Jag har en Norrahammar 2103 gjutjärnspanna i källaren som tillverkades 1967 och som har tickat och gått med olja i 55 år. Pannan kan hålla ännu ett antal år eller gå sönder när som helst.

Nu vill kommunen ha bort all fossileldning och i samband med det höga oljepriset har det blivit aktuellt att göra något särskilt som det ställs krav på täta certifieringar (vart 3:e år) av oljetanken då huset ligger i ett vattenskyddsområde klass 1.

Att gå över till pellets är alternativ ett. Värmepump är uteslutet. Jag är medveten om merarbetet med pellets och sotning etc.
Vad är bäst, att sätta in en pelletsbrännare i stället för oljebrännaren eller att skaffa en ny allbränslepanna från till exempel Extuna?
Är det någon som har erfarenhet av Extunas pannor?
Är det någon som vet vad jag kan hitta en sprängskiss på vår panna? Har letat på nätet men inte hittat.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Går ju alltid att dela upp installationen genom att installera pelletsbrännare i befintligt panna och sedan byta ut pannan senare. Du tappar dock en del effektivitet och bekvämlighet genom att göra så. Tänker du göra installationen själv eller ska du leja bort det? Om du tänker göra det själv skulle jag hålla koll på tex blocket efter en begagnad modernare panna. Går fortfarande att göra fynd där då de blivit ersatta av vp.
 
dof dof skrev:
Går ju alltid att dela upp installationen genom att installera pelletsbrännare i befintligt panna och sedan byta ut pannan senare. Du tappar dock en del effektivitet och bekvämlighet genom att göra så. Tänker du göra installationen själv eller ska du leja bort det? Om du tänker göra det själv skulle jag hålla koll på tex blocket efter en begagnad modernare panna. Går fortfarande att göra fynd där då de blivit ersatta av vp.
Hade nog tänkt mig att leja bort...
Ska kolla på blocket iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.