Hej,

I december fick mina föräldrar en ny luft/luft installerad, en Panasonic. Beställd av Zave, monterad av en firma dom samarbetar med. Frid och fröjd så långt.

I mars upptäcker mina föräldrar en flottig fläck både på tapet och tavla som sitter under innerdelen. Ser då att innerdelen har en spricka och att det lååååångsamt kommer droppar med någon genomskinnlig vätska. Ser ut som vatten men känns oljig i konsistensen.

Spricka i en vit Panasonic luft/luftvärmepumps inomhusdel ovanför en väggbeklädd tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knappt tre månader gammal. Orörd. Därefter en spricka. Givetvis hävdar Panasonic (genom Zave som haft kontakten med dom) att en spricka osannolikt ska uppstå. Visst, men så är nu fallet. Konstigare saker än sprucken plast har väl hänt. Mina gamla föräldrar är inte där och petar.

Hur tar man sig vidare i detta? Känslan är att dom inte kommer vilja göra något på garanti, samtidigt som vi vet att ingen gett maskinen en snyting.

Var vänder man sig eventuellt för att hävda sin rätt?

Med vänlig hälsning,
 
Står i alla fall på deras hemsida att de tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt och bevisbördan ligger då på dem de försa sex månaderna att bevisa att det inte skulle handla om ett ursprungsfel.
 
A
Kontakta zave och gör en reklamation, så får vi se om dom står för vad de säger.
Sprickan kan de ha synpunkter på, och läckaget kan de skylla på montören. Är de justa fixar zave detta direkt annars lär det bli en surdeg.
 
Stora frågan är om sprickan var mindre vid installation och montören mörkade eller inte såg den.
Genomskinlig vätska är vatten eller olja, är det vatten så låter det som att även tråget har en spricka och då har den fått en rejäl smäll vid transport.
Är det olja så är det köldmedieläcka, känn/lukta på vätskan så borde det visa sig.
En normalt funtad återförsäljare kan nog rätt snabbt kika och troligen inse att slutkunden inte haft innerdelen som boxboll och byter ut den, sen får dom ta diskussionen med Panasonic/distributören.
 
A
Zave kan påstå att kunden åsamkat sprickan i sina försök att se var det oljiga kommer ifrån.
var oljan kommer ifrån är desto mer viktigt
det går ju inte att se var rören går ut, är det till höger bakom eller till vänster?
är det till vänster kan det vara en läckande koppling som montören får stå till svars för annars kan det var kyl batteriet som läcker i en skarv och då är det Zaves ansvarsområde. Sekundäreffekten är att det försvinner mer köldmedia än olja och ganska snart bör Ni upptäcka att effekten går ner.
 
Med tanke på hur mycket våld man kan använda när man försöker få bort en innerdel utan att den spricker så verkar det osannolikt att man ska kunna spräcka den !

Småpengar för dom att byta innerdelen i det stora hela och sen får dom troligen reklamera som transportskada eller fabrikationsfel.
Är det olja som droppar så låter det ännu orimligare att kunden ska ha lyckats bryta så pass mycket så en koppling ska börja läcka.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A
C Comfort Thomas skrev:
Med tanke på hur mycket våld man kan använda när man försöker få bort en innerdel utan att den spricker så verkar det osannolikt att man ska kunna spräcka den !

Småpengar för dom att byta innerdelen i det stora hela och sen får dom troligen reklamera som transportskada eller fabrikationsfel.
Är det olja som droppar så låter det ännu orimligare att kunden ska ha lyckats bryta så pass mycket så en koppling ska börja läcka.
nä plasten är otroligt stryktålig, jag menar bara vad för ursäkt zave skall ge för att slippa.
Oljan är troligen ett helt annat fel
 
Värmer pumpen som den ska bör det iallafall inte vara någon olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.