Tänkte köpa en helt vanlig vit 3m lamphållare, eurokontakt -> e27, och skulle dubbelkolla lagersaldot på närliggande butiker så att jag inte behövde åka nånstans i onödan.

https://www.clasohlson.com/se/Lamphållare-med-lampsladd-E27/p/Pr366034000

Men, dom verkar knappt finnas längre. "Slutsåld" på Clas Ohlson, och hos Bauhaus, Biltema, Kjell, IKEA är dom helt bortplockade.

Är det något nytt regelvärk som ställer till det, eller är dom bara omoderna?
 
Du får väl köpa sladden och lamphållaren för sig? E27 med färdig sladd har väl aldrig varit särskilt vanliga? Oftast sitter den storleken i en armatur medans de lamphållare som hänger direkt i sladden brukar vara E14.
 
Finns det någon jobbigare komponent att hempula med än just lamphållare? :p


Jag har visserligen aldrig öppnat någon färdig och kikat, men får inte vidare förtroende för elsäkerheten på dom hemgjorda. Det man inte sett vet man inte om :p

Men visst tusan har det väl funnits, på varenda liten butik som säljer nån form av belysning?
 
B
Ska man få till det där låter snyggt så måste ju kabelns längd anpassas.

Jag tror aldrig jag köpt en färdig lamphållare med kabel av den anledningen, alltid köpt i delar.

Ja hur svårt är det att kapa en kabel, skala lite lagom och dra dit några skruvar?
 
B BSOD skrev:
Ska man få till det där låter snyggt så måste ju kabelns längd anpassas.

Jag tror aldrig jag köpt en färdig lamphållare med kabel av den anledningen, alltid köpt i delar.

Ja hur svårt är det att kapa en kabel, skala lite lagom och dra dit några skruvar?
Skruvar?

Jag har bara haft galna hållare där ledarna liksom ska klämmas fast medans man gängar ihop höljet.

Jag behöver helt klart botanisera mer bland lamphållare!
 
B
Olika delar av en kabelförskruvning inklusive skruv för dragavlastning, isoleringsdelar och monteringsring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ som dessa.

Kan ibland vara någon skruv mer för dragavlastning av kabeln, och nån som håller ihop konstruktionen med emellanåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.