A
M Megumi skrev:
Det är själva kolsyran som inte kommer med, bara rent vanligt kallt vatten just nu. Så vi hoppas det går att reparera/renovera. Det är vårt första alternativ, att försöka få hit den tekniskt kunnige killen som installerade det och se om det behöver rengöras "bakom" eller liknande. Ville mer höra om det var någon som hittat ett alternativ för en dag kommer det väl att behövas. Tack!
troligt är att din flaska inte passar adaptern för kolsyra, den har för liten urgröpning i toppen,
 
electroluxaren skrev:
troligt är att din flaska inte passar adaptern för kolsyra, den har för liten urgröpning i toppen,
Jättesnällt över ditt engagemang, men just den detaljen har vi gått igenom så många ggr under åren, speciellt i början, kyl och frys är fr 2007, Husqvarna varianten men det är väl samma. Så nu frågar vi varenda gång när vi är i Home butiken. Så dom här maskinerna har ju några år på nacken. Kan kalk i vattnet, vi har eget vatten från berget vi bor på (norra Bohuslän) orsaka att det kärvar ihop sig nånstans på vägen, tro? Agneta
 
A
M Megumi skrev:
Jättesnällt över ditt engagemang, men just den detaljen har vi gått igenom så många ggr under åren, speciellt i början, kyl och frys är fr 2007, Husqvarna varianten men det är väl samma. Så nu frågar vi varenda gång när vi är i Home butiken. Så dom här maskinerna har ju några år på nacken. Kan kalk i vattnet, vi har eget vatten från berget vi bor på (norra Bohuslän) orsaka att det kärvar ihop sig nånstans på vägen, tro? Agneta
Förtroende är bra men kontroll är bättre
Dessa tuber med detta felaktiga utförande av ventilhus är relativt nytt fenomen.
Du får gärna fotografera toppen på en tub och lägga upp det här så ser jag oxå.
Har du rätt utförande av tub så kan det vara differentialtrycksventilen, dvs den som låshandtaget sitter på. Är den av mässing så brukar kolsyran göra slut på den.
En fråga till är om det pyser till när du monterar och demonterar denna flaska?
 
M Megumi skrev:
Hej! Några år har gått sen du skrev här och undrade över kolsyrat vatten funktionen i dörren. Vi har exakt samma uppsättning kyl och frys (fr 2007 och Husqvarna men det var väl samma?) och nu krånglar kolsyrat vatten funktionen och vi, hela familjen, blir förtvivlade. Vill inte heller ha mer maskiner på bänken och sen sätta in och kyla ner i kylskåpet, alldeles för knöligt. Så min undran: har du hittat något kylskåp med kolsyrat vatten i dörren? Tacksam för kommentar! Agneta
Nej, min kyl o frys funkar fortfarande och har inte hittat något motsvarande någonstans. Jag har börjat förbereda mig för att det kan bli en Grohe Blue Home för att ersätta kylen. Är inte övertygad ännu dock.
Mvh
 
electroluxaren skrev:
Förtroende är bra men kontroll är bättre
Dessa tuber med detta felaktiga utförande av ventilhus är relativt nytt fenomen.
Du får gärna fotografera toppen på en tub och lägga upp det här så ser jag oxå.
Har du rätt utförande av tub så kan det vara differentialtrycksventilen, dvs den som låshandtaget sitter på. Är den av mässing så brukar kolsyran göra slut på den.
En fråga till är om det pyser till när du monterar och demonterar denna flaska?
Hej igen och tack! Jag återkommer, så snällt av dig! Jag sitter lite illa till, dvs jag är inte där kylskåpet är just nu! Agneta
 
L largab skrev:
Nej, min kyl o frys funkar fortfarande och har inte hittat något motsvarande någonstans. Jag har börjat förbereda mig för att det kan bli en Grohe Blue Home för att ersätta kylen. Är inte övertygad ännu dock.
Mvh
Hej! Så snällt att du svarade! Vad ska vi göra? Bra tips med Grohe, men det är ju så fuuuult. Våra kylskåp var/är ju snygga! Har googlat på den amerikanska marknaden också, men nej.......Typ Sodastreamare är no no här också. Det är det kalla vattnet och ett glas när man vill, så lätt att bara hämta. Agneta
 
M Megumi skrev:
Hej! Så snällt att du svarade! Vad ska vi göra? Bra tips med Grohe, men det är ju så fuuuult. Våra kylskåp var/är ju snygga! Har googlat på den amerikanska marknaden också, men nej.......Typ Sodastreamare är no no här också. Det är det kalla vattnet och ett glas när man vill, så lätt att bara hämta. Agneta
Vad är det som är fult med en grohe?
Vi har det direkt i kranen och är helt underbart :D
 
M Megumi skrev:
Hej! Några år har gått sen du skrev här och undrade över kolsyrat vatten funktionen i dörren. Vi har exakt samma uppsättning kyl och frys (fr 2007 och Husqvarna men det var väl samma?) och nu krånglar kolsyrat vatten funktionen och vi, hela familjen, blir förtvivlade. Vill inte heller ha mer maskiner på bänken och sen sätta in och kyla ner i kylskåpet, alldeles för knöligt. Så min undran: har du hittat något kylskåp med kolsyrat vatten i dörren? Tacksam för kommentar! Agneta
Finns inte längre. Möjligen (hinner inte kolla nu) att Samsung har en kombinerad kyl/frys i french door-format som har kolsyrat vatten. Men den är är i så fall 90 cm bed.
 
Nu blev jag nyfiken! Varför finns inte kylskåp med inbyggt kolsyrat vatten längre?
 
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu blev jag nyfiken! Varför finns inte kylskåp med inbyggt kolsyrat vatten längre?
Det är ingen som behärskar carboniseringstekniken och produktionstekniken längre. Det är en dyr produktion med liten avkastning i ett smalt segment. Samt mycket barnsjukdomar som hållet i sig länge.
 
Som jag förstått det har det även varit oproportionerligt mycket dyra vattenskador pga dessa installationer, kan vara en bidragande orsak till att tekniken inte syns så mycket i dagens vitvaror.
 
Men att få kolsyrat vatten direkt i kranen måste väl vara bättre än att få det ur kylen eller bättre och bättre men riktigt lyxigt. Tror det kommer mer och mer.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag förstått det har det även varit oproportionerligt mycket dyra vattenskador pga dessa installationer, kan vara en bidragande orsak till att tekniken inte syns så mycket i dagens vitvaror.
Jag har håll på med dessa skåp sedan de kom, jag hör jobb åt försäkringsbolag, bortsett från att en slang till dörren på ett samsungskåp brast så är vattenskador från denna tekniken extremt ovanligt,
 
H Harald Blåtumme skrev:
Som jag förstått det har det även varit oproportionerligt mycket dyra vattenskador pga dessa installationer, kan vara en bidragande orsak till att tekniken inte syns så mycket i dagens vitvaror.
Var har du sett denna information? Ingen större teknisk skillnad mot DM som finns i varje hushåll.
 
electroluxaren skrev:
Förtroende är bra men kontroll är bättre
Dessa tuber med detta felaktiga utförande av ventilhus är relativt nytt fenomen.
Du får gärna fotografera toppen på en tub och lägga upp det här så ser jag oxå.
Har du rätt utförande av tub så kan det vara differentialtrycksventilen, dvs den som låshandtaget sitter på. Är den av mässing så brukar kolsyran göra slut på den.
En fråga till är om det pyser till när du monterar och demonterar denna flaska?
Collage av bilder som visar en nybytt tub, detaljerad vy av toppen, märkning och mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen! Hoppas du ser bilden/collaget tydligt. Det är senaste tuben vi använt. Det pyser inte säger mannen min, Peter, när han byter. Ska bli spännande att höra din kommentar. Agneta
M Megumi skrev:
Hej igen och tack! Jag återkommer, så snällt av dig! Jag sitter lite illa till, dvs jag är inte där kylskåpet är just nu! Agneta
Collage av bilder som visar en nybytt tub, detaljerad vy av toppen, märkning och mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej igen! Här kommer bild (collage) på senaste tuben som fungerat bra!
P Pappa1986 skrev:
Vad är det som är fult med en grohe?
Vi har det direkt i kranen och är helt underbart :D
Oj! Googlade det jag fick tips om och det var inget vackert maskineri.....hehe! Men det fula kanske ska sitta under diskbänken, har liksom inte satt mig in i det hela än. Inte min avdelning
M Megumi skrev:
Hej igen och tack! Jag återkommer, så snällt av dig! Jag sitter lite illa till, dvs jag är inte där kylskåpet är just nu! Agneta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.