K Kane skrev:
Äger då inte grannen halva häcken?
Som jag skriver så är inte grannen ägare av häcken då den står hälften på min sida och hälften på grannens sidan. Jo helt riktigt grannen äger halva häcken. Varför jag inte informerat grannen var en olycka i arbetet så att säga och att jag trodde inte att den som höll i sågen skulle kapa ner så mycket som han gjorde. Så det var olyckligt att det hände. Men inget man kan göra nåt åt nu.
 
  • Gilla
Qvirreee
  • Laddar…
Frågan är väl vilken fastighet stammarna står på, är det grannens så får väl ts klippa det som sticker in på TS fastighet, men inte röra höjden.

Vad mäklaren sa till TS kanske var menat som att ts ansvarade för klippningen på sin sida, men varken mer eller mindre
 
  • Gilla
Byggarbobare och 1 till
  • Laddar…
Skulle också blivit arg på dig om du var min granne om häcken typ står i tomtgräns och du klipper ner den utan att prata innan. Sånt beteende skapar dåliga vibbar i grannskapet det är ju självklart..,
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
StefanHbg och 65 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Jo helt riktigt grannen äger halva häcken. Varför jag inte informerat grannen var en olycka i arbetet så att säga och att jag trodde inte att den som höll i sågen skulle kapa ner så mycket som han gjorde. Så det var olyckligt att det hände. Men inget man kan göra nåt åt nu.
Dåså, du hade lite svansföring innan att grannen inte hade med det att göra.
Resultatet blev i alla fall bra så hoppas grannen mjuknar lite.
R Rolle85 skrev:
ja jag hade också blivit irriterad om en granne plötsligt sågade ner häcken avsevärt utan att samråda innan så jag förstår grannen.
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Vore kanske bra om du läste först innan du kommenterar. Grannen är INTE ägare av häcken då den står till hälften på våra tomter. Tycker dina svar eller kommentarer är minst sagt korkade och har inget med ämnet att göra. Så tack för nu.
 
T TypRätt skrev:
Känner många i övrigt vettiga människor som gillar att stänga in sig bakom höga häckar och inte alls vill att folk ska se vad de har för sig på sin tomt eller inne. Själv förstår jag dem inte alls, även om jag för den sakens skull inte vandrar omkring naken till allmän beskådan, men insynsskydd är ju lika mycket utsiktsskydd och en tujahäck eller ett plank är ju otroligt tråkigt att titta på. Kan dock se hur dessa personer skulle bli rätt dåliga grannar om någon kom och petade bort deras skygglappar. Dina grannar har säkert någon tråd på FB om hur de behöver "sitta med vid grannes middagsbord" eller de kan inte nyttja sin trädgård längre för att grannen står och stirrar på hela tiden.

Om ni inte hade något mer otalt sedan innan så be din granne att snyta sig o ta sig samma. Klargör att du redan bett om ursäkt fler gånger än nödvändigt så det blir det inget mer med, du gick på tidigare ägares uppgifter och det blev en tråkig historia, men att det vore tråkigt om det skulle behövas lika lång tid för grannsämjan som för häcken att växa tillbaka. Kvarstår är fakta att häcken växer på tomtgränsen (eller har växt över i alla fall), den ägs och ansvaras av båda men att du är villig att låta grannen bestämma höjden fritt så länge han klipper den då du inte kan göra det om den blir för hög. Gör det tydligt för båda vilka krav som gäller, skall den ansas 0/1/2 gånger om året eller vad är ni överens om, det kommer ju påverkar hur fort den växer upp till full höjd igen och hur "snygg" den är under tiden.
För att det inte ska bli vidare missar i kommunikationen så be om ett förtydligande i vad grannen menade med att "fixa" häcken, den växer ju som sagt på din sida med så han kan inte heller komma och gräva upp den hur som, i alla fall inte det som är på din sida (om det inte är så att rotklumpen är på hans sida för då åker ju dina grenar med av bara farten).

Hoppas ni kan bli goda grannar igen, känns (för mig) som en fånig sak att sura länge över, gjort är ju gjort.
Hej, tack för vettigt svar. Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld.
 
  • Arg
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 19 till
  • Laddar…
Hehe, verkar vara vanligt att folk tar bättre hand om sin häck än sin fru ;=) Har du hittat någon tomtgränspinne eller tomtkarta som visar var tomtgräns går? Testa att logga in på "min sida" på Lantmäteriets sida annars.
 
  • Gilla
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
harry73
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Hej, tack för vettigt svar. Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld.
Jag ger dig rätt i mycket du har skrivit i tråden och tycker du inte ska oroa dig alltför mycket över vad grannen tycker eller kan göra, MEN här tycker jag att du går över en gräns.
Även om det skulle ligga kulturella skillnader till grund för problemet, ändrar det inte rättsläget och är det helt oväsentligt för diskussionen.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 73 till
  • Laddar…
J
Skulle också bli arg om grannen kapat en gemensamt ägd häck. Tror att din grannes reaktion delvis beror på att du handlat utan att prata med honom.

Har en lång syrenhäck mot grannen själv. Jag kapar varje år till kanske 2m och grannen har velat ha lägre kanske 1.20m. Inte sura miner, men jag vet vad han vill (låg) och han vet vad jag vill (hög). Förra året möttes vi och klippte "min halva" lägre, kanske 1,60m och grannen klippte sin halva till 1.20m. Ser lite knepigt ut, men vi testar så här ett tag. Han får hyfsat mycket ljusare och jag får hyfsat med insynsskydd.

Ingen supernöjd, ingen missnöjd. Nyckeln har varit att vi pratat med varandra. Det gjorde inte du och då är en reaktion ganska självklar.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 33 till
  • Laddar…
En frisk liguster i den storleken växer den kapade halvmetern på en och en halv säsong. Gödsla och vattna så går det fortare. Efter det kan grannen bryta på sin dåliga svenska på sin sida medan TS sitter och är renrasig på sin.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
ToRy och 34 till
  • Laddar…
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Tvisten om häcken
Flyttade till en ny ort och till en fin villa med häck - Liguster runt hela tomten. Häcken var i mina ögon lite väl hög så jag ville ta ner den till en för mig hanterbar höjd. Orkade inte göra det själv (pensionär) så jag anlitade en person som gjorde det. Det blev snyggt om än på sina ställen kanske lite kort. Häcken var tidigare 1,85 meter hög och efter klippet 1,35. Totallängd 11 meter som tidigare.
Grannen kom hem och blev galen. Gapade och skrek och hotade med polis och advokat och att jag förstört deras häck och att de krävde att jag omedelbart skulle ersätta häcken med en ny. De hävdar också att häcken är helt och hållet deras. De har vid flera tillfällen försökt tvinga mig att betala för en ny häck men jag har nobbat.
När jag mätte och fotograferade häcken (min tomt till höger i bild) ser jag att häcken i nu klippt tillstånd är 1,20 bred och att 50 cm - nästan hälften är inne på min tomt. Tittar jag på rötter och häckens stammar så är det samma sak. De växer även från min tomt.
Hot kvarstår och senast så kom det "Vi ska fixa häcken. Byta den och rör du den kommer du att ångra det". Vad han menar med att "vi ska fixa häcken" vet jag inte. Troligtvis gräva upp den men då kommer jag att få ett dike hos mig som de troligtvis inte kommer att fylla igen.
Jag anser att häcken är delad då den växer lika mycket på grannens tomt som på min. På gränsen alltså. Hur agerar man mot en sådan människa? Vem kan hjälpa mig? Ska jag polisanmäla eller vad?[media]
Är det inte så, att om häcken är hans så ska den stå såpas långt ifrån gränsen att han kan ta hand om hela häcken på sin sida gränsen?.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Man kollar väl med grannen innan man klipper
Absolut en självklarhet jag hadde också blivit förbannad om någon kommer o klipper till vad n han tycker är en bra höjd ,summa summarum gå in o prata med grannen o be om ursäkt så kanske det blir bra
 
  • Gilla
StefanHbg och 19 till
  • Laddar…
Davidbagare
BMWZ3 BMWZ3 skrev:
Hej, tack för vettigt svar. Nej min granne är inte riktigt som jag skulle önska att ha som granne. Kanske kan det bero på hans ursprung. Tror han har lite svårt med svenska språket. Kanske är hotelser vanligt i hans tidigare värld.
Din granne är kanske inte vad du önskar ha som granne. Men hade min granne kapat av en väsentlig del av vår gemensamt ägda häck utan samråd med mig så hade inte han varit en granne jag önskat heller. Jag tycker att det är du som handlat fel i denna situation. Och jag har förstått att du bett om ursäkt till din granne. Men att de är irriterade och sura över vad som skett har jag full förståelse för. Och jag är svensk många generationer bakåt…
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 36 till
  • Laddar…
Ibland sker missförstånd, man ber om ursäkt vilket TS verkar ha gjort och sedan gör man inte om det. Sedan behöver alla parter kunna gå vidare i livet. Trist att det har blivit så dåligt mellan dig och närmsta grannen, hoppas att det löser sig!

Men givet att kulturella skillnader inte har med denna fråga att göra och det var en onödig gliring.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 7 till
  • Laddar…
Jag skulle accepterat liberala mängder med whisky e dyl och sen är den saken ur världen.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 3 till
  • Laddar…
Säljaren säger ju att det är TS häck, varför skulle han ljuga? Prata med säljaren och få det bekräftat.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.