Hej på Er,

Vi håller på att renovera ett gammalt hus. Vi ska suga ut jordmassorna och gjuta platta med isolering och vattenburen golvvärme. Vi ska ner 500mm från golv.

innerväggarna står mer eller mindre på grunden. Så vi måste undergjuta för att stärka upp väggarna.

tips, idéer, ritningar och bilder mottages med stor glädje och tacksamhet.

Mvh
Mattias
 
  • Utsugna jordmassor i ett gammalt hus under renovering med synlig grund och slitna innerväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsugna jordmassor i ett gammalt hus under renovering, innervägg som vilar på grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gammalt hus med urgrävd jord under vägg för att förbereda gjutning av platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jadu, det hörde väl inte till det enklaste huset att börja göra på det viset........Vet liksom inte hur man ska få en tegelvägg att hänga i luften för att gjuta en riktig sula.
Känns nästan enklare att skjuta in balk under hela huset och lyfta det i sin helhet och sen grundlägga och sen ställa ner det igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur hade ni tänkt att göra själva? För jag antar att ni inte påbörjat resan utan en plan? :)
 
Är det ingen risk att hamna under dränering om man gräver ut en halv meter under golvet?
 
K Kurtivan skrev:
Är det ingen risk att hamna under dränering om man gräver ut en halv meter under golvet?
Finns nog ingen dränering......
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Finns nog ingen dränering......
Ja men då är det ju riskfritt
 
Antar att sätta balkar på båda sidor om nedre delen av väggen och sätta bultar genom väggen där balkarna sedan kan fästa på någon stabil regel på yttervägg kan funka? Sedan återstår ju att få väggen bra mot den gjutna plattan o då är det väl antingen att gjuta fast befintliga nedre stenar om vägg går lägre än ny plattan eller sätta någon typ av form för att gjuta upp under glipan till väggen om den hänger högre än plattan. Oklart hur begripligt det där blev utan skiss :thinking::rofl:
 
A ati skrev:
Hur hade ni tänkt att göra själva? För jag antar att ni inte påbörjat resan utan en plan? :)
A ati skrev:
Hur hade ni tänkt att göra själva? För jag antar att ni inte påbörjat resan utan en plan? :)
vi har en plan.två alternativ. Men skulle vilja höra hur andra gjort eller tänker i frågan. Mvh Mattias
 
Jag har gjort detta nyligen. Förra våren!
Så har gjorde jag
1 gräv bort ca en meter i taget på flera ställen, men lämna gärna minst 2 m orört.
2 gjut med vanlig betong nederst, men expanderbetong överst. Ca 30-40 cm vanlig och kanske 5 cm expander.
Expandern är mkt dyrare!!
3 upprepa från 1

Det tar lång tid, men ingen del rasade för mig
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.