Jag tänkte skapa en tråd där jag ställer lite olika frågor om golvläggaryrket då jag snart ska ut på riktig praktik och därav inte har så mycket erfarenhet! Om moderatorn hellre vill att jag gör enstaka trådar för olika frågor så kan detta göras också.

1. Är mattorna man lägger i våtrum alltid "plastmatta"? Har hört att linoleum tar upp väta för lätt och inte är så bra att använda i just våtrum, stämmer detta? Är våtrumsmattor alltid homogena?

2. Uppviket i våtrum skall i regel vara 10cm, om det är exakt eller drygt vet jag inte men det är vad jag lärt mig. Om det skall sättas kakel dock så bör uppviket vara 13cm. Varför krävs det högre uppvik vid kakelsättning?

3. När man sätter våtrumsmattan på väggen så skall väggmattan överlappa golvmattan med 5 cm. Men hur högt upp mot taket får det gå? Skall man sätta väggmattan "x" antal centimeter från taket? Jag har inte fått sätta väggmatta ännu men är nyfiken.

4. Är det i princip alltid taklist i taket i våtrum eller finns det något annat alternativ?

5. En sak som jag ännu inte riktigt lärt mig trots sökande. Definitionen mellan linoleum och andra mattor känns lite "luddig" för mig? Är det något specifikt med linoleum som gör att man direkt vet att det är just en linoleummatta? Linoleummattor har ALLTID juteväv på baksidan? Stämmer det? Jag blir knäpp på skillnaden mellan linoleum och plastmattor och har inte lärt mig skillnaden än, det verkar lite diffust.. :thinking:

6. Är PVC och Plastmatta samma sak?

7. Vid våtrumshörn har jag stora problem med just fogarna och smälttråden. Jag lyckas alltid "kladda" till det något enormt längst ner i fogen så att det rent ut sagt ser illa ut. Jag börjar med att smälta tråden längst nedifrån och sedan 45 graden uppåt i fogen. Jag använder mig av ett snabblödmunstycke som jag satt på lödkolven. Har ni några tricks för att få hela fogen fin?

8. Vi ska ut och sätta textilplattor om bara några dagar. Det ska sättas så att färgerna är diagonalt svart och grått. Det är ett rätt så stort rum vi ska få lägga och jag måste därför vara väldigt noga med att kolla på baksidan av plattorna för att sätta pilen åt rätt håll (Svart och grått). De ska läggas direkt på ett gammalt parkettgolv. Det ska limmas dit med en roller. Jag undrar bara om det är något som bör tänkas på som är lätt att missa? Är det viktigt med dammsugning innan om det bara är lite damm som ska bort när man lägger textilplattor eller kan man lägga direkt om man ser att det ser rent ut?


Jag ställer några frågor här eftersom min lärare är lite speciell och säger bara "läs i boken" varenda gång man kommer med en fråga, även om svaret inte står i boken... Tänkte komma ut på APL så fort som möjligt så man får en riktig lärare.

Tack för mig :)
 
Redigerat:
1 ja, linoleum läggs inte i badrum, nej det behöver dom inte vara, det är oftast mattor som inte är homogena.

2 ja 10cm brukar det var, varför vet jag inte. Man har oftast nåt att skära efter så det blir 10cm sen kan man göra det 9cm om det skulle behövas.
Man måste överlappa tätskiktet/folien mot golvmattan med 5cm, blir oftast lite kladd så då drar man ner plattan lite och då blir det bara kvar typ 3cm mellan golv och kakel ser inte så bra ut därför drar man upp uppviket lite mer, om man sen gör det 13 eller 15cm spelar ingen roll egentligen

4 men jag tycker det är 50-50 list eller ingen list, då drar man oftast en silikon eller latex mellan ytskiktet och taket

5 linoleum tror jag att alltid har gjuteväv. Den går inte att värma ner och skära som en vanlig matta. Finns verktyg för att rista mattor. Linoleum är väl typ lera

6 ja det tror jag, pvc är ju en plast.

7 det kommer med tiden, det är svetsning / lödning som är det svåraste

8 lika bra att lära sig att dammsuga från början och inte hoppa över det. Det första du bär in är dammsugaren och den ska ut sist :)
Dom som jobbat på akord fuskar oftast med dammsugning och tar upp allt skräp med limspridaren när dom limmar mattor, gör inte det även om det funkar, lär dig att dammsuga och var noga med allt duktiga mattläggare är pedanter



Inte helt säkert att mina svar är 100% korrekta, så ta inte det jag skriver för absolut sanning

Lycka till
 
  • Gilla
thejaccen
  • Laddar…
nino nino skrev:
1 ja, linoleum läggs inte i badrum, nej det behöver dom inte vara, det är oftast mattor som inte är homogena.

2 ja 10cm brukar det var, varför vet jag inte. Man har oftast nåt att skära efter så det blir 10cm sen kan man göra det 9cm om det skulle behövas.
Man måste överlappa tätskiktet/folien mot golvmattan med 5cm, blir oftast lite kladd så då drar man ner plattan lite och då blir det bara kvar typ 3cm mellan golv och kakel ser inte så bra ut därför drar man upp uppviket lite mer, om man sen gör det 13 eller 15cm spelar ingen roll egentligen

4 men jag tycker det är 50-50 list eller ingen list, då drar man oftast en silikon eller latex mellan ytskiktet och taket

5 linoleum tror jag att alltid har gjuteväv. Den går inte att värma ner och skära som en vanlig matta. Finns verktyg för att rista mattor. Linoleum är väl typ lera

6 ja det tror jag, pvc är ju en plast.

7 det kommer med tiden, det är svetsning / lödning som är det svåraste

8 lika bra att lära sig att dammsuga från början och inte hoppa över det. Det första du bär in är dammsugaren och den ska ut sist :)
Dom som jobbat på akord fuskar oftast med dammsugning och tar upp allt skräp med limspridaren när dom limmar mattor, gör inte det även om det funkar, lär dig att dammsuga och var noga med allt duktiga mattläggare är pedanter



Inte helt säkert att mina svar är 100% korrekta, så ta inte det jag skriver för absolut sanning

Lycka till
Tusen tack för svaren, uppskattas väldigt mycket!

På fråga nummer 5: " linoleum tror jag att alltid har gjuteväv. Den går inte att värma ner och skära som en vanlig matta. Finns verktyg för att rista mattor. Linoleum är väl typ lera"

Hur menar du med att den inte går att värma ner?
 
Linoleum är gjort av sågspån och linolja. Det materialet skiljer sig från plast då det inte går att smälta/svetsa skarvar eller vika mattan skarpt utan att den bryts av. Därför funkar den inte i våtrum.
 
  • Gilla
thejaccen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Linoleum är gjort av sågspån och linolja. Det materialet skiljer sig från plast då det inte går att smälta/svetsa skarvar eller vika mattan skarpt utan att den bryts av. Därför funkar den inte i våtrum.
Jag förstår! Hur ställer du dig till att linoleum alltid har en jutevävs-baksida? Stämmer detta?

Tack!

En sak till: Jag lade en tjock homogen "fläktrumsmatta" i mitt lilla bås på skolan som var tungt att både hålla och skära i. Kan detta också kallas för plastmatta eller heter det "gummimatta" eller något liknande?

Mvh
 
Man säger nog plastmatta eller fläktrumsmatta, gummimatta är just gummimatta.

Linoleum går att svetsa men inte värma och vika på samma sätt som en plastmatta.

Eminent och optima är exempel på homogena mattor
 
  • Gilla
thejaccen
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man säger nog plastmatta eller fläktrumsmatta, gummimatta är just gummimatta.

Linoleum går att svetsa men inte värma och vika på samma sätt som en plastmatta.

Eminent och optima är exempel på homogena mattor
Tack så mycket!

En annan sak jag undrar över. Jag har tänkt att lägga laminatgolv i min farsas ena rum som börjar bli dåligt som det ligger parkett i. Hur gör jag för att få upp nivån i rummet om jag tar bort parketten för att vara i jämn nivå med det närliggande rummet i och med att laminat är tunnare?

Kan man lägga laminat DIREKT på parkettgolvet om nivåskillnaden blir jämn med det andra rummet? Det ligger en plastmatta i hallen.
 
Lär dig att slipa golv också är mitt råd :D
 
  • Gilla
thejaccen
  • Laddar…
1. Linol är inte till för att lägga i våtrum, nej. Man lägger antingen heterogena eller homogena plastmattor.

5. En linol känner du igen på mönstret, googla lite bilder på linoleummattor så ser du att de har ett likartat mönster på sig. Oftast har de väv på baksidan, dock finns vissa mer ljuddämpande som har typ skum på baksidan. Kan eventuellt vara väv mellan ytskikt och "skum". Om inte annat så känns denna igen på vikten, 10 kg/m..

8. Textilplattor limmar man inte på parkett! Risken är stor att skarvarna kommer öppnas upp med tiden då parketten rör på sig, rätt logiskt egentligen. De ska istället läggas med s.k. tactiles, alltså tejpas ihop i alla hörn på varje platta så att allt sitter ihop men ändå ligger löst på trägolvet, tidsödande men nödvändigt om man vill lämna någon sorts garanti.
 
  • Gilla
thejaccen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.