Hejsan har en bostadsrätt, hittar inga balofixer i köket. Men efter mycket letande hittar jag en vid varmvattenberedaren i badrummet.

Ifall jag stänger av denna stoppar jag vattnet i köket?
 
  • Vattenledningar och avstängningsventil vid varmvattenberedare under diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ingen ballofix på bilden ?

Kranen där är vanligtvis avstängningen in till varmvattenberedaren bara.
Dels stoppar det inte kallvattnet, dels är det inte säkert att det stoppar varmvattnet heller då det är ingången, även om minskat tryck torde göra att det iaf bara droppar/rinner långsamt- lite beroende på var du har VVB'n förstås.

Normalt sett finns ngn form av avstänning intill lägenheten, men annars måste vattnet stängas av för hela portuppgången. Fastighetsförvaltaren borde kunna hjälpa till där - pöassa på att montera ballofixer för nästa gång samtidigt då skulle jag säga :)
 
Om ballofixen är inkommande så stänger man av den och även varmvattnet på varmvattenberedaren.

Man ser ballofixen på bilden @klaskarlsson
 
F FavoritSWE skrev:
Hejsan har en bostadsrätt, hittar inga balofixer i köket. Men efter mycket letande hittar jag en vid varmvattenberedaren i badrummet.

Ifall jag stänger av denna stoppar jag vattnet i köket?
Ingen här kan tyvärr säga det med säkerhet utifrån en bild där det inte tydligt framgår hur allt sitter ihop.

Enklast att ta reda på det är väl att vrida på kranen i köket och låta det rinna. Sen prova att stänga vattnet vid ballofixen. Slutar det då att rinna i köket så har du lyckats. Kom ihåg att testspola både kallvatten och varmvatten. Du lär få stopp på både kallvatten och varmvatten. Om det inte går att stänga utloppet på varmvattenberedaren så lär du se till att den också har stängt tillflöde av vatten och spola i kranarna tills den tömd. Den brukar ju rymma ett stort antal liter vatten som du inte vill råka få ut på köksgolvet när du demonterar kranen.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ser ingen ballofix på bilden ?

Kranen där är vanligtvis avstängningen in till varmvattenberedaren bara.
Dels stoppar det inte kallvattnet, dels är det inte säkert att det stoppar varmvattnet heller då det är ingången, även om minskat tryck torde göra att det iaf bara droppar/rinner långsamt- lite beroende på var du har VVB'n förstås.

Normalt sett finns ngn form av avstänning intill lägenheten, men annars måste vattnet stängas av för hela portuppgången. Fastighetsförvaltaren borde kunna hjälpa till där - pöassa på att montera ballofixer för nästa gång samtidigt då skulle jag säga :)
 
  • VVS-installation under köksskåp med kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar, har precis haft en vvsare ute för att renovera badrummen och byta allt. Men var på jobbet när detta gjordes, så missade att kolla med han.

Är ett radhus, och hittar ingenstans där det annars skulle gå att stänga av. Antar att detta är inkommande ledning. Tänker ifall vvsaren lyckades utan vaktmästaren så måste jag ju kunna det också.

Är elektriker och fick låna huvudnyckel då vi var tvungen att bryta strömmen när jag skulle byta säkringsskåpet. Men fanns bara 1 huvudkrav i det huset, och är ju sjukt ifall man måste stänga av vattnet för hela radhuslängan?
 
Ifall jag stänger av inkommande kallvatten, försvinner trycket på varmvattnet automatiskt? Eller måste jag tömma 300 liter varmvatten? Finns ingen balofix längs varmvatten ledningen nämligen.

Sjukt konstigt att vvsaren inte satte dit någon stans att bryta vattnet, han har endå bytt allarören både i kök och badrum. Samt installerat varmvattenberedaren.
 
Du överdriver nog, 300L beredare är stor!
 
  • Gilla
FavoritSWE
  • Laddar…
det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet från beredaren,
kolla med rörläggaren var han stängde vattnet
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ah, den såg jag inte.
Den ser ut att kunna vara inkommande vatten.
Prova att stänga av den och vrid på kranen: Kommer det inte vatten så funkade det :)

Det är lite lurigt med VVB dock då den iofs drivs av trycket från kallvattnet, men lite beroende på hur högt den sitter osv så kan det ändå komma lite vatten från den. Så att tömma den kan vara bra...
 
Våran varmvattenberedare i stugan fortsatte tappa vatten efter kallvattnet var avstängt.
Efter googlande på min varmvattenberedare så var det en kran på varmvattenberedaren man kunde vrida på så att man slapp tappa ur vattnet. Om du tappar ur vattnet bryt strömmen till beredaren så att elptronen inte går sönder.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du överdriver nog, 300L beredare är stor!
Det gör jag förmodligen, men gissar att det är många liter vatten som måste tömmas isåfall.
 
T Tompafix skrev:
Våran varmvattenberedare i stugan fortsatte tappa vatten efter kallvattnet var avstängt.
Efter googlande på min varmvattenberedare så var det en kran på varmvattenberedaren man kunde vrida på så att man slapp tappa ur vattnet. Om du tappar ur vattnet bryt strömmen till beredaren så att elptronen inte går sönder.
Tack för tipset. Ska ringa hit rörmokaren igen, ska ha balofixer på toaletterna och köket. Är ju värdelöst ifall det blir en läcka.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är kallvattnet som trycker ut varmvattnet från beredaren,
kolla med rörläggaren var han stängde vattnet
Var 2 månader sedan och han kommer inte ihåg. Men han ska komma och eftermontera balofixer. Förstår inte varför han snålat med det när jag gav han fria händer. Annars har han bytt varenda koppling och rör förutom det som ligger i vägg/golvet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.