känns mindre.

Trappan, lämpligtvis en U-trappa, sätter ni givetvis i hallen (som kanske måste bli lite större då), den går då både ner i källaren och upp på taket. Jag rekommenderar att ni har någon form av rum där uppe, som ger lite skydd mot sol, väder och vind, även om det kanske bara är ett mindre uterum vid trappan i hörnet av terassen.
Jättebra feedback! Tack!
Med klädkammare mellan barnrummen. Menar du inbyggda garderober som vätter mot nästa barnrum eller menar du ett faktiskt rum för kläder?

Planen har inte varit att lekrummet skulle vara sovrum men vi börjar tänka om här!
Spara in 60 kvadrat låter som en dröm!
När du säger att man har något form av rum där uppe? Hur menar du då? Menar du uppe på takterassen? Går det att få ihop med platt tak på övriga huset och inom 1,5 plans regeln i övrigt? Hänger inte riktigt med vart du tänker detta rum.
Återigen tack för supergenomtänkta tips
 
A Argastesnickaren skrev:
Ta med er hur huset ska kylas på sommaren om ni ska ha mycket glas.
Särskilt om det blir i lite söderläge.
Tack!
Det ska vi tänka på!
Några rekommendationer?
Vi siktar på solpaneler och så är det fjärrvärme mest troligt.
Men till kylning? Vad tycker du?
 
Innan jag skissar lite, vad har ni tänkt er för sorts tak?

Och hur ligger väderstrecken?

Dimension på tomt? Har du någon nybyggnadskarta att lägga upp kanske?
 
L lillanutten skrev:
Min första spontana tanke är att om man ska bygga ett hus i den prisklassen bör man definitivt lägga pengar på en duktig arkitekt, det tror jag kan spara in en hel del i slutänden.

I övrigt håller jag med ovan kommentarer om i stort sett allt.

De gemensamma ytorna känns väldigt små i förhållande till övrigt. Uterummet känns väldigt konstigt placerat borta vid badrummen, det vill man hellre ha i närheten av gemensamma ytor. Jag tror att hela planlösningen skulle behöva tänkas om från grunden.

Det ser heller inte ut att vara helt skalenligt, vilket kan ge en lite skev uppfattning om hur det är fördelat. Ett tips är att rita upp den i RoomSketcher och lägga in lite möbler för att få en bättre uppfattning.

De funktioner ni har ritat in tror jag ni kan få in på 50 kvm mindre yta utan att det för den sakens skull skulle kännas trångt någonstans…

Lägger in en bild på en planlösning jag ritade för skojs skull i en annan tråd som inspiration. Anledningen att jag lägger in den är för den är inte helt olik er planlösning i formen, med en innergård och två flyglar där gångarna ligger mer mot innergården. Jag har delat upp mer så att barnavdelningen är avskild - men ändå närmre föräldradelen och sen är de allmänna utrymmena separata istället.

[bild]
Nu har jag gjort om samma planlösning jag hade men tagit bort uterummet och garage samt använt RoomSketcher. Ser soffan i vardagsrummet tajt ut i planlösningen så är det för att jag ritat in en 5m (!!!) bred soffa som min fru vill ha. Även köksön är över 3 m bred.
Jag håller med alla än så länge. Har gärna bort lite hallytor för större sällskapsytor utan att för den delen ändra allt för mkt på planlösningen. Och samtidigt ska det in en trappa någonstans som jag inte blir klok på. Ritning av en planlösning för ett hus utan uterum och garage, inkluderar en stor soffa och köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med stora sällskapsytor, 5m bred soffa i vardagsrum och stor köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Innan jag skissar lite, vad har ni tänkt er för sorts tak?

Och hur ligger väderstrecken?

Dimension på tomt? Har du någon nybyggnadskarta att lägga upp kanske?
1. Vi tänker oss ett platt tak (med takterass om möjligt)
2. Tomten är knappa 1050 m2
3. Vädersträcken har jag tyvärr inte men ritat en bild på måtten, där du kan se att vägen är längs med vänstra sidan av tomten. Övriga tomter är bebyggda neråt mot högra sidan eller bara där nere i mitten så utgår från det är "optimalt" utifrån väderstreck men har inte denna infon ännu Skiss av en tomt märkt med dimensioner, inklusive en markering av vägen och angivande total yta på cirka 1050 kvm samt placering av ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det ser ut som att du behöver läsa på om tillgänglighetsregler för alla korridorer ser ut att vara smalare än vad som är tillåtet och det måste också vara 120 cm mellan köksön och de två bänklängderna längs väggarna.
https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

N NoahAndersson skrev:
Vi ska absolut ta in en arkitekt innan vi går vidare men tänkte faktiskt först själva försöka lägga vår touch på det och sen kolla öppetsinnat med en arkitekt.
Vänta inte med det för det blir svårt att vara öppensinnad när man redan har försökt rita något själv och sen kommer arkitekten med något helt annat som uppfyller de egentliga krav man har som t.ex. allmänna utrymmen i mitten och en barndel åt ena hållet och en föräldradel åt andra.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att du behöver läsa på om tillgänglighetsregler för alla korridorer ser ut att vara smalare än vad som är tillåtet och det måste också vara 120 cm mellan köksön och de två bänklängderna längs väggarna.
[länk]


Vänta inte med det för det blir svårt att vara öppensinnad när man redan har försökt rita något själv och sen kommer arkitekten med något helt annat som uppfyller de egentliga krav man har som t.ex. allmänna utrymmen i mitten och en barndel åt ena hållet och en föräldradel åt andra.
Du har säkert en poäng! Blir till att träffa en arkitekt när vi är tillbaka i Sverige under sommaren, vi bor just nu utomlands. "Ser ut som du behöver läsa mer om...." var ett snällt sätt att säga det på haha. Visste inte detta fanns öht. Jag har utgått från 120 cm breda korridorer. Ökade igenom ditt bifogade dokument men kunde inte avläsa något mått för korridorer. Tror du 120 cm är för litet? Entrén är just nu 2,60 m bred.
120 cm från ö till luckor i köket låter rimligt!
Tack!
 
N NoahAndersson skrev:
1. Vi tänker oss ett platt tak (med takterass om möjligt)
2. Tomten är knappa 1050 m2
3. Vädersträcken har jag tyvärr inte men ritat en bild på måtten, där du kan se att vägen är längs med vänstra sidan av tomten. Övriga tomter är bebyggda neråt mot högra sidan eller bara där nere i mitten så utgår från det är "optimalt" utifrån väderstreck men har inte denna infon ännu [bild]
Okej, då ska vi se om jag tolkat dig rätt.

Entré ut mot gatan, master vinkeln ska vara neråt och uterum/sovrum vinkeln uppåt?

Finns det någon detaljplan?


Om du söker upp tomten på tex Google maps så får du ut väderstrecken :)
 
BirgitS
N NoahAndersson skrev:
Jag har utgått från 120 cm breda korridorer. Ökade igenom ditt bifogade dokument men kunde inte avläsa något mått för korridorer. Tror du 120 cm är för litet?
Jag tycker dina korridorer ser ut som 90-100 cm breda när jag jämför med skåpen i köket och dörrarna (normalt 90 cm breda inkl. karmar och drevmån). Man hittar en del om korridorer i avsnittet Innerdörrar och förvaring.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Okej, då ska vi se om jag tolkat dig rätt.

Entré ut mot gatan, master vinkeln ska vara neråt och uterum/sovrum vinkeln uppåt?

Finns det någon detaljplan?


Om du söker upp tomten på tex Google maps så får du ut väderstrecken :)
Nu hittade jag på Google. Så sidan som var 40 m bred vätter mot norr precis som bilden. Maps visar tydligt att alla bygger sina hus i söder och trädgård mot norr. Detaljplanen säger följande: Fastighet bebyggas med 25 % (260 m2 byggnadsA) enbostadshus samt garage. Därutöver får attefallshus byggas. Högsta tillåtna byggnadshöjd är 3,5 m och max 1 våning. Under vissa förutsättningar 1,5-planshus. Källare/souterräng är möjligt. Avstånd till fastighetsgräns ska vara minst 4,5 m. Regler kring maximal taklutning finns inte.

Jag har bara ritat en planlösning som inte utgått från väderstrecken, bara ett första grova utkast. Men vi vill ju ha utgång till trädgård/pool/uteplats osv från vardagsrummet/matplatsen dvs motsatta tv-sidan. Sen om en vinkel byter sida eller plats och korridorer ändras är inte så farligt
 
Väderstreck och hur man planerar hela tomten lan vara helt avgörande för hur huset planeras för att t.ex. få kvällssol i vardagsrum eller att uppfarten ska hamna på rätt sida.

Är tomten platt eller sluttar den i någon av riktningarna?
Takterrass utan sluttande tak känns svårt att få till på ett enplanshus, men om det byggs som sutteräng är det ju enklare att få till i samma plan som ovanvåningen så att säga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.