Hej,

I sommarstugan skulle jag vilja kunna ställa ner värmen till 10 grader och sedan styra så det är varmt och gott när vi kommer dit.
I min enfald köpte jag en 240v styrning via Wifi (som tur var köpte jag bara en för att testa) innan jag insåg att det är 400v till elementen.
Har letat som fasen men hittar ingen styrning till 400v så min fråga till forumet är:

Hur fasen löser man detta?
Kan man koppla någon sorts styrning till AvPåknappen?, skarva in och seriekoppla en styrning på av/påknappen, finns det något kopplingsschema över dessa element?
(LVI MEB-505 400v)
 
Som jag förstår det så vill du inte stänga elementen helt utan bara skruva ner dem? Eller upp vid ankomst?

Då krävs det något smartare än en brytare ju. Finns element med inbyggd wifi som styrs av en liten centralenhet som kopplas mot internet. e-touch tror jag den vi har heter.

Alternativet blir väl att ha en central styrning av alla element som bryter 400V med en kontaktor. Ganska vanligt att värmesystemen funkar så ändå i direkt-el för att dela upp huset i 2-3 grupper som inte värmer samtidigt (och därmed kan man minska huvudsäkringen). Då är det denna styrning man ska in och peta med.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Som jag förstår det så vill du inte stänga elementen helt utan bara skruva ner dem? Eller upp vid ankomst?.
Nja det är ok att dom stängs av om dom gör det via fjärrstyrning för då kan jag låta en extern termometer styra elementet i rummet eller rummen via Wifi.

Tanken var att använda en sådan här styrning (https://www.styrahem.se/p/436/strombrytare-paav-wifi-16a-forbrukning-sonoff-pow-r2) Sonoff POW R2.
men då elementen kör på 400v så fungerar inte det den hade då brutit strömmen till elementet när det var så varmt som jag ställt in det på i automatiken.

Sedan kan jag då innan jag åker upp höjja temperaturen till 20 grader så det är varmt när man kommer upp.
(så var tanken i alla fall)
 
Hur stor är stugan?

Billigast borde väl vara en 2kw byggfläkt som går på 230v och som du styr med den där grejen du köpte eller med en Shelly-plug.

Ställ elementen på 10 grader och innan du ska till stugan så brassar du igång byggfläkten för att få upp värmen.

När du kommer till stugan så stuvar du bort byggfläkten och ställer upp de ordinarie elementen.

Tråkig och inte så elegant lösning. Vi du ha det riktigt smaskigt så köp Wi-Fi-element 400v, till exempel Adax.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
B
Eller så låter du din sonoff styra att tvåpoligt relä som slår av/på bägge faserna på ditt 400v element.

Personligen så har jag haft lite sisådär erfarenhet av tillgänglighet på sonoff, så jag skulle nog låta ett element stå på 10C alltid, ifall fjärrstyrning lägger av så du har en grundvärme och slipper frysskador även om din aonoff av nån anledning lägger av.

Och har du inte köpt en sonoff ännu, så skulle jag skippa det och köra på shellys produkter istället.
 
  • Gilla
jayal1972
  • Laddar…
Via Wifi så kan Shelly styra ditt hem.
400V dvs 3-fas kan du (mäta strömförbrukning och) styra via en Shelly 3em (3-faser) puck soms styr en kontaktor. En Shelly 1em kan även den styra en kontaktor. Du kan även mäta temperatur och luftfuktighet via Shelly 1pm och faktiskt koppla dettta så att en annan Shelly enhet styrs av den uppmätta temperaturen. Dock är frågan vad som blir bäst i ditt fall. I mitt fall så styr jag lampor och dylikt i hemmet, frostvakter och element och styrning av pool teknik men såklart även för att mäta förbrukning.
 
Ja, jag skulle definitivt inte förlita mig på Sonoffs produkter som frostskydd. Tappar den internet så blir den helt lobotomerad och slutar reglera temperatur. Sinnessjukt dåligt gjort.

Problemet som finns med att reglera 400v är att det inte finns någon smart-switch på marknaden som har ett relä som är godkänt för över 240v samt att nätaggregatet i dessa också bara klarar 240v. Jag har inte hittat någon sådan produkt än iaf.

Att montera ett relä som klarar 400v går ju att göra men blir knappast snyggt och diskret.

Att styra på/av-knappen, som du var inne på, är heller ingen väg att gå. Dels så är det ju 400v även där och det kräver ju även modifikationer av elementet.

Ett sätt är att inte styra alla element och byta ut de som du vill kunna fjärrstyra till motsvarande 240v. De kan ju styras av Shelly eller liknande.

Det finns en "halvdan" lösning som kan tillämpas på 400v-element som ger viss effekt och det är att låta fjärrbrytaren kontrollera nattsäkningen som finns på dessa element. Visst, det ger bara ett arbetsområde på 4 grader så om du sätter elementet på tex 18 grader så kan du fjärrstyra det mellan 14-18 grader.

Det är väl de lösningar jag kan komma på för tillfället.
 
Själv så har jag en Plejd CTR-01 som drar en kontaktor under vilken samtliga radiatorer sitter. Har även en Plejd Gateway så jag kan styra från distans. Men det är av/på. När jag lämnar stugan har jag en liten portabel radiator centralt placerat i stugan (45 m2) med termostat på 10-12 grader som sköter sig självt under tiden jag inte är där. Vid ankomst ställer jag undan den. Nån timma innan avfärd kickar jag igång skiten med mobilen bara. Aldrig varit problem.
 
D Derbyboy skrev:
Hur stor är stugan?

Billigast borde väl vara en 2kw byggfläkt som går på 230v
Inte så tokig idé som man kan ha som reserv om jag inte hittar någon annat sätt IAF.
Stugan är dock 120kvm så det får bli några till fläktar isåfall men men ibrist på annat så kanske.
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
Eller så låter du din sonoff styra att tvåpoligt relä som slår av/på bägge faserna på ditt 400v element.

Personligen så har jag haft lite sisådär erfarenhet av tillgänglighet på sonoff, så jag skulle nog låta ett element stå på 10C alltid, ifall fjärrstyrning lägger av så du har en grundvärme och slipper frysskador även om din aonoff av nån anledning lägger av.

Och har du inte köpt en sonoff ännu, så skulle jag skippa det och köra på shellys produkter istället.
Hmm ok, har en kontakt och en termometer som jag ska testa lite med en kupevärmare i ett litet rum för att se hur tillförlitligt det är, det är wifi versionen osäker om dom är bättre eller sämre men ska kolla lite på Shelly med
 
J jayal1972 skrev:
Via Wifi så kan Shelly styra ditt hem.
400V dvs 3-fas kan du (mäta strömförbrukning och) styra via en Shelly 3em (3-faser) puck soms styr en kontaktor. En Shelly 1em kan även den styra en kontaktor. Du kan även mäta temperatur och luftfuktighet via Shelly 1pm och faktiskt koppla dettta så att en annan Shelly enhet styrs av den uppmätta temperaturen. Dock är frågan vad som blir bäst i ditt fall. I mitt fall så styr jag lampor och dylikt i hemmet, frostvakter och element och styrning av pool teknik men såklart även för att mäta förbrukning.
Ok tack, du är den andre som nämner Shelly och att Sonoff inte är så tillförlitliga, ska kolla runt lite mer tror jag.
Tack för tipset på 3em ska kolla på den.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, jag skulle definitivt inte förlita mig på Sonoffs produkter som frostskydd. Tappar den internet så blir den helt lobotomerad och slutar reglera temperatur. Sinnessjukt dåligt gjort.

Problemet som finns med att reglera 400v är att det inte finns någon smart-switch på marknaden som har ett relä som är godkänt för över 240v samt att nätaggregatet i dessa också bara klarar 240v. Jag har inte hittat någon sådan produkt än iaf.

Att montera ett relä som klarar 400v går ju att göra men blir knappast snyggt och diskret.

Att styra på/av-knappen, som du var inne på, är heller ingen väg att gå. Dels så är det ju 400v även där och det kräver ju även modifikationer av elementet.

Ett sätt är att inte styra alla element och byta ut de som du vill kunna fjärrstyra till motsvarande 240v. De kan ju styras av Shelly eller liknande.

Det finns en "halvdan" lösning som kan tillämpas på 400v-element som ger viss effekt och det är att låta fjärrbrytaren kontrollera nattsäkningen som finns på dessa element. Visst, det ger bara ett arbetsområde på 4 grader så om du sätter elementet på tex 18 grader så kan du fjärrstyra det mellan 14-18 grader.

Det är väl de lösningar jag kan komma på för tillfället.
Tack, ok jag anar en viss fientlighet i forumet mot Sonoff ;) hahaha.
Ska testa den lite genom att ta bort internet och se hur den gör då men Shelly låter mer och mer lockande.

Ok har inte öppnat och kollat på hur det ser ut i elementet ännu och trodde att man hade en lägre spänning på styrkrets men är det 400v där med så är det ju ingen mening att koppla på nått där.
 
E Erik-Persson skrev:
Själv så har jag en Plejd CTR-01 som drar en kontaktor under vilken samtliga radiatorer sitter. Har även en Plejd Gateway så jag kan styra från distans. Men det är av/på. När jag lämnar stugan har jag en liten portabel radiator centralt placerat i stugan (45 m2) med termostat på 10-12 grader som sköter sig självt under tiden jag inte är där. Vid ankomst ställer jag undan den. Nån timma innan avfärd kickar jag igång skiten med mobilen bara. Aldrig varit problem.
Smart, lite som med byggfläkten som någon skrev om.
Ok ja jag har det som reserv lösning om jag inte hittar ett smidigare sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.