Hej
Någon med erfarenhet av daikin bergvärmepumpar?
Daikin verkar vara dom ända pumpar som går och få tag på just nu så undra om någon har positiv och negativa tankar kring dom ?

Någon kanske kan tipsa om var det kan finnas bergvärmepumpar på lager ?
 
Hej! Finns en del skrivet om Daikin bergvärmepumpar på Värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=148.0 Tror det är ganska ovanligt med Daikin bergvärmepumpar men annars är det ett kvalitetsfabrikat med smart konstruerade kompressorer. De är en mycket stor tillverkare av bl.a. luftluftvärmepumpar och luftvattenvärmepumpar. De har slutat med den centrala kundsupporten för konsumenter så det gäller att hitta en installationsfirma som verkligen kan Daikin och som man kan få bra support ifrån om det behövs senare framöver.
 
  • Gilla
rudak
  • Laddar…
Installerade en Daikin Altherma Geo 3 i torsdags. Tycker den verkar mkt stabil. Appen och dess möjligheter att monitorera förbrukningsdata är betydligt bättre än IVTs motsvarighet, enligt grannen.

Det som gjorde att valet föll på Daikin var att den presterade bäst av Thermia och Daikin, vilka var fabrikaten som leverantören hade. Körde på leverantören som gav mig bäst intryck och valde att lita på hans rekommendationer. So far so good. Stort bonus med omedelbar leverans i dessa tider. Ville säkra upp inför nästa vinter.

för att gå off-topic så är jag intresserad av att höra om någon annan har koll på Daikins ”aktiv kyla”-funktion. Installatören visste inte ens om den funktionen. Jag har intrycket av att folk som arbetar med bergvärmepumpar avråder från frikyla (dvs cirkulera kall brine-vätska) eftersom det inte ger så mkt kyleffekt. Är aktiv kyla bättre (cirkulera vatten som pumpen kyler ner)? Daikin själva pushar ju mkt för just aktiv kyla-funktionen. Sorry för off topic, detta kanske får bli en egen tråd
 
Vad jag vet finns bara aktiv kyla på en viss version av en viss modell. Även om man har en Altherma Geo 3 är det inte alls säkert att den har aktiv kyla. Man måste leta upp den krångliga modellbeteckningen och avkryptera den tillsammans med någon mycket insatt och kunnig återförsäljare.

Det är många som är nöjda med frikyla. Det mesta beror på hur kraftigt man dimensionerar den. Bra borra plus rejäla rör plus en riktigt stor fläktkonvektor så får man ut en skapligt hög kyleffekt och man kan låta den gå dygnet runt med försumbar elförbrukning. Tror somliga valt för liten fläktkonvektor. I Sverige är berget svalt och kvällarna/nätterna alltid lite svala. Har man gigantiska klara fönster i söderläge och dåligt med solskydd/markiser kan det dock behövas en enormt hög kyleffekt dagtid så då behöver man noga räkna på kylbehovet och aktiv kyla kan bli valet.

Kan tillägga att Daikin fört fram att det kan gå bra att köra kyla även i golvslingorna. Då behövs ingen fläktkonvektor. Detta kan fungera om man har noggrann kontroll på golvets temperatur så det inte bildas kondens någonstans. Verkningsgraden ska vara hög. Vet inte hur det känns när man kör så, skulle vara intressant att veta.
 
Redigerat:
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.