Hej,

jag har blivit med en Samsung sidebyside kyl/frys och nu behöver jag koppla in vatten till kylen så att den kan göra is.

jag skulle behöva hjälp med hur jag kopplar detta på bästa vis. Jag har kört fast…

bifogar bilder.

första visar själva kopplingen som ska kopplas till vatten. Och det är de vita slangen.
Vit vattenslang för ismaskin visas nära golvet i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra visar ”slangens” in och ut där den blå ska vara ut till frysen.
Vit kylskåpsslang och mässingskoppling på träyta som behövs för ismaskinsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje visar min koppling idag under diskhon.
Vattenkoppling med T-koppling och slangar under diskbänk inför installation av kyl/frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag förstår måste jag skapa en till utväg för vatten till den vita slangen. En vanligt T-koppling löser inte biffen då slangen måste kopplas på. Var ni några bra förslag?
 
Uppe till höger på bild2 är en adapter som skruvas fast på vattenledningen (plankoppling med planpackning), sedan monteras vita slangen på adaptern.
 
A
Hadiiz Hadiiz skrev:
Hej,

jag har blivit med en Samsung sidebyside kyl/frys och nu behöver jag koppla in vatten till kylen så att den kan göra is.

jag skulle behöva hjälp med hur jag kopplar detta på bästa vis. Jag har kört fast…

bifogar bilder.

första visar själva kopplingen som ska kopplas till vatten. Och det är de vita slangen.
[bild]

Andra visar ”slangens” in och ut där den blå ska vara ut till frysen.
[bild]

Tredje visar min koppling idag under diskhon.
[bild]

Som jag förstår måste jag skapa en till utväg för vatten till den vita slangen. En vanligt T-koppling löser inte biffen då slangen måste kopplas på. Var ni några bra förslag?
montera en likadan koppling som till diskmaskinen och använd de övriga delarna på bilden för att få en komplett slang. Allra helst vill man undvika skarvar så egentligen skulle du ha en slang hela vägen utan byte mellan vit och blå.
 
Vad tror ni om denna kombo. Plus packning
 
  • Rörkopplingsdelar inklusive en T-koppling, en gängad nippel och en packning på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fel typ av T-koppling, den du har är klämringskoppling på alla tre anslutningarna, det ska vara plan/rör-anslutning mot övergången.

Tex https://www.clasohlson.com/se/p/30-9050
Eller en planadapter, https://www.vatette.se/produkter/ko...pling/product/fg0604689/planadapter-dy15-g-12

Anledningen är att det finns risk att den smala kanten på en klämringskoppling skär sönder planpackningen. Eller om lin (gängtejp) används så finns risken att klämringskopplingen spricker pga tunt gods.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är fel typ av T-koppling, den du har är klämringskoppling på alla tre anslutningarna, det ska vara plan/rör-anslutning mot övergången.

Tex [länk]
Eller en planadapter, [länk]

Anledningen är att det finns risk att den smala kanten på en klämringskoppling skär sönder planpackningen. Eller om lin (gängtejp) används så finns risken att klämringskopplingen spricker pga tunt gods.
tack för du tar dig tid och svara! Jag försöker lära mig. Min tanke var enligt följande bild:

VVS-installation med rör och kopplingar markerade i rött, vitt och blått för projektplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd = Ny koppling
Vit = Anslutning kallvatten blandare
Blå = Nya anslutningen till kyl frys.

Är det en dum idé?
Funkar den som du länkade hos Clas Ohlsons?

Rören idag är R12. Kopplingen R12xR15xR12.
Själva adaptern är 1/2"
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.