Hej.
Har en murstock med självdrag - 3 fungerande kanaler finns: kök, sovrum, braskamin (vardagsrum).
Fick en offert på en FFS men det var dyrt. Vill bara ha nåt enkelt,

Behöver jag sätta frånluftsfläktar på alla kanaler eller räcker det med att jag sätter på en eller två, tex kök och braskamin? Kan det bli så att det blir baksug i sovrumskanalen och det börjar lukta stekta köttbullar där? I så fall kanske man kan stänga den?

Syftet är att förbättra husets ventilation i stort. Har tilluftsventiler i huset samt paxfläktar i de två badrummen, varav ett är precis utanför sovrummet.

Tack vänner!
 
Frånluft ska du INTE ha i sovrum och murstock/v-rum, tilluft/friskluftsventiler ska sitta i alla sovrum och en eller flera i v-rum. Om du har ett spjäll i skorstenen så ha det stängt när du inte eldar och ha pax-fläktarna på lågt flöde eller normalt flöde 24/7 så blir det nog lite bättre inomhusmiljö.
 
”Förbättra ventilationen i stort”?
Nyfiken. Upplever du något specifikt problem idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frånluft ska du INTE ha i sovrum och murstock/v-rum, tilluft/friskluftsventiler ska sitta i alla sovrum och en eller flera i v-rum. Om du har ett spjäll i skorstenen så ha det stängt när du inte eldar och ha pax-fläktarna på lågt flöde eller normalt flöde 24/7 så blir det nog lite bättre inomhusmiljö.
Okej! Bra tips. Men varför ska jag inte ha frånluft i sovrum och murstock?
 
Du vill få in frisk luft i sovrum, inte luft från övriga huset. Den "teknik" som användes på kanske 50-70-talet används inte längre. Dålig effekt och dålig omsättning av frisk luft tyvärr.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du vill få in frisk luft i sovrum, inte luft från övriga huset. Den "teknik" som användes på kanske 50-70-talet används inte längre. Dålig effekt och dålig omsättning av frisk luft tyvärr.
Så mekanisk frånluft i våtutrymmena bör räcka? Med ordentlig tilluft i sovrum/vardagsrum.

F FDT skrev:
”Förbättra ventilationen i stort”?
Nyfiken. Upplever du något specifikt problem idag?
Det var mest att teknikern som va här sa att jag behövde förstärkt självdrag i skorstenen också. Men han mätte inte eller så, utan bara drog till med det. Vi har märkt att det röker in iof när vi eldar i braskaminen. Men kanske kan det också bli bättre med mer tilluft?
 
H Hasselainen skrev:
Så mekanisk frånluft i våtutrymmena bör räcka? Med ordentlig tilluft i sovrum/vardagsrum.



Det var mest att teknikern som va här sa att jag behövde förstärkt självdrag i skorstenen också. Men han mätte inte eller så, utan bara drog till med det. Vi har märkt att det röker in iof när vi eldar i braskaminen. Men kanske kan det också bli bättre med mer tilluft?
Det kan räcka.
Det kan vara stopp i skorstenen också :(
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.