Har ett riktigt risigt kök som jag vill byta ut. I samband med det vill jag även byta golv och fräsa in elen i väggarna, dvs ett ganska stort ingrepp på ytskikten i köket.

Mitt problem är att det nyligen blivit läckage i stammarna i källaren och en lägenhet högre upp i huset. Kan alltså vara stambyte på g, men diskussionen har precis börjat så det lär väl dröja några år innan det blir av i praktiken.

Kan jag göra min köksrenovering och byta min del av stammen så att jag inte behöver riva mitt nya kök i ett ev. kommande stambyte?

Stammen som sådan har jag lokaliserat. Den sitter i ett hörn av köket och verkar ligga en utbyggnad av väggen som gjorts med reglar och skivor. Alltså inte särskilt svårt att komma åt den. Däremot förstår jag inte riktigt hur "överlämningen" ser ut mellan lägenheterna som ligger ovanför och nedanför.

Finns det ett naturligt ställe där man fortsätter i nästa lägenhet? Jag kan ju inte gärna riva upp golv och tak i lägenheterna ovanför i samband med min renovering.
 
Det låter nog sig inte göras med annat än att huvud stammen byts o det går inte utan att koppla om alla andra lägenheter dvs riva väggar hos andra osv, så nej inte realistiskt så vitt jag vet.
 
Jag tror att det tekniskt inte är några problem att byta en bit av stammen. Men firman som skall göra stambytet om några år vill inte lämna garanti på något de inte utfört. Så i praktiken blir det troligen problem.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att det tekniskt inte är några problem att byta en bit av stammen. Men firman som skall göra stambytet om några år vill inte lämna garanti på något de inte utfört. Så i praktiken blir det troligen problem.
Men hur ska firman som ska få ut den gamla stammen göra detta utan att paja hans kök igen? Visst om det finns en lägenhet rakt på andra sidan väggen kanske det går från det hållet men att skarva av och på ett rör mitt i huset och sedan demontera hela stammen över och få ut denna utan att skada TS påkoppling ser jag som fullständigt orealistiskt. Gäller ju både avlopp och vatten som ska bytas. Finns inte en styrelse i värden som skulle ta i detta med (rör)tång.
 
Tack, googlade lite själv och hittade detta som beskriver min idé (partiellt stambyte)

https://xn--cyklanderrmokaren-7zb.se/stambyte/


Verkar finnas en del problem med det, men där beskrivs främst badrum där man måste ta hänsyn till att man inte får bryta tätskikt. I kök har man ju inte det problemet så det kanske går ändå?
 
T TypRätt skrev:
Men hur ska firman som ska få ut den gamla stammen göra detta utan att paja hans kök igen? Visst om det finns en lägenhet rakt på andra sidan väggen kanske det går från det hållet men att skarva av och på ett rör mitt i huset och sedan demontera hela stammen över och få ut denna utan att skada TS påkoppling ser jag som fullständigt orealistiskt. Gäller ju både avlopp och vatten som ska bytas. Finns inte en styrelse i värden som skulle ta i detta med (rör)tång.
Jag pratar om att byta den delen av stammen som går genom TS lägenhet i samband med köksrenoveringen. Då behöver den inte bytas igen om några år. Även om jag tror att det är tekniskt görbart utan större problem så tror jag som du att såväl styrelsen som firman som skall utföra jobbet kommer att protestera. Jag har sett det göras på 80-talet. Då byttes stammen från vår lägenhet och nedåt när vi renoverade köket. Vår lägenhet låg en trappa upp.
 
Även om det ev går att byta en bit av stammen, så är det rätt varierande mellan olika föreningar om man kan göra stammbytet selektivt senare.

Om det är ett större stammbyte så gör man enorma besparingar på en mer "industriell" process. Då finns inget utrymme för special lösningar i enskilda lägenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.