Hej, jag ska försöka formulera mig på ett sätt aå ni underbara forum förstår mig. Jag ska riva kök och tak, således installera spottar efter att jag satt gips.

Problemet är att nuvarande tak löper genom samtliga rum. Kan jag bara kapa det på något lämpligt sätt?? Bifogar lite bilder. Tak med synliga skarvar som sträcker sig över flera rum i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus tak och vägg som visar övergången mellan två rum med synliga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men… är inte det där strängjuten betong? I så fall inget som du kan riva.
 
H hempularen skrev:
Men… är inte det där strängjuten betong? I så fall inget som du kan riva.
Och alternativet är i så fall att sätta reglar i taket och sedan gips eller andra takskivor.
 
Ser ut som vanliga gipsplank.
 
H hempularen skrev:
Men… är inte det där strängjuten betong? I så fall inget som du kan riva.
Inte betong, taket är 20 mm tjockt och av trä!
 
Plocka bort taklister (och väggskivor om du ska byta dessa) , använd multiverktyg för att såga taket längs väggarna
 
D Dm9 skrev:
Plocka bort taklister (och väggskivor om du ska byta dessa) , använd multiverktyg för att såga taket längs väggarna
Ja, jag ska ta bort listerna men inte väggskivorna!

Okej, ett multiverktyg! Oscillerande? Det går inte med en cirkelsåg
 
Är det kanske tretex-skivor i taket? Då kan du bryta ned dem och skära med vass brytbladskniv.

cirkelsågen kommer ju ett par cm från väggen, så beroende på nya konstruktionen så kan det kanske funka
 
Nä jag tror det är sådana takskivor bestående av masonit(lackerad) typ läkt och masonit igen.. Hade sådana i vårt förra hus
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nä jag tror det är sådana takskivor bestående av masonit(lackerad) typ läkt och masonit igen.. Hade sådana i vårt förra hus
Exakt såna, så multiverktyg så nära väggen jag kan komma? Ska sätta list när jag är klar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.