Vilken laddbox ör den bästa? Motivera valet i tråden.

  • Antal röster
    56
Har plöjt genom alla trådar jag hittat om dessa två laddboxar. Vad jag läser så verkar de vara jämlika, de verkar klara exakt samma saker, och båda har ett pris på drygt 9000 kr monterat och klart i denna konfig:
  • Inklusive "Standardinstallation"
  • 3 fas / 16 A
  • Lastbalansering med separat mätare för detta, då jag inte har HAN-port
  • Löstagbar kabel om minst 5 meter
  • Hållare för kabel
  • Appstyrning
Övriga krav jag har beaktat och funnit att båda dessa boxar uppfyller:
  • Går att integrera i Home Assistant
  • Kan kommunicera mellan elmätare och box via något av aktivt lan (RJ45), alternativt separat kabel med RJ12 eller RJ11. Wifi duger i värsta fall.
Jag är osäker på hur Garo respektive Easee hanterar lastbalanseringen om det bara är exempelvis en fas som har hög belastning, fortsätter boxarna att ladda fullt på de faser som går, eller sänks laddningen rakt över? Förödande om bara en fas är fullt belastad...

Ge mig lite lite input här, finns det några Skillnader mellan dessa boxar som gör den ena bättre än den andra?
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar tystnaden som att ingen annan heller kan se några fördelar/nackdelar eller skillnad i funktioner sinsemellan?
 
Lastbalansering sker genom att man sänker effekten över alla 3 faser samtidigt.
 
M merbanan skrev:
Lastbalansering sker genom att man sänker effekten över alla 3 faser samtidigt.
Okej, trist. Men är det så med båda laddboxar så är det ju som det är. Tack för infon!
 
Jag kör Watty och Easee och det funkar riktigt bra. Men det finns ett par svagheter man bör känna till.

1. Watty skickar förbrukningsinfo till Tibber över molnet så om en fas får överbelastning så måste Tibber sedan skicka signal över 3G till laddboxen för att sänka ner laddhastigheten. Det finns en fördröjning här på ett par sekunder.

2. Man kan ställa in så att om Easee inte har kontakt med Tibber över 3G så kan laddhastigheten ställas ner till önskad styrka så den inte går upp på max och smäller säkringen om man har otur, so far so good. Men det finns ett kryphål här och det är att om Watty inte skickar data till Tibber över nätet, t.ex. om ditt internet går ner etc, så kommer Tibber inte ställa ner laddhastigheten per automatik.

Med det sagt tycker jag det funkar suveränt. Jag är dock medveten om ovanstående och har rapporterat in att de borde fixa så att om Watty inte skickar ngn data borde den också ställas ner till valfri hastighet.

Som alternativ finns också Tibber Pulse som ska fixa ovanstående problem då den har direktkontakt med laddboxarna, så om du har en elmätare med nätverksuttag så kanske det är en lösning.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha hört efter med folk som har Easee och även ett snack med en elektriker som monterar laddboxar, så föll valet på Garo. Motivet är att Garon inte är beroende av någon molntjänst för att lastbalanseringen ska fungera. Verkar även vara flera som har erfarenhet av att Wattyn slutar svara och kräver omstart för att fungera igen.
Har man HAN på sin elmätare och kan använda Easee Equalizer kanske det vore det bästa alternativet, men det har inte jag
 
Tjena. Sitter och funderar på exakt samma saker.
Jag har också kommit fram till att Garo med lastbalansering i elskåpet måste vara det bästa. Man vill ju att laddning och balsnering skall fungera även om internet går ner tänker jag. Jag har ännu inte köpt box men det lutar åt Garo.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Det blev riktigt bra med Garo och fint att kunna se hushållets belastning på huvudsäkringarma i mobilen, även per fas.
En nackdel är dock att den inte stöds av Tibber eller Greenely (i dagsläget) om man vill ha smartladdning med timpris så blir det då alltså mer handpåläggning.
Har beställt en laddbox av Eways till till en ennan adress, då blir det en Zaptec Go med separat lastbalansering likt Garon för att vara säker på att bilen laddas även om internet går ner, men som då stöder smartladdning integrerat med dessa elleverantörer. Får se hur det funkar.
 
  • Gilla
LoweW och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Vispen74 Vispen74 skrev:
Det blev riktigt bra med Garo och fint att kunna se hushållets belastning på huvudsäkringarma i mobilen, även per fas.
En nackdel är dock att den inte stöds av Tibber eller Greenely (i dagsläget) om man vill ha smartladdning med timpris så blir det då alltså mer handpåläggning.
Har beställt en laddbox av Eways till till en ennan adress, då blir det en Zaptec Go med separat lastbalansering likt Garon för att vara säker på att bilen laddas även om internet går ner, men som då stöder smartladdning integrerat med dessa elleverantörer. Får se hur det funkar.
Tips är att använda Gridio för att smartladda mot timpris. Funkar med Tesla, VW, Skoda, Hyundai och Kia för tillfället, mer lär komma. Så behöver man inte vara beroende av en specifik el-leverantör / laddare. Det är en API lösning istället. Kör själv Garo GLB + RS485 lastbalanserar.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Köp du en Garo, du lär inte bli missnöjd. Svensk kvalitet från Gnosjö.

Tips. Om du eventuellt behöver ladda 2 bilar om ett tag. Slå gärna till på en Garo Twin redan nu.
 
Vi är toknöjda med våran easee, den är riktigt snygg också, Garon är dubbelt så stor, men verkar förordas av elektriker, de kör väl med de märken de är vana vid. Vi kör lastbalansering via Tibber, men det finns ju en lösning från Easee också om man vill gå den vägen.

/S
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Vi är toknöjda med våran easee, den är riktigt snygg också, Garon är dubbelt så stor, men verkar förordas av elektriker, de kör väl med de märken de är vana vid.

/S
De kör med märken som de får bäst rabatt på hos Ahlsell!
Personligen skulle jag aldrig köpa en Garo laddare av den anledningen.

Det verkar inte vara några höjdar boxar heller då de sköt många ombordladdare på Teslor.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
De kör med märken som de får bäst rabatt på hos Ahlsell!
Personligen skulle jag aldrig köpa en Garo laddare av den anledningen.

Det verkar inte vara några höjdar boxar heller då de sköt många ombordladdare på Teslor.
Garo alla dagar i veckan. Stabila o bra.
Eaase vilket skämt.
Men du kanske är elektriker som jag ?
 
E Elajomannen skrev:
Garo alla dagar i veckan. Stabila o bra.
Eaase vilket skämt.
Men du kanske är elektriker som jag ?
Nej jag är inte elektriker så jag har tyvärr inte någon bra rabatt hos Ahlsell.

Hur mycket rabatt har du på en Garo box? 60%

Är Garo klara med återkallningen av boxar?
 
  • Älska
SonnyListon
  • Laddar…
LoweW
E Elajomannen skrev:
Garo alla dagar i veckan. Stabila o bra.
Eaase vilket skämt.
Men du kanske är elektriker som jag ?
Vad gör Easee-boxen till ett skämt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.