Själv blir jag överlycklig när grannen klipper häcken, brukar bjuda över dom på en GT som tack för hjälpen ;)
 
  • Gilla
Mikael Ströms och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det någon tomtgränsmarkering? Pinnar eller går det att se på tomtkartan? Nästa gång, spela in grannen i smyg med sin tfn , helt lagligt och kan vara bra att ha i framtiden,
Kan inte tänka mig att man får/ska spela in grannens tirader i telefon och att det på något sätt är lagligt.
Det är åtminstone omoraliskt och lär inte gjuta någon olja på vågorna i grannens aggressions-centrum.
Visa lite finess i stället och skicka grannen en blomma med en vers där du visar din vilja till kompromiss.
Du kan ju alltid skylla på din ljugande säljare?
 
  • Wow
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå varför du inte tog en diskussion med er granne innan du kapade ner häcken?!
Jag skulle också reagera om grannen hade kapat ner våran häck utan att diskutera det med oss!
 
  • Gilla
GlennB och 18 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Kan inte tänka mig att man får/ska spela in grannens tirader i telefon och att det på något sätt är lagligt.
Det är åtminstone omoraliskt och lär inte gjuta någon olja på vågorna i grannens aggressions-centrum.
Visa lite finess i stället och skicka grannen en blomma med en vers där du visar din vilja till kompromiss.
Du kan ju alltid skylla på din ljugande säljare?
Du får absolut spela in samtal utan att den andra vet om det - förusatt att du själv deltar i samtalet (du får m.a.o. inte spela in andras samtal utan deras vetskap).
 
  • Gilla
GlennB och 10 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Hot och trakasserier ska alltid anmälas.

Sedan häckfrågan.. är en annan sak. Jag hade blivit skogstokig om någon rörde min halva av en häck/träd/buske utan lov. Det hade jag polisanmält och krävt betalning för.

Inte för att ”jävlas”, utan för det var gjort utan min tillåtelse liksom (accepterar inte att någon tar sig friheter och förstör mina saker/egendom bara för denne vill/känner för det).

Har delat häck med två grannar tidigare (hade 2,5 m hög thujhäck på vardera sida om tomten) .. varav den ena grannen ville sänka den.. vi kompromissade till att vi tog ner den 50 cm..

För mig var häcken skälet till att vi köpte huset, den gav oss en privat baksida utan insyn.. i ett annars väldigt hustätt område. Vi älskade grannarna (kontakt än idag) och jag hjälpte dem med både skjuts till affärer och trädgårdsarbete .. men häcken fick de inte ner speciellt mycket mer. De fick ta ner sin halva om de ville, men då hade de fått stirra på bruna mittenkvistar i min ”vägg”.

Vi krigar alla för olika saker (tycker olika saker är olika viktigt..). Med bra kommunikation kan man dock både kompromissa lite (bägge parter) och kanske slippa alltför sura miner.. (konflikter)
 
  • Gilla
GlennB och 21 till
  • Laddar…
Jag hade dragit ner brallorna och ställt mig mot grannen och sagt ” här har du en häck ”, det kanske inte hjälper grannsämjan, ne men egentligen borde det inte vara så svårt kan jag iaf tycka, bjud ut grannen till baksidan och bjud på en pilz o en stänkare, sen gå igenom vad din säljare sagt och varför det blev som det blev, sen fråga om jag nu gjort fel, men jag kan ju inte göra det ogjort, bara försöka göra det bästa av situationen som är. Tror att grannen mjuknar till när man är lugn o sansad samt tillmötesgående tillbaka.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Svaret är enkelt. Du har gjort fel, och grannen har rätt. Sånt här används t o m som exempel i litteratur i juridikstudier.

Om man har något som står på gemensam tomtgräns får man inte göra väsentliga förändringar utan att vara överens med grannen. Att förändra höjden på det sättet du gjort är solklart en sådan väsentlig förändring.

Är av den här anledningen man rekommenderar att man planterar häckar eller bygger staket en bit in på egen tomt. Tillräckligt långt in så att man sköta från bägge sidor utan att kliva in på grannens tomt. Men här var häcken redan på plats, och dessutom innan du köpte huset. Då får du inte göra sånt här på eget bevåg. Drar grannen det till rättslig tvist är det troligt att han vinner den tvisten
 
  • Gilla
Tthz och 19 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Häcken har skapat olägenhet på så sätt att den varit omöjlig för mig att klippa om den skulle vara 2 meter hög. Sedan klippningen och då det upprörde så mycket känslor har jag bett tusen gånger om ursäkt till grannen men det har som sagt inte hjälpt. Tack för länken till domen. Sedan är nog häcken idag 1,5 meter hög och just nu är det en massa gröna små löv o knoppar så den kommer.

Inget konstigt alls att grannen blev upprörd om du inte pratat om häcken innan du klippte den. Enklast hade varit att prata med grannen att om de vill ha den på 2 meter så behöver de sköta den.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 8 till
  • Laddar…
P
Hej, din granne vet uppenbarligen inte ett jota om ligusterhäckar. Den är absolut inte förstörd. Vill man föryngra en liguster tar man ner hela häcken vid rötterna så den kommer om igen. Om ett år skjuter denna häck upp nya skott som ni endera kan låta växa upp eller klippa ner igen. Läs inte bara på info om juridiken utan även om häcken. Din granne kan möjligen hävda att han fått insyn på tomten men inte att häcken är förstörd så att den måste ersättas. För övrigt är bestämmelser om höjden på häck vid gathörn och utfarter mycket lägre än dina 1,35 m. En snygg häck är en prydnad för ett villakvarter,. Liguster är det tåligaste och ger efter blomning vackra svarta bär.
 
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Jag undrar hur det ser på övriga tomtgränser?
Har du el. din granne häck någon annan stans än det fotade?
Om man kan se samma häck på annan tomtgräns bör det tala om för dig vem som planterat ursprungligen, och därmed "huvudägare".
 
  • Gilla
Nynna
  • Laddar…
I sakfrågan så har TS granne all rätt att bli förbannad.. Jag hade blivit vansinnig o jag hade bott granne med TS. Allt hade kunnat lösas med en dialog, grannar imellan. När man läser såna här trådar är man lycklig att man köpte tomten bakom o framför och en del mark vid sidan..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Rasputitsa och 10 till
  • Laddar…
R
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Kolla på Eniro flygfoto och tomtgräns. Klipp sedan häcken efter tomtgräns i den höjd du vill/ orkar med. Grannen kan klippa i sin höjd.

Min granne har en mycket gammal granhäck som han struntar i. Jag klipper min sida och topp av hans häck. 2.5 meter hög.
Det ser för dj***gt ut men det är hans problem. Häcken är fin mot min tomt.
Vi är inte ovänner, men han " hinner" inte säger han
 
Verkar som att häcken är liguster och grannarna är ligister!
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag förstår inte. Om du tycker häcken är delad hur kommer det sig då att du som nyinflyttat tar ner den en halvmeter utan att först prata med grannen?

Sen verkar grannens reaktion varit väldigt överdriven.
Jag reagerade på exakt samma sätt - hur kan man ha nått pensionsålder utan att ha lärt sig fundamenta i hur man uppträder mot sina medmänniskor? Och framför allt sina grannar?

Noterar att de flesta svarar stödjande på det här inlägget, vilket jag såklart också borde göra om jag bara ville visa mig artig. Men författaren verkar vilja förstå sin granne, och det är alltid berömvärt i min bok.

Ponera att grannen talar sanning och alltså har projekterat, grävt, planterat, vattnat, ansat och betalat hela kalaset för att få en vacker och tät ligusterhäck som - efter många år - är tillräckligt hög för att slippa insyn.

Är det någon i det här forumet (utom författaren) som INTE hade förväntat sig en reaktion efter att man hyvlat ner den till navelhöjd?
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 27 till
  • Laddar…
Det enklaste är att i köpekontraktet beskriva vilken häck som är köparens och vilka häckar som är delade mellan grannarna, så har vi gjort på våra sålda fastigheter,gärna med en skiss så inga missförstånd uppstår. lycka till med grannen.
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.