Jag håller på att fixa till mitt stall hemma och ska däribland installera en hydroforpump i sadelkammaren så det finns rinnande vatten där sen. Inkommande vatten finns och är redan indraget dit, så min fråga är om en normalt händig person kan tänkas installera en hydroforpump själv, samt dra vattenledning från den till en diskbänk med blandare? Har tyvärr svårt att få tag på hantverkare som vill göra så små och olönsamma jobb. Är ju i ett stall med betonggolv och avloppsbrunn, samt egen vattenbrunn, så är inte särskilt känsligt för ev. misstag.
 
Kan väl också tilläggas att jag är ok med att installationen blir hur ful som helst, vill bara ha lite rinnande vatten.
 
Det klarar man om inte tummen är helt felplacerad.
 
  • Gilla
komakino
  • Laddar…
Har du redan vatten med tryck indraget behöver du ingen pump eller har du en (sug)ledning som går bort till brunnen?
Kopparör och klämringskopplingar är väl det som kräver minst med verktyg och ganska "idiotsäkert"

Protte
 
Blandare ? Ska du ha varmvatten också? Enklast annars är att koppla in en färdig " pumpautomat", så behöver inte pumpen gå hela tiden. Vill du ha bara lite varmvatten också, så finns det små varmvattenberedare, som är lätta att montera själv.
 
prototypen prototypen skrev:
Har du redan vatten med tryck indraget behöver du ingen pump eller har du en (sug)ledning som går bort till brunnen?
Kopparör och klämringskopplingar är väl det som kräver minst med verktyg och ganska "idiotsäkert"

Protte
Har en sugledning från brunnen in i rummet, det stod en trasig vattenpump och hydrofor i rummet när jag flyttade dit, så tänkte ersätta dem med en hydroforpump då det lät som en smidigt allt-i-ett-lösning.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Blandare ? Ska du ha varmvatten också? Enklast annars är att koppla in en färdig " pumpautomat", så behöver inte pumpen gå hela tiden. Vill du ha bara lite varmvatten också, så finns det små varmvattenberedare, som är lätta att montera själv.
Har funderat på en genomströmningsvärmare istället då väldigt lite varmvatten kommer gå åt, tänkte att det kanske var mer ekonomiskt än en liten varmvattenberedare?
 
Om du redan har en hydrofor och tryckvakt, så är det ju lättast att bara byta ut pumpen. Finns ju bara "vatten in", "vatten ut" och en elkabel, som ska anslutas. När det gäller genomströmningsvärmare, så fungerar de ju bra, men tar ganska mycket ström när de används, så det gäller då att ha ganska stora säkringar ( typisk minst 13A för 230V ).
En liten enkel varmvattenberedare är t.ex. denna på 10 l : https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...MI4pmy3OH89gIVztvVCh1fngq5EAQYByABEgILC_D_BwE
men det finns fler, som bara drar c:a 1500W ( = 6,5 A vid 230V) och t.o.m. 5 l-varianter.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du redan har en hydrofor och tryckvakt, så är det ju lättast att bara byta ut pumpen. Finns ju bara "vatten in", "vatten ut" och en elkabel, som ska anslutas. När det gäller genomströmningsvärmare, så fungerar de ju bra, men tar ganska mycket ström när de används, så det gäller då att ha ganska stora säkringar ( typisk minst 13A för 230V ).
En liten enkel varmvattenberedare är t.ex. denna på 10 l : [länk]
men det finns fler, som bara drar c:a 1500W ( = 6,5 A vid 230V) och t.o.m. 5 l-varianter.
Tack för svar, kanske blir en liten varmvattenberedare då! Hydroforen var tyvärr på typ 300 liter och tog upp halva rummet så den är utslängd, vill ha något så litet som möjligt :)
 
Då gissar jag att det är en pumpautomat med hydropress som är lämpligt. Inte en hydrofor.
 
komakino komakino skrev:
Ja, jag tänker mig nåt sånthär typ: [länk]
Den blir väl bra, men kanske lite stor ? Finns ju mindre varianter ( 25 l ), som tar ännu mindre plats, men mycket bra med 1300W i pumpen.
Jag har 2 st av denna i mitt fritidshus för pumpning av sjövatten till disk ( huset) och dusch ( i bastun) : https://www.clasohlson.com/se/Pumpautomat-Cocraft-HB-1300/p/Pr411005000. och är mycket nöjd. Ska du ha dricksvatten, så måste pumpautomaten vara godkänd för det, vilket denna sort inte är .
 
Redigerat:
  • Gilla
komakino
  • Laddar…
Den funkar säkerligen bra. Den är dock felbenämnd. Det är inte en hydroforpump.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.