WC-anslutning bredvid ett avkapat 110-rör i ett kaklat golv vid list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ska ansluta en toalettstol till ett 110-rör som sticker upp ur golvet. Tänkte använda toalettanslutningen som syns i bilden, men för att få dit den måste man kapa röret flush med golvet, vilket känns lite läskigt. Är det bara att göra så eller? Det är inget våtrum, men det ligger ett tätskikt under kaklet som lite skydd.

Ont om instruktioner på exakt hur dessa WC-anslutningar ska användas, men dom finns ju att köpa överallt. Här t.ex:
https://www.byggmax.se/wc-anslutning-p31279
 
kulle
Gör hål i en bit masonit och lägg som distans och skydd när du sågar
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Använd ett multiverktyg /fein och lägg en isskrapa, sådan där billig i plast, som skydd mot golvet vilket bladet kan glida jäms..
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
OK. Tack för alla tips. Själva kapandet har jag inga problem med, det jag funderade på var om man ska kapa jäms med golvet eller inte.

Jag antar att det finns någon av alla dessa branchregler som säger att man inte ska kapa vid överkant plattor, å andra sidan går det ju inte att få in en sådan toalettanslutning jag har på bilden utan att just kapa vid golvet. Man kan ju köra ner toan direkt i röret, men då måste man ha en utanpåliggande muff som jag inte sett var man köper. Dessutom skulle jag gärna flytta toan några mm åt sidan jämfört röret* och då passar anslutning med offset perfekt.
 
Kan inte röret sticka upp lika långt som det är till första avsatsen på kopplingen?
 
BerraBo BerraBo skrev:
Kan inte röret sticka upp lika långt som det är till första avsatsen på kopplingen?
Nja, kopplingen rider på röret. Det är kapning längs golvet som gäller.
Vit plastkoppling monterad på svart rör mot klinkergolv med svarta och vita sexkantiga plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom där ska egentligen sättas innan tätskikt men så blir det aldrig.
Tror du kan kapa ca 10mm ovan golv och få dit den.
 
V
nino nino skrev:
Dom där ska egentligen sättas innan tätskikt men så blir det aldrig.
Tror du kan kapa ca 10mm ovan golv och få dit den.
Absolut inte
 
nino nino skrev:
Dom där ska egentligen sättas innan tätskikt men så blir det aldrig.
Tror du kan kapa ca 10mm ovan golv och få dit den.
Tror du blandar ihop det med en toalettstos. Detta är alltså en mojäng som passar inuti ett rör, kolla bilden i första inlägget.
 
K KungAnka skrev:
Tror du blandar ihop det med en toalettstos. Detta är alltså en mojäng som passar inuti ett rör, kolla bilden i första inlägget.
Jaha vad är det för mojäng då?
Wc stos sätter man i 110 slätända

Är det en exenter så du kan flytta ut stolen från väggen?

Kan du inte få dit den utan att kapa röret så har du väl inget annat väl än att kapa?
 
nino nino skrev:
Jaha vad är det för mojäng då?
Wc stos sätter man i 110 slätända

Är det en exenter så du kan flytta ut stolen från väggen?

Kan du inte få dit den utan att kapa röret så har du väl inget annat väl än att kapa?
Ja, det är en excenter. Rörmokaren jag anlitade borrade snett, men snabb var han…. Funkar säkert på moderna jättetoaletter, men denna är strax under 80 cm bred och då måste det sitta mitt i rummet.

Röret är kapat och toaletten installerad i förrgår. Det blev bra, tror jag. Hade det varit våtrum så hade jag nog velat ha stosen innan och tätskiktat. Nu är det alltså rör mot golv. Det ser ut exakt så på handfateten i båda våra riktiga badrum, gjorda av proffs, har inte tänkt på att det skulle vara något fel, men jag har läst nånstans att alla rör ska sticka upp? Även för detta handfatet är det kapat bara några mm över golvet, annars får man inte dit täckbrickan (eller vad nu den där kromade tallriken heter).
Kromad excenter med synligt rör och täckbricka på ett kaklat badrumsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.