Tror inte på idén om DIY-baristor som gör hempulat ful-kaffe.

Vill jag ha en premiumkaffeupplevelse köper jag den tjänsten.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Provade kaffekvarn och kaffepress ett tag. Back to basics liksom.
Fick inte till det så det blev denna kombination.
SMEG-märkt silverfärgad mjölkskummare med magnetdriven visp och droppbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+
En vit Smeg mjölkskummare med magnetdriven visp, fristående och tre vybilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skummarens magnetdrivna visp gillar jag skarpt.
Inga rörliga delar för att överföra rotationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tror inte på idén om DIY-baristor som gör hempulat ful-kaffe.

Vill jag ha en premiumkaffeupplevelse köper jag den tjänsten.
Kan lova dig du lyckas bättre än en Jura på första försöket. :crysmile:
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan lova dig du lyckas bättre än en Jura på första försöket. :crysmile:
Är så satans trött på alla som skall hålla på. Flertalet polare har grymma maskiner som har bönor speciallbrända för deras tryck osv. Frågan från att man vill ha kaffe tills att det kommer en ljummen espresso varierar från 15min till 45min beroende på hur många i sällskapet man är. Alla har dessutom en Moccamaster för det dagliga livet.

Ser hellre en slät kopp kaffe eller en Nespresso på middagar. Samma personer håller även på att baka bröd. Trevligt initiativ. Men bor man 5 min från 4 utav sveriges bästa bagerier så känns det sådär halvmotiverat.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag börjad dricka kaffe i den mogna åldern av 44 år. Efter det har jag snöat in på kaffe i alla dess former. Jag har en vanlig bryggare som jag tycker ger tillräckligt bra kaffe för vardagsbruk, ibland :rofl:. I alla fall när man har många gäster och Avecen behöver en kompis.

Jag har en Nesspressomaskin med de små kapslarna som jag tycker ger godare kaffe, men är hutlöst dyr per kopp. Även om jag använder andra märken än Nesspresso på kapslarna.

Nu har jag testat kaffe från en dyrare kaffemaskin som kan hantera bönor direkt och har en mjölkskummare, jag älskar en god latte och en riktigt maskin ger överlägset bäst kaffe. Så jag sitter och kikar lite på en maskin. Dock är det något av en djungel, precis som med alla andra verktygsinköp.

Så, vilken maskin använder ni? Rekommenderar ni någon speciell? Vad önskar ni att hade tittat extra på mm?

Budget kan vi avvakta med så att det inte är en faktor som hindrar rekommendationerna. Men rena professionella maskiner kan vi lämna därhän. Det är en hemmamaskin för begränsat användande vi pratar om.
Efter att ha tagit oss igenom ett antal kaffemaskiner (som maler från hela bönor) så har vi sedan 2018 haft en Jura E8 och är supernöjda. Mina föräldrar har även de en Jura som har 15år på nacken, den har hållit mekaniskt och gör minst lika gott kaffe idag som då. Dock har den börjat trilskas med en givare för droppbrickan. De kostar en del men med tanke på vad det historisk kostade oss att byta maskin vartannat år så är det värt det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BastuBerra BastuBerra skrev:
Efter att ha tagit oss igenom ett antal kaffemaskiner (som maler från hela bönor) så har vi sedan 2018 haft en Jura E8 och är supernöjda. Mina föräldrar har även de en Jura som har 15år på nacken, den har hållit mekaniskt och gör minst lika gott kaffe idag som då. Dock har den börjat trilskas med en givare för droppbrickan. De kostar en del men med tanke på vad det historisk kostade oss att byta maskin vartannat år så är det värt det.
Varför bytte ni kaffebryggare vartannat år? Nuvarande bryggare har jag iofs bara haft 5 år pga köpte ny efter skilsmässa men räknar den fortfarande som relativt ny..
 
Kaffebryggare är som cyklar. Det finns ingen prisgräns uppåt.
Jag är dock ingen riktig kaffekännare, men gillar espresso.
Jag började också med Nespresso, men skaffade senare en automatisk som malde hela bönor av ekonomiska skäl. Den första (en Severin) slutade fungera efter 18 månader, åkte ut och in hos Media Markt och blev till sist ett hävt köp. Den andra var en Krups köpt på Amazon.de för ca 3000 kr. Fungerar utmärkt även efter två år.
 
T Tela80 skrev:
Varför bytte ni kaffebryggare vartannat år? Nuvarande bryggare har jag iofs bara haft 5 år pga köpte ny efter skilsmässa men räknar den fortfarande som relativt ny..
T Tela80 skrev:
Varför bytte ni kaffebryggare vartannat år? Nuvarande bryggare har jag iofs bara haft 5 år pga köpte ny efter skilsmässa men räknar den fortfarande som relativt ny..
Vår första kaffemaskin (2011-2014) höll i ca 3år och då gav kvarnen upp, bytet skulle tyvärr bli för dyrt så vi valde att investera i en ny. Efterträdaren höll i ca 4 år (2014-2018) och blev successivt sämre. Den hade till slut ett flertal av sensorerna som felaktigt varnade för t.ex. ”fyll på bönor”, ”droppbricka full”, ”fyll på vatten” osv.
Jag skulle också räkna vår senaste kaffemaskin (Jura E8 från 2018) som relativt ny. Precis inkörd
 
Min första maskin Saeco köpte vi för 10 år sedan för 12.000, den höll i 2 år hade förlängd garanti så vi fick en ny dyrare modell. Den höll också bara 2 år. Sedan köpte Philips upp Saeco och vi valde då en för 16.000:-, men det var som vanligt höll bara 2 år. Deras verkstad kunde inte reparera den så då gick vi och köpte en Jura E8, kostade 12.000:-, men vilken skillnad, en underbar maskin som du inte behöver plocka isär för rengöring, bara stoppa i en tablett och trycka på knappen. Jura kanske kostar lite mer men vilken kvalitet, lätt att använda, tryck på knappen för vad du vill ha, stoppa en slang i mjölkbehållaren om du vill ha latte mm. Kan rekommenderas
 
Bengt Sjöberg Bengt Sjöberg skrev:
Kaffebryggare är som cyklar. Det finns ingen prisgräns uppåt.
Jag är dock ingen riktig kaffekännare, men gillar espresso.
Jag började också med Nespresso, men skaffade senare en automatisk som malde hela bönor av ekonomiska skäl. Den första (en Severin) slutade fungera efter 18 månader, åkte ut och in hos Media Markt och blev till sist ett hävt köp. Den andra var en Krups köpt på Amazon.de för ca 3000 kr. Fungerar utmärkt även efter två år.
Maskinen jag länka till ovan för 14k med dubbla kokare duger för alla hushåll och tom ett mindre cafe.
https://www.kaffecompagniet.se/103375
 
blackarrow blackarrow skrev:
så det blev denna kombination.
[bild]
Återkom gärna med en rapport om hur den maskinen presterar!
 
Bart Bart skrev:
Jag börjad dricka kaffe i den mogna åldern av 44 år. Efter det har jag snöat in på kaffe i alla dess former. Jag har en vanlig bryggare som jag tycker ger tillräckligt bra kaffe för vardagsbruk, ibland :rofl:. I alla fall när man har många gäster och Avecen behöver en kompis.

Jag har en Nesspressomaskin med de små kapslarna som jag tycker ger godare kaffe, men är hutlöst dyr per kopp. Även om jag använder andra märken än Nesspresso på kapslarna.

Nu har jag testat kaffe från en dyrare kaffemaskin som kan hantera bönor direkt och har en mjölkskummare, jag älskar en god latte och en riktigt maskin ger överlägset bäst kaffe. Så jag sitter och kikar lite på en maskin. Dock är det något av en djungel, precis som med alla andra verktygsinköp.

Så, vilken maskin använder ni? Rekommenderar ni någon speciell? Vad önskar ni att hade tittat extra på mm?

Budget kan vi avvakta med så att det inte är en faktor som hindrar rekommendationerna. Men rena professionella maskiner kan vi lämna därhän. Det är en hemmamaskin för begränsat användande vi pratar om.

Sage oracle touch. Halvautomatisk och enkel att sköta om. Skummar mjölk som en riktigt proffsmaskin. Viktigast är dock att köpa ordentliga bönor och inte de i vanliga affären
 
Sage är säkert bra, men det verkar ju vara lika mycket slabbande med den som med vilken manuell maskin som helst. Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Moonball
  • Laddar…
Halvautomatisk. Maler bönorna och pressar de åt dig sen byter du plats och trycker på knappen. Inte svårare än så. Går inte att jämföra kaffe från en helautomatisk maskin med denna i mina ögon. Färskrostat och du blir förvånad
 
Jo, men fortfarande kladdande med puckar och mjölkkannor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.