Staffans2000
Hejsan.
hade tänkt mig att tillverka egna fasta fönster till min utbyggnad.
Framförallt menar jag runda och trekantiga diton, då dessa är till synes omotiverat dyra.
Ett fast fönster har så vitt jag kan se, en enkel konstruktion som väl skulle lämpa sig för fritidssnickaren.

Har ni några tips ang. materialval (impregnerat etc.) och tillvägagångsätt eller vad som hellst som kan vara av värde. Vänligen, dela med er!
 
Ett trekantigt fönster ska väl inte vara något problem. Gör en ram i furu som du fräser ur 15mm ur runt om för glaset. Tejpa på kronlist och lägg iglaset. Såga till utv glaslister och förse med kronlist. Skruva en droppplåt i botten istället för glaslist. Ett tips är väl kanske att lägga allt virke i oljebad innan du börjar så bör det hålla länge. Svaret ger antagligen en del frågor så jag återkommer.

Ett runt däremot är väl lite svårare, inget jag som byggnadssnickare skulle ge mig på. Men fullt möjligt är det väl eftersom maksiner kan tillverka dom :)
 
inga fönster är omotiverat dyra! runda är mycket tidskrävande att tillverka. köp begagnade om du inte vill betala fullt pris.
 
Jag ger mig på ett trådlyft av rang! ;)

Funderar också i banorna att göra egna fönster till poolhuset. Mest för att kunna matcha takvinkeln med sneda fönster (trekantiga).

Är det någon som vet var man kan specialbeställa isolerglas efter egen form?

En allmän fråga om fönster efter att ha sett svaret ovan där tipset är att fräsa i bågen och montera fast kasten med en list utvändigt. Alla fönster jag sett är konstruerade så och jag undrar varför?
Har nämligen läst om tjuvar som lossat listerna, plockat ut kassetten och när de varit färdiga monterat tillbaka allt igen. I fallet jag tänker på var det sen strul med försökringsbolaget huruvida det hade varit inbrott eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.