Hej!
Jag har en äldre taklampa jag behövde byta uttag på då huset vi bor i har de nya dcl uttagen. Är absolut novis kring el och elkopplingar så lämnade in den till en vän som byte uttag.

När jag. Sedan kopplade in lampan så löstes säkringen ut i huset. Jag undrar därför vad som är felet, bifogar en bild på hur han satte ihop sladdarna.
 
  • Äldre taklampa med nya elkopplingar där sladdar är sammanfogade i en skarvklämma, potentiellt felkopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U U12304817 skrev:
Hej!
Jag har en äldre taklampa jag behövde byta uttag på då huset vi bor i har de nya dcl uttagen. Är absolut novis kring el och elkopplingar så lämnade in den till en vän som byte uttag.

När jag. Sedan kopplade in lampan så löstes säkringen ut i huset. Jag undrar därför vad som är felet, bifogar en bild på hur han satte ihop sladdarna.
Sätt ihop bägge bruna till brun den andra till blå,för så hade dom inte dimmer så man tände 2 eller 3 lampor eller alla
 
Den lampan kanske är kronkopplad?
Då är det 2 tändtrådar och en gemensam nolla.
2 bruna och en gul kan tyda på det och då är den gula nollan.
Det behövs att man mäter.
Jag tror inte att den gula är jord men det kan lätt kontrollera med ett mätinstrument, är gul nolla så är det ingen förbindelse med höljet och gul ledning.
 
Nu ska jag va lite tråkig.

Den där lampan/armaturen är en gammal klass0-armatur, den får inte anslutas till jordat uttag så som den är konstruerad.

Den måste byggas om, den måste antingen dubbelisoleras eller jordas.

Om den skyddsjordas då måste man se till att alla metalldelar som är beröringsbart och som samtidigt kan komma i kontakt med strömförande ledare bli skyddsjordade.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Den måste byggas om, den måste antingen dubbelisoleras eller jordas.

Om den skyddsjordas då måste man se till att alla metalldelar som är beröringsbart och som samtidigt kan komma i kontakt med strömförande ledare bli skyddsjordade.
Och gör man inte det så kan det sluta med att någon får en livsfarlig strömgenomgång i kroppen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och gör man inte det så kan det sluta med att någon får en livsfarlig strömgenomgång i kroppen.
Och ändå har Sverige och mänskligheten klarat sig bra från att dö av strömgenomgång.
Troligen beroende på att vi inte är så långfingrade att vi kan hålla i strömförande taklampa och samtidigt hålla i det jordade elementet.:geek::thinking:
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Jag skulle avråda från ytterligare hjälp med el från den där vännen. I det här fallet blev resultatet ”bara” en utlöst jordfelsbrytare (jag hoppas att det var jordfelsbrytaren som löste, inte någon säkring, om det verkligen var en säkring så finns här fler fel).

Att koppla jorden fel är ett katstroffel. Just den här felkopplingen skulle ensam inte vara akut farlig, men i kombination med något annat fel skulle felkopplingen blivit akut livsfarlig. Just felkopplad skyddsjord blir ofta väldigt farligt.

Men kort uttryckt. Detta är ett fel man under inga omständigheter får göra, det går inte att urskuldra med ”visste inte”.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Leif i Skåne skrev:
Och ändå har Sverige och mänskligheten klarat sig bra från att dö av strömgenomgång.
Troligen beroende på att vi inte är så långfingrade att vi kan hålla i strömförande taklampa och samtidigt hålla i det jordade elementet.:geek::thinking:
Det finns annat än element som kan ha jord på ytan, t.ex. en golvlampa som är skyddsjordad.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Och ändå har Sverige och mänskligheten klarat sig bra från att dö av strömgenomgång.
Troligen beroende på att vi inte är så långfingrade att vi kan hålla i strömförande taklampa och samtidigt hålla i det jordade elementet.:geek::thinking:
Vad försöker du säga? Har du någon som helst insikt i det du säger? Mänsklighetens överlevnad kanske beror på de dubbla skyddsbarriärer som föreskrivits strax efter begynnelsen, troligen på goda grunder. Tuffa redneckare har kommit på att man kan skala bort en av dessa barriärer utan att dö, andra som TS gör i okunskap enkla misstag där skydd i dagens anläggningar säger ifrån. I normala fall kanske den är utom räckhåll, men inte på TS bild. Om inte någon dött idag så kanske senare pga en strömförande PE-ledare någon helt annanstans i anläggningen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.